Ingezonden persbericht
Snelle invoering marketinginnovaties mogelijk dankzij technische uitbesteding aan Schuberg Philis
Bol.com klaar voor 100% groei
Amsterdam, 2 juli 2009 - Bol.com, de grootste online mediawinkel van Nederland, heeft haar technisch applicatiebeheer en infrastructuur-management uitbesteed aan de outsourcingspecialist Schuberg Philis. Schuberg Philis garandeert 100% beschikbaarheid van de bol.com website in combinatie met flexibiliteit en volledige controle over de onderliggende systemen. Hierdoor kan bol.com veel sneller assortimentinnovaties en nieuwe functionaliteiten doorvoeren, zonder dat de beschikbaarheid van de website en daarmee de online verkoop in gevaar komt.
Alleen al het afgelopen jaar heeft bol.com 11 miljoen producten aan 2 miljoen verschillende klanten verkocht. De piek lag op 1 december: toen kochten klanten 80.000 items op één dag. De afgelopen jaren hebben de bol.com verkopen in december telkens een groei van 50% laten zien.
Bol.com wilde haar sterke jaarlijkse groei kunnen combineren met 100% beschikbaarheid, een snellere site - ook op piekmomenten - en de mogelijkheid om snel innovaties door te voeren. Daarom besloot het bedrijf in juli 2007 haar technisch applicatiebeheer en infrastructuurmanagement uit te besteden. Na een rondgang langs de traditionele IT-outsourcingspartijen heeft bol.com gekozen voor Schuberg Philis, een gespecialiseerde aanbieder van bedrijfskritische outsourcing.
Daniel Ropers, Managing Director van bol.com: "Het volledige outsourcingproces nam ruim een jaar in beslag, en is nauwe samenwerking tussen onze eigen IT-specialisten en het Schuberg Philis team gerealiseerd. De migratie van de oude naar de nieuwe situatie was bijzonder complex. In het jaar van de migratie groeiden onze verkopen met 31%, een groei die dankzij de aanpak van Schuberg Philis niet verstoord werd. Het team van Schuberg Philis heeft op alle niveaus met ons meegedacht en zo daadwerkelijk een bijdrage geleverd aan de verbetering van onze dienstverlening. Wij hebben het beheer geoutsourced en zijn daardoor veel beter in staat continue te innoveren. Schuberg Philis is een echte partner van bol.com, denkt mee, neemt risico, en houdt zich volledig aan zijn woord."
Huub Vermeulen, Directeur Operations bij bol.com: "Snelle afhandeling van bestellingen én een aantrekkelijke en voortdurend veranderende website zijn cruciaal om klanten te boeien en te binden. Dit stelt hoge eisen aan onze back-office infrastructuur en de cyclus waarmee vernieuwingen worden doorgevoerd. In Schuberg Philis hebben we een strategische partner gevonden die er voor zorgt dat wij nu beschikken over een zeer stabiele omgeving en klaar zijn voor tal van nieuwe ontwikkelingen. Door de samenwerking met Schuberg Philis kunnen wij zelf blijven doen waar we goed in zijn: het vertalen van de marktvraag naar nieuwe (technische) oplossingen en het bedenken van marketingcampagnes."
Pim Berger, Managing Director van Schuberg Philis: "Bol.com is als grootste internetwinkel in Nederland bij uitstek strategisch afhankelijk van IT. Door de wijze waarop wij onze organisatie hebben ingericht, met vaste teams rondom de klant met senior engineers in de frontlinie, kunnen wij 100% beschikbaarheid en controle combineren met flexibiliteit."
Voor meer informatie: www.bol.com en www.schubergphilis.com.
----------------------
Over Schuberg Philis
Schuberg Philis is een innovatieve private onderneming en kwalitatief hoogwaardige speler op het gebied van bedrijfskritische outsourcing. Het bedrijf richt zich exclusief op applicatie-infrastructuren die 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn. Schuberg Philis garandeert 100% functionele beschikbaarheid en neemt de integrale verantwoordelijkheid voor deze bedrijfskritische applicatie-infrastructuren. Schuberg Philis werkt voor organisaties die professioneel risicomanagement vereisen, en tegelijkertijd snel en flexibel moeten kunnen inspelen op de continue veranderingen in hun markt. Voor meer informatie: www.schubergphilis.com.
Over bol.com
Bol.com is opgericht in maart 1999. Inmiddels heeft de mediawinkel ruim twee miljoen klanten in Nederland die in 2008 goed waren voor ruim 11 miljoen verkochte producten. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment en elektronica en de grootste internetwinkel van Nederland. Bezoekers van de mediawinkel hebben toegang tot ruim 2 miljoen artikelen op het gebied van Nederlandse en Engelse boeken, tweedehands boeken, muziek, dvd's, notebooks, software, pc-accessoires, games, elektronica, mobiele telefonie, en lcd- en plasma televisies.
Volgens marktonderzoek is bol.com bij Nederlandse consumenten tevens de populairste internetwinkel. Deze waardering vanuit consumenten blijkt naast de toename in bezoeken en verkopen ook uit de vele toegekende publieksprijzen. In 2008 werd bol.com voor de derde keer op rij uitgeroepen tot winnaar van de Nationale Thuiswinkel Awards, in de categorie Consumentenelektronica, Boeken, CD's en DVD's. De mediawinkel ging er dit jaar ook met de hoofdprijs 'Beste webwinkel van Nederland' vandoor. Nederlandse consumenten verkozen bol.com in 2008 ook voor de tweede keer tot een van de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland. Daarnaast won bol.com de 'Click or Brick Award 2008' (Beste Winkel van Nederland), de consumentenprijs waarbij geen onderscheid gemaakt wordt tussen traditionele winkels en webwinkels.
Ingezonden persbericht