Ingezonden persbericht


Persbericht

Vermeer (LTO) over brief Natura 2000 aan Tweede Kamer:

Duidelijke verbeteringen,
maar zorgen nog niet weg

Er zijn duidelijke verbeteringen in aantocht maar de zorgen over Natura 2000 en met name over ammoniak en de juridische houdbaarheid van beheerplannen zijn allerminst weg. Dit zegt LTO Nederland in reactie op de brief, die minister Verburg vanmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

,,Er komt een wettelijke regeling voor bestaand gebruik. Bedrijfsontwikkeling is weer mogelijk als de ammoniakemissie niet toeneemt en beroepen tegen beheerplannen worden beperkt. Dat zijn in elk geval heel belangrijke stappen. Het kabinet moet dan wel op korte termijn de hiervoor benodigde wetswijziging naar de Tweede Kamer sturen", zegt vice-voorzitter Antoon Vermeer van LTO Nederland. Het voortbestaan van bestaande veebedrijven komt dus niet meer opnieuw ter discussie.

Vermeer zegt positief-kritisch te zijn over de brief aan de Tweede Kamer: ,,Uit de brief komt ook naar voren dat we er nog lang niet zijn. De ecologische onderbouwing is belangrijk voor de juridische houdbaarheid van beheerplannen. Dat vraagt van het ministerie van LNV en de provincies om een goede inzet en aansturing. Onze bestuurders die in de regio met die beheerplannen bezig zijn, moeten er ook mee kunnen werken en bedrijven mogen later niet opnieuw in een juridisch moeras terechtkomen."

LTO wijst er op dat de Europese regels alleen vereisen dat de natuur in Natura 2000-gebieden goed wordt beschermd. Dat kan door een combinatie van maatregelen voor bodem, water en lucht. In een advies aan de minister onderstreept de commissie Huys dat de kritische depositiewaarde voor stikstof in de lucht een te grote aandacht heeft gekregen en dat die waarde te stringent is geformuleerd en toegepast.,,Dit doet geen recht aan de werkelijkheid dat depositie slechts één van de elementen is", aldus de commissie Huys. LTO vindt het daarom verbazingwekkend dat de minister schrijft dat de kritische depositiewaarde 'richtinggevend' is. Volgens LTO moeten realistische doelen worden gesteld, die zijn getoetst op haalbaar en betaalbaar. Daarin past geen kritische depositiewaarde.

Huys stuurt aan op een programmatische aanpak om de stikstofuitstoot tot een ambitieus maar haalbaar niveau te verminderen. LTO beschouwt dit als een ondersteuning van haar eigen lijn, zoals die ook is gehanteerd in het beheerplan voor de Peel. Vermeer: ,,De stikstofkwestie werd zo eng benaderd, dat we hier bezig waren om het doel voorbij te schieten. Bovendien zouden we ook aanzienlijk verder gaan dan de doelen in de Europese regels."

Er lijkt ook meer ruimte op komst voor bedrijven die vergunning vragen voor nieuwbouw en uitbreiding en dit is een winstpunt, oordeelt LTO. Minister Verburg wil wettelijk vast laten leggen, dat aanvragen gehonoreerd moeten worden als het milieu er op vooruitgaat door toepassing van nieuwe technische maatregelen. Met andere woorden als de emissies van dergelijke bedrijven niet toenemen, kan in de toekomst een vergunning door het bevoegd gezag niet worden geweigerd. De argumenten die LTO bij herhaling naar voren heeft gebracht bij het ministerie van LNV, over onder meer over bestaand gebruik, worden nu gehonoreerd. Op meerdere onderdelen van dit dossier wordt overigens gezamenlijk opgetrokken met VNO-NCW en MKB Nederland. Vermeer vindt dat over de hele linie rekening is gehouden met de inbreng van LTO Nederland. Hij tekent wel aan dat alle stukjes van de puzzel in de loop van dit jaar op hun plaats moeten vallen: ,,Over de ammoniakdoelen is wel op korte termijn helderheid nodig, anders zet je aan de ene kant stappen vooruit, maar loop je aan de andere vast door voortdurende onduidelijkheid."

Datum : 30 juni 2008
Nummer : P2844