Inspectie Verkeer en Waterstaat
Aanvaring Spido-boot door combinatie menselijke fout en technische storing
Nieuwsbericht | 01-07-2009
Een combinatie van menselijke fout en technische storing was de
oorzaak van het op woensdag 17 juni tegen de kade aanvaren van de
Spido-rondvaartboot Ostara ter hoogte van de Veerhaven in Rotterdam.
Dat blijkt uit technisch onderzoek van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat. De 31 passagiers en 3 bemanningsleden bleven ongedeerd.
Wel liepen schip, steiger en aanlegpalen schade op.
Uit onderzoek is gebleken dat de (noodstop-)schakelaar voor de toevoer
van hoofd- naar dagtank, die 's avonds wordt uitgeschakeld, niet voor
vertrek is aangezet. Hierdoor droogde tijdens de vaart de
brandstofvoorziening op en vielen aan het eind van de rondvaart de
motoren stil. Op dat moment, tijdens het aanleggen, was het schip zo
dicht bij de wal dat er onvoldoende tijd was om bij te sturen. Het
alarm voor een laag niveau van brandstof in de dagtank heeft niet
gefunctioneerd door een loszittende stekker op de printplaat.
De Inspectie legde het schip in verband met zijn schade op de dag van
aanvaring een vaarverbod op. De daaropvolgende dag werd dit na
reparaties en een proefvaart weer opgeheven. De Inspectie bespreekt
binnenkort met de reder de veiligheidsprocedures. De Onderzoeksraad
voor de Veiligheid is geïnformeerd over dit incident.