Ministerie van Economische Zaken

Heemskerk lanceert training Gegarandeerd Goed

2 juli 2009 | nieuwsbericht | Onderwijs en ondernemerschap | Consumentenbeleid

'Met de nieuwe training Gegarandeerd Goed voor winkelmedewerkers moet de kennis over garantie bij ondernemers worden vergroot. Hiervan profiteert de consument'. Dat zei staatssecretaris Frank Heemskerk donderdag 2 juni 2009 tijdens de lancering van de online cursus op het Mondriaan College in Den Haag.

lancering training garantieregels

Heemskerk verzorgde de officiële aftrap tijdens een gastcollege aan ROC studenten die een opleiding volgen tot filiaalmanager. De training is speciaal ontwikkeld voor ondernemers en (detailhandel)studenten. De cursus geeft uitleg over de wettelijke regels over garantie, zowel tijdens als na de koop, zodat winkeliers op de hoogte zijn van de regels en de consument goed kunnen informeren over hun garantie.

Garantietermijn

De ondernemer of student krijgt bijvoorbeeld antwoord op vragen over de vergoeding van reparatiekosten en de rechten van de consument als de garantietermijn verstreken is. De training wordt afgesloten met een examengedeelte. Indien alle examenvragen goed worden beantwoord ontvangt men een certificaat van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

'Dit is een leerzame training, waarbij ik vooral meer heb geleerd over de regels voor garantie op producten', aldus een leerling van het Mondriaan College. 'Dit voegt zeker iets toe en vanwege de interactieve opzet blijft de informatie beter hangen'.

ConsuWijzer

De Consumentenautoriteit kreeg dit jaar al ruim 9.000 vragen en klachten binnen over garantie op producten via ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. Ook gaat er nog veel mee mis en wordt de consument verkeerd geinformeerd over zijn rechten.

Meer informatie


* Dossier Consumentenbeleid Een goed geïnformeerde consument, die zijn rechten en plichten ten aanzien de aankoop van producten en diensten kent, draagt bij aan een goede marktwerking. Het consumentenvertrouwen neemt bovendien toe als consumenten kunnen terugvallen op een onafhankelijke geschillencommissie of een publieke toezichthouder. Het informatieloket http://www.consuwijzer.nl/ verstrekt consumenten informatie zoals praktisch advies, tips, voorbeelden en telefoonnummers van relevante organisaties.

Verwante informatie


* Onderwijs en ondernemerschap

* Consumentenbeleid