Trots op Nederland
Nieuws
01 jul 2009 | TrotsopNederland en de Voorjaarsnota
Voorzitter,
Het land verkeert in een financiële en economische crisis, banken
moeten met miljarden ondersteund worden om overeind te blijven.
Private schulden van de banken worden overgeheveld naar de publieke
sector zodat de belastingbetalers er uiteindelijk voor moeten
opdraaien. De economie heeft zwaar te lijden, de bouw als belangrijke
motor van de economische bedrijvigheid dreigt stil te vallen. De
export zakt in. De transportsector stagneert en ook de binnenvaart
ligt stil. Gezonde bedrijven komen in de problemen omdat er
onvoldoende kredieten verleend worden. Consumenten houden de hand op
de knip en het oplopende begrotingstekort dreigt iedere opleving van
de economie in de kiem te smoren.
RAMINGEN CPB
De bijstellingen van de begroting zijn gebaseerd op de laatste
ramingen van het CPB. Deze zijn inderdaad weer slechter dan de
ramingen van afgelopen februari. De verwachte daling van het BBP voor
2009 bedraagt 4,75% en voor 2010 is de verwachting een daling van
0,5%.
De werkloosheidsverwachting voor 2009 is 5,5%, maar voor 2010 loopt
dit op naar het schrikbarende getal van 9,5%. Het begrotingstekort
voor 2009 zal 4,1% zijn, voor 2010 wordt dat waarschijnlijk 6,7%.
AANVULLEND BELEIDSAKKOORD
Een aanvullend beleidsakkoord werd nodig door de snelle verslechtering
van de overheidsfinanciën ten gevolge van de financieel-economische
crisis. De voorgenomen maatregelen zijn :
1. stimulering van de economie op korte termijn;
2. herstel van de overheidsfinanciën op middellange termijn;
3. houdbaarheid van de collectieve voorzieningen op lange termijn.
Op deze punten heb ik in voorgaande debatten voldoende aangetoond dat
het gevoerde beleid tekort schiet. Vandaag wil ik vooral spreken over
de oplopende werkloosheid, want de slechte kredietverstrekking zal
vanavond in het door mij aangevraagde spoeddebat hierover nog
uitgebreid aan de orde komen. Maar eerst wil ik een aantal andere
onderwerpen benoemen die de bevolking van ons land ook grote zorgen
baren.
VEILIGHEID
Het kabinet schrijft in de Voorjaarsnota, en ik citeer: 'De beperking
van de instroom van aspiranten in de jaren 2010 t/m 2012 zal niet tot
gevolg hebben dat de sterkte daalt in DEZE kabinetsperiode.'
Dit is dom of regelrecht hypocriet want NA deze kabinetsperiode zal
dit toch wel tot minder instroom van agenten leiden. Een politiek van
'na-ons-de-zondvloed', maar we zijn er inmiddels aan gewend dat dit
kabinet alle belangrijke beslissingen voor zich uitschuift. Maar ook
NU is er al sprake van vermindering van de politiesterkte. Politie
Rotterdam-Rijnmond schrijft op 8 juni 2009 aan de Minister van
Binnenlandse Zaken: "Door het Budget Verdeel Systeem (BVS) wordt ons
korps 300 Fte gekort, door de 'taakstellingen' (dat is Haags vakjargon
voor bezuinigingen) over 2008 nog eens 250 Fte, en voor 2009
waarschijnlijk wederom 250 Fte, in totaal 800 Fte minder."
Onverantwoord zijn deze inkrimpingen! De politiezorg wordt
teruggebracht tot niveau 1999. Dat was dus de periode dat zelfs zeer
ernstige zaken zoals verkrachtingen wegens personeelsgebrek bleven
liggen. Dit leidde tot groot maatschappelijk onbehagen en dat zal weer
gebeuren, waarschuwt politie Rotterdam-Rijnmond.
Veiligheid heeft voor dit Kabinet blijkbaar geen enkele prioriteit
meer! Graag een reactie van de Minister.
