4. Antwoorden op kamervragen van Agema over het rapport waarin de
nationale Ombudsman het merendeel van de klachten die de heer G.
tegen de Inspectie (IGZ) indiende, gegrond acht
Antwoorden op kamervragen van Agema over het rapport waarin de nationale
Ombudsman het merendeel van de klachten die de heer G. tegen de Inspectie
(IGZ) indiende, gegrond acht
Kamerstuk, 2 juli 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
2 juli 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema
(PVV) over het rapport waarin de nationale Ombudsman het merendeel van
de klachten die de heer G. tegen de Inspectie(IGZ) indiende, gegrond
acht (2009Z10749).
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Agema over het rapport
waarin de nationale Ombudsman het merendeel van de klachten die de
heer G. tegen de Inspectie(IGZ) indiende, gegrond acht (2009Z10749).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het rapport en het bericht "Ombudsman acht klacht
falend Toezicht inzake falende zorg verpleeghuis Ter Schorre Terneuzen
gegrond"? 1)
Antwoord 1
Ik betreur dit bericht en zowel ik als de IGZ nemen dit signaal zeer
serieus.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat, terwijl de situatie van
de bejaarde vrouw om wie het gaat aanzienlijk verslechtert, het
verzorgingstehuis en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) niets
zien en zelfs degenen die zich ernstige zorgen maken tegenwerken? Zo
ja, wat gaat u hiertegen ondernemen? Hoeveel van dit soort
vergelijkbare gevallen zijn er?
Antwoord 2
Deze uitspraak betreft een klacht in 2005 - 2006. Sindsdien is er veel
verbeterd aan de afhandeling van meldingen en klachten door de IGZ.
Met de vaststelling van de leidraad meldingen in 2007 door de IGZ is
veel helderder hoe men met klachten en meldingen omgaat. Daarnaast is
in diverse verbeteracties de afhandeling van meldingen verbeterd.
Ook in 2010 zal de IGZ voor alle sectoren extra aandacht besteden aan
de interne afhandeling van meldingen.
Vraag 3
Wanneer komt u met de door de Kamer reeds maanden geleden aan u
gevraagde brede visie op het functioneren van de Inspectie?
Antwoord 3
De afgelopen tijd hebben wij meerdere malen met u van gedachten
gewisseld over het transitieproces van de IGZ zoals beschreven in het
Meerjarenbeleidsplan 2008-2011 van de IGZ ("Voor gerechtvaardigd
vertrouwen in verantwoorde zorg"). Ook heeft de Minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport in december 2008 het
handhavingskader `Richtlijn voor transparante handhaving' van de IGZ
toegezonden waarin de IGZ transparant maakt hoe zij handhaaft en bij
welk type overtredingen zij welk type interventie kan inzetten. De IGZ
werkt hard aan vergroting van de effectiviteit van haar toezicht.
Voorbeelden van activiteiten in dat kader zijn de vormgeving van het
risico gestuurd gefaseerd toezicht, het verbeteren van de interne
afhandeling van meldingen die bij de IGZ binnenkomen, het stimuleren
van transparantievergroting over de kwaliteit van geleverde zorg (het
programma Zichtbare Zorg), het stimuleren van veldpartijen te komen
tot normen voor verantwoorde zorg, het meer en meer expliciteren van
handhavingscriteria en het opstellen en openbaar maken van
handhavingskaders per instrument. Daarnaast voert de IGZ veel
thematische toezichtonderzoeken uit waarmee het beeld over de
geleverde kwaliteit en eventuele lacunes daarin in steeds meer
sectoren van de zorg duidelijk wordt. De IGZ concretiseert in die
toezichtsonderzoeken ook haar handhavingsplan op het betreffende
terrein.
Mede door deze activiteiten van de IGZ worden gebreken in de kwaliteit
van zorg in toenemende mate duidelijk. Hiermee kan het beeld ontstaan
dat de kwaliteit van zorg in Nederland verslechtert. Het ligt echter
meer voor de hand te veronderstellen dat ook in het verleden
dergelijke gebreken voorkwamen, maar dat dit toen niet of onvoldoende
bekend was. Wij zijn ervan overtuigd dat transparantievergroting een
belangrijke voorwaarde is voor verbetering van de kwaliteit van zorg
en dat de door de IGZ in gang gezette activiteiten een waardevolle
bijdrage leveren aan die verbetering.
Vraag 4
Hoe staat het met het wetsvoorstel waarmee u beoogt het klachtrecht in
de zorg te verbeteren?
Antwoord 4
Wij streven ernaar het Wetsvoorstel Cliƫntenrechten zorg rond de zomer
door te geleiden naar de Raad van State. Indiening van het
wetsvoorstel bij uw Kamer rond de komende jaarwisseling zou dan
haalbaar moeten zijn.
*1) De Nationale Ombudsman, 27 mei 2009
http://www.ombudsman.nl/rapporten_db/rapport.asp?rapportnummer=2009011
0
de Volkskrant, 8 juni 2009
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport