Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leiden, 23 juni 2009

Een warm bad voor bezoekers

Leids Visitor Centre opent deuren

Op woensdag 1 juli zal de Leidse voetballer Tim de Cler de officiële opening verrichten van het Visitor Centre. Dit Huis van de Stadspartners biedt de nationale en internationale bezoeker een warm welkom in Leiden en beschikt over alle informatie over de Stad van ontdekkingen.

Gasten

"Als je als bezoeker in Leiden aankomt, of je nu uit Lisse of Lissabon komt, wil je graag snel, vriendelijk en volledig geïnformeerd worden over de stad. Het Visitor Centre, pal tegenover het Centraal Station biedt deze service." Aan het woord is John Kroes, directeur Leiden Marketing. "Het mooie aan dit hoogwaardige welkomstcentrum is dat alle belangrijke partners uit de stad eraan meewerken. Van gemeente tot universiteit, van horeca tot musea en bijna alle intelligente bedrijven hier tussen in. We voorzien de gasten niet alleen van toeristische informatie, we fungeren ook als verzamelpunt voor congresgangers en als informatiepunt voor nieuwe studenten en kenniswerkers. Op termijn zal zelfs het Leidse expatcentre hier worden ondergebracht" Het Visitor Centre, waarin het VVV en het Visitor Centre van de Universiteit samen zullen opgaan, verwacht 150.000 bezoekers op jaarbasis te ontvangen.

Stadspartners

Het Visitor Centre Leiden, afgekort VCL, wordt ook wel het Huis van de Stadspartners genoemd. De Stadspartners van Leiden, inmiddels ruim 20 Leidse bedrijven en instellingen, hebben de handen ineen geslagen om Leiden te tonen als Stad van ontdekkingen. John Kroes: "Leiden is een prachtige, centraal gelegen historische stad met een florerende kenniseconomie. Twee kurken waar onze marketingvisie op drijft. Onze taak is het deze visie te vermarkten. Dat wil zeggen dat we meer mensen uit binnen- en buitenland wijzen op de vele mogelijkheden die Leiden biedt. Op cultuurhistorisch gebied, maar ook op het vlak van onderwijs en congressen." Het VCL is daar één instrument voor. Natuurlijk zullen we Leiden op meer en andere manieren promoten. Want dat deze stad goud heeft liggen, is duidelijk. We moeten het alleen wel oprapen en verkopen."

Noot voor de redactie.