Trots op Nederland

Nieuws


01 jul 2009 | TrotsopNederland en de Voorjaarsnota

Voorzitter,

Het land verkeert in een financiële en economische crisis, banken moeten met miljarden ondersteund worden om overeind te blijven. Private schulden van de banken worden overgeheveld naar de publieke sector zodat de belastingbetalers er uiteindelijk voor moeten opdraaien. De economie heeft zwaar te lijden, de bouw als belangrijke motor van de economische bedrijvigheid dreigt stil te vallen. De export zakt in. De transportsector stagneert en ook de binnenvaart ligt stil. Gezonde bedrijven komen in de problemen omdat er onvoldoende kredieten verleend worden. Consumenten houden de hand op de knip en het oplopende begrotingstekort dreigt iedere opleving van de economie in de kiem te smoren.

RAMINGEN CPB
De bijstellingen van de begroting zijn gebaseerd op de laatste ramingen van het CPB. Deze zijn inderdaad weer slechter dan de ramingen van afgelopen februari. De verwachte daling van het BBP voor 2009 bedraagt 4,75% en voor 2010 is de verwachting een daling van 0,5%.
De werkloosheidsverwachting voor 2009 is 5,5%, maar voor 2010 loopt dit op naar het schrikbarende getal van 9,5%. Het begrotingstekort voor 2009 zal 4,1% zijn, voor 2010 wordt dat waarschijnlijk 6,7%.

AANVULLEND BELEIDSAKKOORD
Een aanvullend beleidsakkoord werd nodig door de snelle verslechtering van de overheidsfinanciën ten gevolge van de financieel-economische crisis. De voorgenomen maatregelen zijn :

1. stimulering van de economie op korte termijn;
2. herstel van de overheidsfinanciën op middellange termijn;
3. houdbaarheid van de collectieve voorzieningen op lange termijn.

Op deze punten heb ik in voorgaande debatten voldoende aangetoond dat het gevoerde beleid tekort schiet. Vandaag wil ik vooral spreken over de oplopende werkloosheid, want de slechte kredietverstrekking zal vanavond in het door mij aangevraagde spoeddebat hierover nog uitgebreid aan de orde komen. Maar eerst wil ik een aantal andere onderwerpen benoemen die de bevolking van ons land ook grote zorgen baren.

VEILIGHEID
Het kabinet schrijft in de Voorjaarsnota, en ik citeer: 'De beperking van de instroom van aspiranten in de jaren 2010 t/m 2012 zal niet tot gevolg hebben dat de sterkte daalt in DEZE kabinetsperiode.'

Dit is dom of regelrecht hypocriet want NA deze kabinetsperiode zal dit toch wel tot minder instroom van agenten leiden. Een politiek van 'na-ons-de-zondvloed', maar we zijn er inmiddels aan gewend dat dit kabinet alle belangrijke beslissingen voor zich uitschuift. Maar ook NU is er al sprake van vermindering van de politiesterkte. Politie Rotterdam-Rijnmond schrijft op 8 juni 2009 aan de Minister van Binnenlandse Zaken: "Door het Budget Verdeel Systeem (BVS) wordt ons korps 300 Fte gekort, door de 'taakstellingen' (dat is Haags vakjargon voor bezuinigingen) over 2008 nog eens 250 Fte, en voor 2009 waarschijnlijk wederom 250 Fte, in totaal 800 Fte minder."

Onverantwoord zijn deze inkrimpingen! De politiezorg wordt teruggebracht tot niveau 1999. Dat was dus de periode dat zelfs zeer ernstige zaken zoals verkrachtingen wegens personeelsgebrek bleven liggen. Dit leidde tot groot maatschappelijk onbehagen en dat zal weer gebeuren, waarschuwt politie Rotterdam-Rijnmond. Veiligheid heeft voor dit Kabinet blijkbaar geen enkele prioriteit meer! Graag een reactie van de Minister.

Uiteraard kan ik veel meer onderwerpen aangeven waar het veiligheidsbeleid tekort schiet, maar vandaag wilde ik de moeilijke positie van de politie voor het voetlicht halen. Politiekorpsen draaien op dit moment op de loyaliteit van de hardwerkende politiemensen die hun dienstroosters nog enigszins overeind proberen te houden. Iedere verdere bezuiniging is een klap in het gezicht van deze mensen die uiteindelijk de scheidslijn vormen tussen veiligheid en anarchie.En die scheidslijn begint door de bezuinigingen gevaarlijk dun te worden. Te dun, Voorzitter, en dat is op straat dagelijks te merken!

IMMIGRATIE
De asielinstroom in 2007 bedroeg: 9.700 personen. Voor 2008 was gerekend op 10.500. De toestroom in 2008 bedroeg uiteindelijk 15.300 personen. Dat was een stijging van ruim 50%, maar wel `binnen de raming'.

Waarom blijft zo'n stijging toch binnen de ramingen? Omdat het kabinet de raming eenvoudigweg heeft verhoogd naar 17.000 voor de jaren 2009 en 2010. Dat is wel erg gemakkelijk, maar waar is deze verhoging op gebaseerd en waar is de onderbouwing?
En hoe gaan we verder als de instroom nog groter wordt? Verhogen we dan gewoon de raming naar 20.000 of 25.000, zodat de staatssecretaris binnen de raming blijft om te voorkomen dat ze zich moet verantwoorden? Is dat de reden dat er weer tentenkampen gebouwd moeten worden? Is het verhogen van de ramingen het enige beleid op dit terrein? Terwijl we weten dat de instroom toeneemt, maar het aantal uitzettingen ver achterblijft. Graag een reactie van de Minister.

Gezinsvorming en gezinshereniging waren voor 2008 begroot op 13.842 personen, de realiteit was 26.900 (een stijging van ongeveer 100%). Gaan we hier ook de raming maar uit de losse pols verhogen? Wat wordt hier gedaan om het beleid bij te sturen? Ook hierop graag een reactie van de Minister.

INTEGRATIE
Het aantal deelnemers aan de inburgeringexamens voor 2008 was door het kabinet begroot op 42.000. De realisatie slechts 8.457 personen. Voor 2008 was het aantal geslaagden begroot op 28.000, maar slechts 7.000 personen slaagden voor het examen. De enorme bedragen die voor de inburgering worden gereserveerd zouden door deze lage aantallen als meevaller in de uitgaven terug te vinden moeten zijn. Maar daarover is in de Voorjaarsnota niets terug te vinden.

Als iets veel geld kost, moeten er ook resultaten zijn. Zijn die er niet, dan moet het beleid aangepast worden, want een goede inburgering is belangrijk voor ons land en voor de inburgeraars.

FINANCIEEL-ECONOMISCHE CRISIS
Rond de thema's `financiële ondersteuning van banken' en `stimulering van de economie' zijn door mij bij diverse gelegenheden al kritische kanttekeningen gemaakt bij het kabinetsbeleid. Ook zijn er door mijn fractie voldoende constructieve voorstellen gedaan. Vanavond is op verzoek van mijn fractie nog een spoeddebat over de kredietverstrekking en de dichte mist rond de ING-verplichting tot het verstrekken van meer kredieten in Nederland.

Hoewel ik de oplopende werkloosheid eerder noemde, wil ik in dit verband een paar specifieke onderwerpen aan de orde stellen.

DEELTIJD-WW
Een zeer recente studie van het CPB heeft uitgewezen, dat de deeltijd-WW tot op heden 600 miljoen Euro aan besparingen heeft opgeleverd in vergelijking met het alternatief van volledige WW. Er zijn ook andere voordelen, die door het bedrijfsleven en vakbeweging worden genoemd. Waarom is de Minister van Sociale Zaken dan zo aarzelend op dit terrein? In vergelijking met de steun aan de banken: hier wordt slechts 525 miljoen Euro voor uitgetrokken en dat is dus niets in vergelijking met de vele tientallen miljarden die gebruikt worden om de banken overeind te houden!

BOUWNIJVERHEID
De bouw stagneert en tegelijk daarmee een flink deel van de transportsector. Er is nu echt sprake van dalende orderportefeuilles. Vóór de zomer worden projecten afgebouwd en na de zomer zal de werkloosheid in de bouw sterk oplopen. Van de bouwvakkers zal 1 op de 10 hun baan verliezen!

Natuurlijk zal de economie uiteindelijk weer aantrekken en zal er sprake van uitstelvraag zijn, maar echt herstel wordt niet verwacht voor het jaar 2012. De regering doet te weinig om de tussenliggende jaren door te komen.

Ik wil het volgende aanbevelen:

-het naar voren halen van nieuwbouwprojecten;
-een BTW-tarief van 6% voor groot-onderhoud;
-woningcorporaties stimuleren om meer te bouwen.

PARTICIPATIE 55+
Meedoen is een kernbegrip van TrotsopNederland. Het verhogen van de AOW-leeftijd naar 67 jaar is als crisismaatregel onjuist en biedt geen oplossing. Zorg als regering eerst voor een volledige arbeidsparticipatie voor de vele 100.000-den mensen die nu reeds aan de kant staan. Een recente publicatie van het CPB concludeert dat vroege uittreding lange tijd de problemen met het functioneren van de arbeidsmarkt voor ouderen heeft gemaskeerd.
Nu de participatie is gestegen door hervorming van de WAO en de VUT worden deze problemen zichtbaar. Bedrijven zijn terughoudend bij het aannemen van ouderen.
Hierdoor wordt door de samenleving het menselijk kapitaal van oudere werknemers onvoldoende benut.
Een belangrijke oorzaak voor het slecht functioneren van de arbeidsmarkt voor ouderen is het verschil tussen loon en productiviteit van oudere werknemers. In Nederland stijgt het loon met de leeftijd en niet noodzakelijkerwijze met de productiviteit. Dit ligt in Scandinavië heel anders. De werkloosheidsduur voor ouderen bedraagt daar slechts 1/3 van die in Nederland.

De financiële crisis vergroot de urgentie van hervormingen op dit punt. Veel ouderen zullen als eerste hun baan verliezen en de uitdaging voor het beleid is om ervoor te zorgen dat deze groep kan terugkeren op de arbeidsmarkt. Het zijn vooral de 55+ers zonder werk die geen baan kunnen vinden.
Verhoging van de AOW-leeftijd jaagt die groep op het einde van hun werkzame leven de Bijstand in en daarmee wordt die groep groot onrecht aangedaan. Mijn fractie zal zich daar met hand en tand tegen verzetten!

WERKLOOSHEID
Volgens het CPB telt ons land eind volgend jaar 800.000 werklozen. Ook daar zal veel energie in gestoken moeten worden en dat kan alleen door het stimuleren van de economische bedrijvigheid door voorwaardenscheppend te werken. Dat moet gebeuren door scholing, door innovaties, door goede transportverbindingen, door minder regelgeving en verbetering van de concurrentiepositie middels een aantrekkelijk belastingklimaat.

Voorzitter,
Ik hoop dat dit kabinet de moed heeft om over de eigen schaduw heen te stappen, en bereid is om de grote problemen aan te pakken zonder te blijven steken in partijpolitieke compromissen. Het land vraagt erom en de burgers hebben er recht op!

Rita Verdonk
30 juni 2009

Rita Verdonk heeft de volgende motie tijdens het debat over de voorjaarsnota ingediend:
"overwegende dat een OV-jaarkaart voor middelbare scholieren in de leeftijd van 16 tot 18 jaren gewenst is en dat er gelden voor een dergelijke maatregel waren gereserveerd. Zij verzoekt de regering deze OV-jaarkaart voor middelbare scholieren van 16 tot 18 jaar alsnog in te voeren in het schooljaar 2009/2010 en de daarvoor gereserveerde gelden alsnog voor dit doel te bestemmen."