1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGLM-2009/2605
Uw kenmerk
Datum 1 juli 2009 -
Onderwerp Verslag Transportraad 11 juni 2009 Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen, mede namens de Staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat, het verslag van de Transportraad van 11 juni 2009. De volgende
Transportraad zal plaatsvinden op 9 oktober 2009 onder Zweeds Voorzitterschap.
Verslag Transportraad 11 juni 2009
De Raad startte met enkele ogenblikken stilte voor de slachtoffers van het
verongelukte Air France toestel. De Europese Commissie kondigde aan dat zij dit
jaar een voorstel zal doen voor de herziening van de richtlijn over ongevallen en
incidenten in de burgerluchtvaart (richtlijn 94/56/EG). Tevens zal een mandaat
worden voorgesteld voor het bereiken van een luchtvaartovereenkomst voor de
luchtvaartveiligheid met Brazilië. De Europese Commissie wees ook op het belang
van SESAR, waarmee met versterkte inzet van satelliet-navigatie de grijze zones
bij de oversteek van de oceanen kunnen worden ingevuld.
Onderhandelingsmandaat luchtvaartovereenkomst Georgië
Het voorgelegde onderhandelingsmandaat werd ongewijzigd en zonder verdere
discussie aanvaard. Na Oekraïne is Georgië het tweede land `aan de Oost-flank'
van de Europese Unie, waarmee over een luchtvaartovereenkomst zal worden
onderhandeld.
Voorstel tot een verordening inzake een Europees spoorwegnet
voor een concurrerend spoorgoederenvervoer
De Raad wist een politiek akkoord te bereiken. Voorafgaand aan de Raad stonden
nog veel voetnoten open. Het bereiken van een politiek akkoord was dan ook
onzeker. Tijdens de behandeling van het voorstel op de Raad bleken echter veel
lidstaten, in het kader van een compromis, bereid te zijn voetnoten op te heffen.
Ik heb in mijn interventie het belang van de verordening onderstreept. De
corridoraanpak, zoals bij Rotterdam-Genua in de praktijk gebracht, heeft duidelijk
zijn waarde bewezen voor de markt. Deze aanpak verdient navolging. Een
Europese benadering is hierbij wenselijk om daarmee gezamenlijk de
randvoorwaarden voor het internationale spoorgoederenvervoer te verbeteren.
Uiteindelijk heeft de Raad negen spoorgoederencorridors aangewezen waaronder
Rotterdam Genua, Rotterdam Lyon en Rotterdam Berlijn Warschau
Kaunas. Op deze corridors zullen lidstaten, infrastructuurbeheerders en
toezichthouders verdergaand samenwerken op het gebied van o.a.
a
Pagina 1 van 2
investeringsplanning, terminalplanning, groot onderhoud, capaciteitsmanagement
Datum
en verkeersleiding. Implementatietermijn voor de corridor Rotterdam Genua en
corridor Rotterdam Lyon is drie jaar. Voor de corridor Rotterdam Berlijn Ons kenmerk
Warschau Kaunas geldt een implementatietermijn van vijf jaar. VENW/DGLM-2009/2605
Voorstel tot een verordening inzake passagiersrechten busvervoer
Dit voorstel was niet rijp voor besluitvorming. Tijdens de Raad heeft een debat
plaatsgevonden over de reikwijdte van het voorstel. De meeste lidstaten toonden
zich voorstander van een beperking van de reikwijdte tot nationaal
langeafstandsvervoer en internationale geregelde bus en touringcardiensten. Veel
lidstaten vroegen aandacht voor de mogelijke extra lasten voor het midden-en
kleinbedrijf en het subsidiariteitsprincipe.
Ik heb in mijn interventie aangegeven in algemene zin groot voorstander te zijn
van het versterken van de rechten van passagiers en het initiatief van de
Commissie om de passagiersrechten in het bus- en touringcarvervoer te
versterken, te kunnen ondersteunen. De vraag is echter wel, of alle typen
busvervoer onder deze verordening geschaard zouden moeten worden. Ik heb
aangegeven met name meerwaarde te zien in de versterking van de
passagiersrechten bij het internationale vervoer per bus en touringcar met dien
verstande dat grensoverschrijdend stads- en streekvervoer mag worden
uitgezonderd. Wat betreft het stads- en streekvervoer en het nationale
busvervoer geef ik de voorkeur aan nationale regelgeving, in overeenstemming
met het subsidiariteitprincipe. Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan
worden met de behandeling van dit voorstel.
Voorstel voor een verordening tot wijziging van verordening 1321/2004 inzake de
beheerstructuren van de Europese programma's voor radionavigatie per satelliet
De Raad nam zonder discussie nota van het voorgelegde voortgangsrapport.
Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan worden met de behandeling van
dit voorstel.
Voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van het kader voor het toepassen van
intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces
met andere vervoerswijzen
De Raad nam zonder discussie nota van het voorgelegde voortgangsrapport.
Onder Zweeds Voorzitterschap zal verder gegaan worden met de behandeling van
dit voorstel.
Raadsconclusies Groenboek Trans-Europees transportnetwerk (TEN-T)
De Raadsconclusies werden, met een kleine aanpassing, aangenomen. In de
Raadsconclusies wordt het Groenboek verwelkomd. Grote beleidsmatige
discussiepunten, zoals de vraag hoe het toekomstige TEN-T er uit zou moeten
zien, worden vooralsnog vermeden. De Commissie wordt uitgenodigd voor eind
2010 een voorstel tot wijziging van de TEN-T richtsnoeren in te dienen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat