FNV

Rozeballonnen-163


1-7-2009
Beleid tegen discriminatie alsnog in Arbowet

Werkgevers moeten een actief en preventief beleid voeren om discriminatie tegen te gaan. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het voorstel van minister Donner om deze verplichting in de Arbowet op te nemen. De FNV juicht dat toe. Vier jaar geleden voerde zij al een lobby om dit te bereiken.

De FNV pleitte in februari 2005 voor het opnemen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) in de Arbowet, en voor het daarbij expliciet noemen van seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie. Zij bereidde onder meer een amendement voor. Maar toenmalig staatssecretaris Van Hoof vond het door de SP, GroenLinks en PvdA ingediende amendement overbodig, verwijzend naar Europese regelgeving. Alle andere partijen stemden er toen tegen. Nu komt het dus alsnog in de Arbowet. De FNV is blij met het voortschrijdend inzicht.

De in de Arbowet genoemde voorbeelden van ongewenste omgangsvormen die psychosociale arbeidsbelasting meebrengen, hebben vaak te maken met discriminatie op grond van geslacht, ras, godsdienst, seksuele gerichtheid, handicap en chronische ziekte en leeftijd. Dit spreekt vanzelf voor seksuele intimidatie, waarbij in de regel discriminatie op grond van geslacht aan de orde is. Verder zijn er vele gevallen bekend waar pesten, agressie en geweld een discriminatoire context kennen.

Ontkenning Het management kan klachten over ongewenst gedrag negeren, ontkennen, onvoldoende onderzoeken, onvoldoende maatregelen nemen. Het percentage werkgevers dat klachten krijgt over discriminatie is niet lager dan dat van klachten over seksuele intimidatie of pesten, maar volgens de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) zijn direct leidinggevenden er zo van overtuigd dat er niet wordt gediscrimineerd, dat elke vorm van discriminatie wordt ontkend of niet herkend. En dus blijven adequate maatregelen achterwege.

Dat leidt er vaak toe dat werknemers (langdurig) ziek thuis zitten, terwijl het conflict waarschijnlijk in een eerder stadium had kunnen worden opgelost.

Een zorgvuldige behandeling van een discriminatieklacht blijft vaak achterwege. Een klachtenregeling en/of het aanstellen van vertrouwenspersonen kan behulpzaam zijn. Bestaande klachtenregelingen zijn vaak niet van toepassing op klachten over verschillende vormen van discriminatie, maar bijvoorbeeld uitsluitend op klachten over seksuele intimidatie. Ook zijn leidinggevenden niet altijd geschoold in het onderkennen van en optreden tegen discriminatie op de werkvloer.

Zorgplicht van werkgevers Verschillende Europese richtlijnen vergen van de lidstaten dat zij werkgevers aanmoedigen maatregelen te nemen om discriminatie te voorkomen. Door toevoeging van discriminatie aan de opsomming van onderwerpen in de Arbowet die nu al onder psychosociale arbeidsbelasting vallen, wordt de aandacht gevestigd op de positieve zorgplicht van werkgevers voor een discriminatievrije werkvloer. Dat stimuleert hen preventief antidiscriminatiebeleid te ontwikkelen.

Sancties De bestaande wetgeving voor gelijke behandeling blijkt discriminatie op de arbeidsmarkt onvoldoende te voorkomen of tegen te gaan. Dit is niet verwonderlijk aangezien uit die wetgeving, anders dan uit de Arbowet, geen positieve verplichting voor de werkgever voortvloeit. Bovendien kan de CGB, anders dan de Arbeidsinspectie, geen sanctie opleggen.