Grote hinder verwacht op viaduct van de E17 te Zwijnaarde

30/06/2009 09:35

Vlaamse Overheid

Op woensdag 1 juli gaat een nieuwe fase van de werkzaamheden op de centrale viaduct van de verkeerswisselaar te Zwijnaarde van start. Het stuk waar de E17 over de E40, de R4 en de Ringvaart gaat, wordt volledig hersteld tot op het betonnen brugdek. In juni vonden voorbereidende werkzaamheden plaats, nu starten de herstellingswerken. Het Agentschap Wegen en Verkeer verwacht vooral tijdens de eerste 14 dagen van juli grote verkeershinder.

Op woensdag 1 juli gaat een nieuwe fase van de werkzaamheden op de centrale viaduct van de verkeerswisselaar te Zwijnaarde van start. Het stuk waar de E17 over de E40, de R4 en de Ringvaart gaat, wordt volledig hersteld tot op het betonnen brugdek. In juni vonden voorbereidende werkzaamheden plaats, nu starten de herstellingswerken. Het Agentschap Wegen en Verkeer verwacht vooral tijdens de eerste 14 dagen van juli grote verkeershinder.

Wat zal er gebeuren? De bovenbouw van de 40 jaar oude viaduct in de E17 zal volledig hersteld worden. Dit is vanaf de toplaag in asfalt tot op het betonnen brugdek. Tijdens deze grondige renovatie herstellen we de spoorvorming op het wegdek, de versleten brugranden en pakken we het probleem van waterinsijpeling aan. De Vlaamse overheid investeert 5 miljoen euro in deze werkzaamheden. Ze zijn nodig voor de veiligheid van de weggebruikers en voor de instandhouding van de viaduct.

Fasering, hinder en omleidingen De wegwerkzaamheden zullen duren tot half oktober. Deze periode is nodig door de hoge moeilijkheidsgraad van bepaalde herstellingen en om de gebruikte materialen voldoende te laten uitharden. Er zal in twee fasen gewerkt worden:

Fase 1: 1 juli tot 21 augustus Op woensdag 1 juli om 19u start de aannemer met het aanbrengen van de signalisatie. Het verkeer zal er in de nacht van woensdag op donderdag over één rijstrook moeten. Vanaf 2 juli gaat de rijrichting Antwerpen dicht voor alle verkeer. Via een doorsteek in de middenberm worden alle bestuurders naar de andere rijrichting geloodst, waar in beide rijrichtingen twee rijstroken zullen zijn.

Afrit UZ onbereikbaar vanuit richting Kortrijk Wie uit de richting Kortrijk komt zal de afrit UZ niet kunnen nemen. Er zal een omleiding zijn via de E40 richting Oostende, afrit N60 te Zwijnaarde en de De Pintelaan (zie kaartje). De afrit N60 op de E40 wordt tijdens deze fase tijdelijk heropend. We raden bezoekers van het UZ en de omliggende kantoren- en bedrijvenzones ook aan om de bestaande afrit van de R4 Binnenring aan de Ottergemsesteenweg Zuid te gebruiken. Alle andere bewegingen op de verkeerswisselaar blijven wel mogelijk. Het UZ is dus wel bereikbaar voor wie vanuit Gent Centrum komt of vanuit de richting Antwerpen.

Hinder en alternatieve routes De eerste 14 dagen van juli moet het verkeer rekening houden met grote verkeershinder. We raden mensen aan de verkeerswisselaar zo veel mogelijk te mijden en gebruik te maken van alternatieve vervoersmiddelen.

Bij grote verkeershinder zullen alternatieve routes aangegeven worden op de dynamische borden boven de snelweg. Verkeer van en naar Antwerpen kan gebruik maken van de E34 Antwerpen-Zelzate en de R4 West. Hiervoor wordt de E34 ter hoogte van de werf in Moerbeke terug op twee maal twee rijstroken gebracht tijdens de zomermaanden. Verkeer uit Antwerpen richting Kortrijk kan de E17 in Destelbergen verlaten en de R4 nemen richting Merelbeke. Daar kan men de E40 oprijden richting Oostende en dan via de verkeerswisselaar in Zwijnaarde terug de E17 oprijden.

Fase 2: 21 augustus tot halverwege oktober Vanaf 21 augustus is rijrichting Kortrijk aan de beurt. Dan zal alle verkeer over de rijrichting Antwerpen gaan, waar opnieuw twee rijstroken per rijrichting zullen zijn. Alle bewegingen op de verkeerswisselaar zullen in deze fase mogelijk zijn. In de tweede fase wordt opnieuw grote hinder verwacht voor het verkeer.

Filedetectie en verkeersregime Gedurende de werkzaamheden zijn twee veiligheidsmaatregelen van kracht. Enerzijds geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u ter hoogte van de werf. Anderzijds is er een filedetectiesysteem, dat bestuurders waarschuwt hoe ver ze van de file verwijderd zijn. Filedetectie moet aanrijdingen in de staart van de file verminderen.

Praktisch De werf is om veiligheidsredenen niet toegankelijk zonder begeleiding. Graag een seintje vooraf als u met een cameraploeg of fotograaf naar de werf komt.

Bijlage Plan werkzaamheden viaduct Zwijnaarde.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel