Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk VENW/DGLM-2009/2605

Uw kenmerk Datum 1 juli 2009 -

Onderwerp Verslag Transportraad 11 juni 2009 Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, het verslag van de Transportraad van 11 juni 2009. De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 9 oktober 2009 onder Zweeds Voorzitterschap.

Verslag Transportraad 11 juni 2009
De Raad startte met enkele ogenblikken stilte voor de slachtoffers van het verongelukte Air France toestel. De Europese Commissie kondigde aan dat zij dit jaar een voorstel zal doen voor de herziening van de richtlijn over ongevallen en incidenten in de burgerluchtvaart (richtlijn 94/56/EG). Tevens zal een mandaat worden voorgesteld voor het bereiken van een luchtvaartovereenkomst voor de luchtvaartveiligheid met Brazilië. De Europese Commissie wees ook op het belang van SESAR, waarmee met versterkte inzet van satelliet-navigatie de grijze zones bij de oversteek van de oceanen kunnen worden ingevuld.

Onderhandelingsmandaat luchtvaartovereenkomst Georgië Het voorgelegde onderhandelingsmandaat werd ongewijzigd en zonder verdere discussie aanvaard. Na Oekraïne is Georgië het tweede land `aan de Oost-flank' van de Europese Unie, waarmee over een luchtvaartovereenkomst zal worden onderhandeld.

Voorstel tot een verordening inzake een Europees spoorwegnet voor een concurrerend spoorgoederenvervoer
De Raad wist een politiek akkoord te bereiken. Voorafgaand aan de Raad stonden nog veel voetnoten open. Het bereiken van een politiek akkoord was dan ook onzeker. Tijdens de behandeling van het voorstel op de Raad bleken echter veel lidstaten, in het kader van een compromis, bereid te zijn voetnoten op te heffen. Ik heb in mijn interventie het belang van de verordening onderstreept. De corridoraanpak, zoals bij Rotterdam-Genua in de praktijk gebracht, heeft duidelijk zijn waarde bewezen voor de markt. Deze aanpak verdient navolging. Een Europese benadering is hierbij wenselijk om daarmee gezamenlijk de randvoorwaarden voor het internationale spoorgoederenvervoer te verbeteren. Uiteindelijk heeft de Raad negen spoorgoederencorridors aangewezen waaronder Rotterdam ­ Genua, Rotterdam ­ Lyon en Rotterdam ­ Berlijn ­ Warschau ­ Kaunas. Op deze corridors zullen lidstaten, infrastructuurbeheerders en toezichthouders verdergaand samenwerken op het gebied van o.a. a

Pagina 1 van 2





investeringsplanning, terminalplanning, groot onderhoud, capaciteitsmanagement Datum en verkeersleiding. Implementatietermijn voor de corridor Rotterdam ­ Genua en

corridor Rotterdam ­ Lyon is drie jaar. Voor de corridor Rotterdam ­ Berlijn ­ Ons kenmerk Warschau ­ Kaunas geldt een implementatietermijn van vijf jaar. VENW/DGLM-2009/2605

Voorstel tot een verordening inzake passagiersrechten busvervoer Dit voorstel was niet rijp voor besluitvorming. Tijdens de Raad heeft een debat plaatsgevonden over de reikwijdte van het voorstel. De meeste lidstaten toonden zich voorstander van een beperking van de reikwijdte tot nationaal langeafstandsvervoer en internationale geregelde bus en touringcardiensten. Veel lidstaten vroegen aandacht voor de mogelijke extra lasten voor het midden-en kleinbedrijf en het subsidiariteitsprincipe.
Ik heb in mijn interventie aangegeven in algemene zin groot voorstander te zijn van het versterken van de rechten van passagiers en het initiatief van de Commissie om de passagiersrechten in het bus- en touringcarvervoer te versterken, te kunnen ondersteunen. De vraag is echter wel, of alle typen busvervoer onder deze verordening geschaard zouden moeten worden. Ik heb aangegeven met name meerwaarde te zien in de versterking van de passagiersrechten bij het internationale vervoer per bus en touringcar met dien verstande dat grensoverschrijdend stads- en streekvervoer mag worden uitgezonderd. Wat betreft het stads- en streekvervoer en het nationale busvervoer geef ik de voorkeur aan nationale regelgeving, in overeenstemming met het subsidiariteitprincipe. Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan worden met de behandeling van dit voorstel.

Voorstel voor een verordening tot wijziging van verordening 1321/2004 inzake de beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet De Raad nam zonder discussie nota van het voorgelegde voortgangsrapport. Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan worden met de behandeling van dit voorstel.

Voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van het kader voor het toepassen van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen
De Raad nam zonder discussie nota van het voorgelegde voortgangsrapport. Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan worden met de behandeling van dit voorstel.

Raadsconclusies Groenboek Trans-Europees transportnetwerk (TEN-T) De Raadsconclusies werden, met een kleine aanpassing, aangenomen. In de Raadsconclusies wordt het Groenboek verwelkomd. Grote beleidsmatige discussiepunten, zoals de vraag hoe het toekomstige TEN-T er uit zou moeten zien, worden vooralsnog vermeden. De Commissie wordt uitgenodigd voor eind 2010 een voorstel tot wijziging van de TEN-T richtsnoeren in te dienen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2