Uiteraard kan ik veel meer onderwerpen aangeven waar het
veiligheidsbeleid tekort schiet, maar vandaag wilde ik de moeilijke
positie van de politie voor het voetlicht halen. Politiekorpsen
draaien op dit moment op de loyaliteit van de hardwerkende
politiemensen die hun dienstroosters nog enigszins overeind proberen
te houden. Iedere verdere bezuiniging is een klap in het gezicht van
deze mensen die uiteindelijk de scheidslijn vormen tussen veiligheid
en anarchie.En die scheidslijn begint door de bezuinigingen gevaarlijk
dun te worden. Te dun, Voorzitter, en dat is op straat dagelijks te
merken!
IMMIGRATIE
De asielinstroom in 2007 bedroeg: 9.700 personen. Voor 2008 was
gerekend op 10.500. De toestroom in 2008 bedroeg uiteindelijk 15.300
personen. Dat was een stijging van ruim 50%, maar wel `binnen de
raming'.
Waarom blijft zo'n stijging toch binnen de ramingen? Omdat het kabinet
de raming eenvoudigweg heeft verhoogd naar 17.000 voor de jaren 2009
en 2010. Dat is wel erg gemakkelijk, maar waar is deze verhoging op
gebaseerd en waar is de onderbouwing?
En hoe gaan we verder als de instroom nog groter wordt? Verhogen we
dan gewoon de raming naar 20.000 of 25.000, zodat de staatssecretaris
binnen de raming blijft om te voorkomen dat ze zich moet
verantwoorden? Is dat de reden dat er weer tentenkampen gebouwd moeten
worden? Is het verhogen van de ramingen het enige beleid op dit
terrein? Terwijl we weten dat de instroom toeneemt, maar het aantal
uitzettingen ver achterblijft. Graag een reactie van de Minister.
Gezinsvorming en gezinshereniging waren voor 2008 begroot op 13.842
personen, de realiteit was 26.900 (een stijging van ongeveer 100%).
Gaan we hier ook de raming maar uit de losse pols verhogen?
Wat wordt hier gedaan om het beleid bij te sturen? Ook hierop graag
een reactie van de Minister.
INTEGRATIE
Het aantal deelnemers aan de inburgeringexamens voor 2008 was door het
kabinet begroot op 42.000. De realisatie slechts 8.457 personen. Voor
2008 was het aantal geslaagden begroot op 28.000, maar slechts 7.000
personen slaagden voor het examen. De enorme bedragen die voor de
inburgering worden gereserveerd zouden door deze lage aantallen als
meevaller in de uitgaven terug te vinden moeten zijn. Maar daarover is
in de Voorjaarsnota niets terug te vinden.
Als iets veel geld kost, moeten er ook resultaten zijn. Zijn die er
niet, dan moet het beleid aangepast worden, want een goede inburgering
is belangrijk voor ons land en voor de inburgeraars.
FINANCIEEL-ECONOMISCHE CRISIS
Rond de thema's `financiële ondersteuning van banken' en `stimulering
van de economie' zijn door mij bij diverse gelegenheden al kritische
kanttekeningen gemaakt bij het kabinetsbeleid. Ook zijn er door mijn
fractie voldoende constructieve voorstellen gedaan. Vanavond is op
verzoek van mijn fractie nog een spoeddebat over de
kredietverstrekking en de dichte mist rond de ING-verplichting tot het
verstrekken van meer kredieten in Nederland.
Hoewel ik de oplopende werkloosheid eerder noemde, wil ik in dit
verband een paar specifieke onderwerpen aan de orde stellen.
DEELTIJD-WW
Een zeer recente studie van het CPB heeft uitgewezen, dat de
deeltijd-WW tot op heden 600 miljoen Euro aan besparingen heeft
opgeleverd in vergelijking met het alternatief van volledige WW. Er
zijn ook andere voordelen, die door het bedrijfsleven en vakbeweging
worden genoemd. Waarom is de Minister van Sociale Zaken dan zo
aarzelend op dit terrein? In vergelijking met de steun aan de banken:
hier wordt slechts 525 miljoen Euro voor uitgetrokken en dat is dus
niets in vergelijking met de vele tientallen miljarden die gebruikt
worden om de banken overeind te houden!
