Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

LICHT HERSTEL PUBLIEKSVERTROUWEN BANKEN

Verzekeraars en pensioenfondsen scoren nog lager dan banken

Amsterdam, 1 juli 2009. Het publieksvertrouwen in de banken is de afgelopen maanden licht gestegen. Op een schaal van 1 tot 10 groeide het vertrouwen van 4,9 naar 5,6. De Rabobank scoort nog altijd het hoogst met een 6,9. Opvallend is dat pensioenfondsen en verzekeraars nog lager scoren dan banken. Beide financiële sectoren scoren gemiddeld slechts een 5,1. Dat blijkt uit onderzoek van Porter Novelli en Synovate onder ruim 750 consumenten. Het Nederlandse publiek is verdeeld over het overheidsoptreden in de financiële crisis. De helft van de Nederlandse bevolking (52%) staat achter de geldinjecties die de overheid doet in banken die in de problemen zitten. Nagenoeg een zelfde groep (46%) zegt een onderzoek vanuit de overheid naar de crisis nodig te vinden. Een minderheid (30%) vindt de overheid voldoende daadkrachtig. Overall genomen krijgt de overheid slechts een 5,3 als vertrouwenscijfer voor de aanpak van de kredietcrisis. Slechts 1 op de 5 Nederlanders vindt dat de overheid voldoende communiceert over de crisis.

Schuld bekennen

De buitenlandse banken (49%) worden gezien als de belangrijkste schuldige aan de huidige economische crisis, direct gevolgd door de Nederlandse banken (45%). De Nederlandse overheid komt met 33% op de derde positie. Opvallend is dat bijna een kwart

(24%) van de respondenten de media als schuldige aanwijst voor de crisis.

Interessant is ook dat een ruime meerderheid (69%) het een goede zaak vindt als een bankbestuurder schuld bekent aan de crisis en excuses aanbiedt. Bonussen zijn uit den boze. Een grote meerderheid (67%) maakt zich zorgen om de bonussencultuur in de financiële wereld. Slechts een kwart vindt dat een bankdirecteur best een bonus mag krijgen als hij zijn persoonlijke doelstellingen heeft behaald.

Van een examen voor bankiers wordt door een minderheid (34%) een positief effect verwacht. Slechts 1 op de 5 respondenten verwacht dat daardoor het vertrouwen in banken zal toenemen.

Eigen belang

In het onderzoek is ook gekeken naar de beeldvorming van banken. Duidelijk wordt dat banken vooral hoog scoren op aspecten als 'commercieel' en 'zakelijk'. De banken scoren slecht op aspecten als 'open communicatie', 'heldere taal', 'eerlijk' en 'financieel gezond'. Driekwart van de respondenten vindt dat banken alleen uit eigen belang communiceren. Slechts 1 op de 10 consumenten vindt dat de banken momenteel voldoende communiceren over de mogelijke gevolgen van de crisis. En als er dan gecommuniceerd wordt dan gelooft maar een derde van de Nederlanders wat zijn eigen bank communiceert.

Nederlanders zijn het meest bezig met het nieuws rond de 'geldinjecties' en de 'bonussen' bij de banken. Onderwerpen als 'tophypotheken' en 'ontslagen bij financiële instellingen' worden minder gevolgd. Opkomend nieuw issue zijn de 'woekerpensioenen'. Duidelijk is daarbij ook dat mensen met een eigen huis meer gericht zijn op de financiële issues in het nieuws dan mensen zonder eigen huis.

Continue tracking

Public Relationsadviesbureau Porter Novelli en marktonderzoekbureau Synovate voeren samen continu onderzoek uit naar de beeldvorming van de financiële dienstverleners (banken, verzekeraars en pensioenfondsen) in Nederland. Dat gebeurt onder een representatieve steekproef van ruim 750 consumenten van 18 jaar en ouder. Eens per kwartaal doen zij van deze 'FinanceTracker©' verslag.

/ / / /