Inspectie Verkeer en Waterstaat


Aanvaring Spido-boot door combinatie menselijke fout en technische storing

Nieuwsbericht | 01-07-2009

Een combinatie van menselijke fout en technische storing was de oorzaak van het op woensdag 17 juni tegen de kade aanvaren van de Spido-rondvaartboot Ostara ter hoogte van de Veerhaven in Rotterdam. Dat blijkt uit technisch onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De 31 passagiers en 3 bemanningsleden bleven ongedeerd. Wel liepen schip, steiger en aanlegpalen schade op.

Uit onderzoek is gebleken dat de (noodstop-)schakelaar voor de toevoer van hoofd- naar dagtank, die 's avonds wordt uitgeschakeld, niet voor vertrek is aangezet. Hierdoor droogde tijdens de vaart de brandstofvoorziening op en vielen aan het eind van de rondvaart de motoren stil. Op dat moment, tijdens het aanleggen, was het schip zo dicht bij de wal dat er onvoldoende tijd was om bij te sturen. Het alarm voor een laag niveau van brandstof in de dagtank heeft niet gefunctioneerd door een loszittende stekker op de printplaat.

De Inspectie legde het schip in verband met zijn schade op de dag van aanvaring een vaarverbod op. De daaropvolgende dag werd dit na reparaties en een proefvaart weer opgeheven. De Inspectie bespreekt binnenkort met de reder de veiligheidsprocedures. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid is geïnformeerd over dit incident.