Planbureau voor de Leefomgeving
1 juli 2009
Nieuw beleid stopt onbeheerste groei verkeerslawaai
De introductie van geluidproductieplafonds voor snelwegen en
spoorwegen leidt tot minder hinder maar kan wel veel duurder uitpakken
dan de huidige regelgeving. Geluidproductieplafonds stellen een grens
aan het verkeersgeluid op een vaste afstand van een stuk (spoor)weg en
zijn daardoor relatief eenvoudig te handhaven, bijvoorbeeld door
jaarlijks te toetsen. Dat blijkt uit de ex-ante-evaluatie "Herziening
regelgeving verkeersgeluid snelwegen" van het Planbureau voor de
Leefomgeving, die vandaag verschijnt.
Het kabinet zal het wetsvoorstel voor het nieuwe geluidhinderbeleid na
de zomer aan de Tweede Kamer sturen. Deze herziening is de grootste
sinds de invoering van de Wet geluidhinder in 1987. Het Planbureau
voor de Leefomgeving heeft voor de voorlopige voorstellen een
ex-ante-evaluatie uitgevoerd, maar alleen voor de snelwegen.
Kosten onzeker
Bij een hoge verkeersgroei kunnen de kosten voor het naleven van de
geluidproductieplafonds voor snelwegen tot 2020 oplopen tot ruim 800
miljoen euro. De totale kosten van het nieuwe beleid, dus inclusief
sanering, bedragen dan naar schatting circa 1,3 miljard euro. Dit is
ongeveer 400 miljoen euro meer dan bij ongewijzigd beleid. Zou het
verkeer aanzienlijk stiller worden, dan zijn de extra kosten die nodig
zijn om onder de gestelde geluidproductieplafonds te blijven nihil.
Wanneer het geluid van verkeer echter fors toeneemt, bijvoorbeeld
doordat auto's bredere banden krijgen of het (vracht)verkeer in de
nacht toeneemt, dan lopen de kosten van naleving op tot bijna 4
miljard euro.
Effecten gunstig
Het nieuwe beleid brengt weliswaar hogere kosten met zich mee dan het
huidige beleid, maar heeft ook een gunstiger effect op de totale
geluidhinder. Tot 2020 daalt het aantal ernstig gehinderde mensen van
190.000 nu tot circa 150.000 mensen. Bij voortzetting van het huidige
beleid zou dit aantal in 2020 naar verwachting uitkomen op circa
165.000. Hoe de effecten precies gaan uitpakken is nog niet te zeggen,
aangezien er nog onduidelijkheid is over de praktische invoering van
diverse regelingen.
Stillere banden
De verhouding tussen kosten en opbrengsten van het nieuwe beleid
verbetert aanzienlijk als het verkeer minder hard groeit of als de
autobanden door Europees beleid stiller worden. De huidige Europese
normen voor autobanden zijn nog niet erg dwingend. Als de normen
worden aangescherpt kunnen de kosten van het nieuwe geluidbeleid circa
1 miljard lager uitvallen. Bovendien komt het aantal ernstig
gehinderde mensen in 2020 dan zo'n 10-20% lager uit. Overigens is
Nederland niet voor alle zogenoemde bronmaatregelen afhankelijk van
Europa. Ook het verder `stiller' maken van het wegdek, het slim
toepassen van snelheidsmaatregelen en het beperken van nachtelijk
verkeer helpen om kosten te beperken en geluidhinder terug te dringen.
Naar de publicatie: Herziening regelgeving verkeersgeluid snelwegen -
een ex-ante-evaluatie
Het Planbureau voor de Leefomgeving is hét nationale instituut voor
strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en
ruimte. Het PBL draagt bij aan de kwaliteit van het strategische
overheidsbeleid door een brug te vormen tussen wetenschap en beleid en
door gevraagd en ongevraagd, onafhankelijk en wetenschappelijk
gefundeerd, verkenningen, analyses en evaluaties te verrichten waarbij
een integrale benadering voorop staat.
---
---------------------------