Academisch ziekenhuis Maastricht
Kleine beetjes helpen enorm!
Publicatiedatum: 01-07-2009
Bron: Persbericht
Auteur: Stafdienst Communicatie
Datum: 01-07-2009
Voor de tweede keer konden azM-medewerkers dit voorjaar meedoen aan de
HAPPY Health Check. In totaal deden bijna 1200 medewerkers mee die
zich verleden jaar voor de eerste keer lieten testen op het risico dat
ze liepen op hart- ven vaatziekten.
"De resultaten in die groep zijn fantastisch", aldus cardioloog
prof.dr. Leo Hofstra, leider van het HAPPY-programma. "Bij die mensen
is een daling van de kans op een hartinfarct opgetreden van 12
procent, waar een toename van 9 procent kon worden verwacht. Hieruit
blijkt dat kleine aanpassingen in je leefstijl, behoorlijke
gezondheidsverbeteringen opleveren."
Maastrichtse cardiologen willen met behulp van health checks
wereldwijd de toename van hart- en vaatziekten afremmen met behulp van
het HAPPY-programma, het Heart Attack Prevention Program for You. Dit
internet-interventie-programma is ontwikkeld door Hofstra van het
Maastricht UMC+ samen met zijn collega dr. J. Narula van de
Universiteit van Californië (VS).
Maar het begint op kleine schaal, bij het azM, en het is de bedoeling
dat andere organisaties en instelling volgen": "Het is belangrijk om
in deze provincie te starten, omdat mensen in Limburg 2 tot 3 keer
meer kans lopen op een hartinfarct dan in andere provincies. Mogelijke
oorzaak is de leefstijl van de Limburger, die onder meer minder lijkt
te bewegen dan andere Nederlanders", legt Hofstra uit.
APK voor het hart
Nadat de deelnemer een vragenlijst op internet heeft ingevuld, wordt
ze een fysieke test afgenomen. De test is een soort 'APK-keuring voor
het hart'; van iedere deelnemer wordt bloed afgenomen en lengte,
gewicht, buikomvang en bloeddruk gemeten. Deze (strikt vertrouwelijke)
gegevens worden vertaald naar een risicoscore, die duidelijk maakt
hoeveel kans iemand heeft om binnen 10 jaar een hartinfarct te
krijgen. Die score krijgt iedereen persoonlijk toegestuurd, met een op
maat gesneden advies.
"Dat kan schrikken zijn voor sommigen. Maar als we er op tijd bij
zijn, is er nog genoeg aan te doen," zegt cardioloog Hofstra. "Wat
HAPPY bijzonder maakt, in vergelijking met andere check-ups, is de
nazorg die de deelnemers krijgen. Via HAPPY e-mails en nieuwsbrieven
via internet geven we mensen op maat gemaakte programma's op het
gebied van leefstijl. Daarvoor putten we uit een database met 22
miljoen verschillende adviezen. Zo krijgt iedereen een jaar lang
persoonlijke begeleiding.
Daarnaast werken we nauw samen met de huisartsen in Limburg om
continuïteit in de preventieve zorg te kunnen waarborgen. Het zou
fantastisch zijn als we samen met de huisartsen het Happy programma
kunnen aanbieden in heel Zuid-Limburg".
Gezondheidsmanagement
De HAPPY Health Check vindt in het azM plaats binnen het zogeheten
integraal gezondheidsmanagement (IGM). Zo is er in dat kader jaarlijks
een gezondheidsweek over gezondheidsthema's als bewegen, roken,
alcoholgebruik en voeding. Die werden medewerkers op een aantal
(interactieve) manieren onder de aandacht gebracht.
Dit jaar gaven ruim 1200 medewerkers toestemming hun HAPPY-score door
te geven aan de ARBO-afdeling. Hiervan bleken ruim 200 mensen tot de
hoogrisicogroep te behoren. Zij krijgen uit die afdeling verdere
actieve begeleiding; op die manier werkt HAPPY en integraal
gezondheidsmanagement in de praktijk.
En dat geeft rendement. Effectieve invoering van integraal
gezondheidsmanagement bijvoorbeeld zou kunnen leiden tot een verdere
daling van het ziekteverzuim met 0,5% en een productiviteitsstijging
overall met 10%. In een organisatie met een loonvolume van ruim 200
miljoen euro, is het effect van zelfs de geringste
productiviteitsstijging substantieel, los van het
productiviteitsverlies en van de directe en indirecte medische kosten.
Volgend jaar volgt dan een volgende HAPPY azM health check om te
bekijken of de ingezette verbeteringen blijvend zijn en of er iets is
veranderd bij de deelnemers. Hofstra, tot slot: "De HAPPY-methode van
massascreening gecombineerd met massacommunicatie blijkt dus te
werken."