BOUWNIJVERHEID
De bouw stagneert en tegelijk daarmee een flink deel van de
transportsector. Er is nu echt sprake van dalende orderportefeuilles.
Vóór de zomer worden projecten afgebouwd en na de zomer zal de
werkloosheid in de bouw sterk oplopen. Van de bouwvakkers zal 1 op de
10 hun baan verliezen!
Natuurlijk zal de economie uiteindelijk weer aantrekken en zal er
sprake van uitstelvraag zijn, maar echt herstel wordt niet verwacht
voor het jaar 2012. De regering doet te weinig om de tussenliggende
jaren door te komen.
Ik wil het volgende aanbevelen:
-het naar voren halen van nieuwbouwprojecten;
-een BTW-tarief van 6% voor groot-onderhoud;
-woningcorporaties stimuleren om meer te bouwen.
PARTICIPATIE 55+
Meedoen is een kernbegrip van TrotsopNederland. Het verhogen van de
AOW-leeftijd naar 67 jaar is als crisismaatregel onjuist en biedt geen
oplossing. Zorg als regering eerst voor een volledige
arbeidsparticipatie voor de vele 100.000-den mensen die nu reeds aan
de kant staan. Een recente publicatie van het CPB concludeert dat
vroege uittreding lange tijd de problemen met het functioneren van de
arbeidsmarkt voor ouderen heeft gemaskeerd.
Nu de participatie is gestegen door hervorming van de WAO en de VUT
worden deze problemen zichtbaar. Bedrijven zijn terughoudend bij het
aannemen van ouderen.
Hierdoor wordt door de samenleving het menselijk kapitaal van oudere
werknemers onvoldoende benut.
Een belangrijke oorzaak voor het slecht functioneren van de
arbeidsmarkt voor ouderen is het verschil tussen loon en
productiviteit van oudere werknemers. In Nederland stijgt het loon met
de leeftijd en niet noodzakelijkerwijze met de productiviteit. Dit
ligt in Scandinavië heel anders. De werkloosheidsduur voor ouderen
bedraagt daar slechts 1/3 van die in Nederland.
De financiële crisis vergroot de urgentie van hervormingen op dit
punt. Veel ouderen zullen als eerste hun baan verliezen en de
uitdaging voor het beleid is om ervoor te zorgen dat deze groep kan
terugkeren op de arbeidsmarkt. Het zijn vooral de 55+ers zonder werk
die geen baan kunnen vinden.
Verhoging van de AOW-leeftijd jaagt die groep op het einde van hun
werkzame leven de Bijstand in en daarmee wordt die groep groot onrecht
aangedaan. Mijn fractie zal zich daar met hand en tand tegen
verzetten!
WERKLOOSHEID
Volgens het CPB telt ons land eind volgend jaar 800.000 werklozen. Ook
daar zal veel energie in gestoken moeten worden en dat kan alleen door
het stimuleren van de economische bedrijvigheid door
voorwaardenscheppend te werken. Dat moet gebeuren door scholing, door
innovaties, door goede transportverbindingen, door minder regelgeving
en verbetering van de concurrentiepositie middels een aantrekkelijk
belastingklimaat.
Voorzitter,
Ik hoop dat dit kabinet de moed heeft om over de eigen schaduw heen te
stappen, en bereid is om de grote problemen aan te pakken zonder te
blijven steken in partijpolitieke compromissen.
Het land vraagt erom en de burgers hebben er recht op!
Rita Verdonk
30 juni 2009
Rita Verdonk heeft de volgende motie tijdens het debat over de
voorjaarsnota ingediend:
"overwegende dat een OV-jaarkaart voor middelbare scholieren in de
leeftijd van 16 tot 18 jaren gewenst is en dat er gelden voor een
dergelijke maatregel waren gereserveerd. Zij verzoekt de regering deze
OV-jaarkaart voor middelbare scholieren van 16 tot 18 jaar alsnog in
te voeren in het schooljaar 2009/2010 en de daarvoor gereserveerde
gelden alsnog voor dit doel te bestemmen."