Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
5. Juni
Wet BAG is van kracht
29-06-2009
Op 1 juli treedt de wet- en regelgeving rond de Basisregistraties
Adressen en Gebouwen (BAG) in werking. De wet-en regelgeving is onder
te verdelen in een Wet, Wijzigingswet, Besluit en Regeling. Op 12
maart 2009 is de Wijzigingswet bag in het Staatsblad gepubliceerd.
Deze wijzigingswet regelt een aantal aanpassingen in de Wet bag om
verder aan te sluiten bij de registratiepraktijk. De inhoud is reeds
bekend uit onder andere de Grondslagen BAG, het Objectenhandboek BGR
en het Processenhandboek BAG.
Naast vereenvoudiging en verduidelijking van wetsbepalingen, worden
twee artikelen toegevoegd die gaan over (het resultaat van) de lopende
implementatie bij gemeenten. Een aantal onderwerpen uit de Wet bag is
verder uitgewerkt in het Besluit bag, dat op 24 maart 2009 in het
Staatsblad is gepubliceerd. De Regeling bag bevat, naast
inrichtingseisen (procesbeschrijving en back-up), vooral de uitwerking
van de meer technische onderwerpen. Het geheel is per Koninklijk
Besluit op 1 juli van kracht.
Meerwaarde
De BAG vormt een belangrijke basis voor de verbetering van de
dienstverlening door alle overheden. Denk daarbij aan minder rompslomp
bij het invullen van formulier, snelle en adequate dienstverlening in
het kader van openbare orde en veiligheid en het voorkomen en opsporen
van fraude. De BAG bevat ondermeer gegevens over panden, stand- en
ligplaatsen én alle woonplaatsen, straatnamen en nummeraanduidingen
worden geregistreerd. Deze gegevens zijn noodzakelijk binnen een goed
werkend stelsel van basisregistraties. BAG is daarom ook benoemd als
prioriteit in het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en
E-overheid.
Landelijke Voorziening
Ook de Landelijke Voorziening is op 1 juli 'in de lucht'. Alle
gemeenten leveren hun gegevens aan de voorziening en afnemers kunnen
de gegevens gebruiken.
Vanaf 2011 moeten de BAG gegevens worden gebruikt in alle
overheidstoepassingen; dit is voor alle bestuursorganen een wettelijke
verplichting. Denk bijvoorbeeld aan gebruik door hulpdiensten en de
vele geografische toepassingen.
Voortgang
Veel gemeenten werken hard aan het behalen van de eisen die de Wet BAG
stelt aan de gemeentelijke gebouwen- en adressenregistraties.
Inmiddels hebben meer dan 150 gemeenten de aansluittoets doorlopen,
woonplaatscodes zijn aan ruim 300 gemeenten uitgereikt en hebben 3
gemeenten hun BAG afgerond en zijn aangesloten op de Landelijke
Voorziening. De implementatie is gerealiseerd wanneer de
toelatingsaudit is behaald waarna een gemeente technisch kan
aansluiten op de productieomgeving van de BAG Landelijke Voorziening.
Ondersteuning
Omdat een groot deel van de gemeenten hun BAG nog niet heeft
gerealiseerd, zal VROM de gemeenten blijven ondersteunen en daarbij
bevorderen dat gemeenten zo snel mogelijk aansluiten door goed te
plannen, het proces te managen en door slimme oplossingen aan te
reiken waardoor de invoering van de BAG niet ingewikkelder is dan
strikt noodzakelijk. Het beheer van de Landelijke voorziening wordt
verzorgd door het Kadaster. Daarnaast investeert het project BAG in
het leggen van verbindingen met afnemende registraties en
voorzieningen, zodat het voor partijen zo makkelijk mogelijk wordt om
de BAG te gebruiken.
Meer informatie
Heeft u nog vragen voor het Projectteam BAG? Mail dan naar
basisregistraties@minvrom.nl. Meer informatie over de BAG treft u ook
aan op de site www.bag.vrom.nl.