Ministerie van Economische Zaken
Heemskerk lanceert training Gegarandeerd Goed
2 juli 2009 | nieuwsbericht | Onderwijs en ondernemerschap |
Consumentenbeleid
'Met de nieuwe training Gegarandeerd Goed voor winkelmedewerkers moet
de kennis over garantie bij ondernemers worden vergroot. Hiervan
profiteert de consument'. Dat zei staatssecretaris Frank Heemskerk
donderdag 2 juni 2009 tijdens de lancering van de online cursus op het
Mondriaan College in Den Haag.
lancering training garantieregels
Heemskerk verzorgde de officiële aftrap tijdens een gastcollege aan
ROC studenten die een opleiding volgen tot filiaalmanager. De training
is speciaal ontwikkeld voor ondernemers en (detailhandel)studenten. De
cursus geeft uitleg over de wettelijke regels over garantie, zowel
tijdens als na de koop, zodat winkeliers op de hoogte zijn van de
regels en de consument goed kunnen informeren over hun garantie.
Garantietermijn
De ondernemer of student krijgt bijvoorbeeld antwoord op vragen over
de vergoeding van reparatiekosten en de rechten van de consument als
de garantietermijn verstreken is. De training wordt afgesloten met een
examengedeelte. Indien alle examenvragen goed worden beantwoord
ontvangt men een certificaat van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD).
'Dit is een leerzame training, waarbij ik vooral meer heb geleerd over
de regels voor garantie op producten', aldus een leerling van het
Mondriaan College. 'Dit voegt zeker iets toe en vanwege de
interactieve opzet blijft de informatie beter hangen'.
ConsuWijzer
De Consumentenautoriteit kreeg dit jaar al ruim 9.000 vragen en
klachten binnen over garantie op producten via ConsuWijzer, het
informatieloket van de overheid voor consumenten. Ook gaat er nog
veel mee mis en wordt de consument verkeerd geinformeerd over zijn
rechten.
Meer informatie
* Dossier Consumentenbeleid Een goed geïnformeerde consument, die
zijn rechten en plichten ten aanzien de aankoop van producten en
diensten kent, draagt bij aan een goede marktwerking. Het
consumentenvertrouwen neemt bovendien toe als consumenten kunnen
terugvallen op een onafhankelijke geschillencommissie of een
publieke toezichthouder. Het informatieloket
http://www.consuwijzer.nl/ verstrekt consumenten informatie zoals
praktisch advies, tips, voorbeelden en telefoonnummers van
relevante organisaties.
Verwante informatie
* Onderwijs en ondernemerschap
* Consumentenbeleid