Ministerie van Economische Zaken
Overzicht reizen bewindspersonen Ministerie van Economische Zaken
1 juli 2009 | kamerstuk | PDF document, 51 Kb
Hierbij bieden wij u een overzicht aan van de bezoeken die wij het
afgelopen half jaar aan het buitenland (1 januari- 30 juni 2009)
hebben gebracht. Tevens geven wij u inzicht in aanleiding, opzet en
resultaten van deze bezoeken.
> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Datum 1 juli 2009
Betreft Overzicht reizen bewindspersonen Ministerie van Economische Zaken
Pagina 1 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlandse Economische
Betrekkingen
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Bezuidenhoutseweg 20
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
Ellen Kluijtmans
T 070 379 60 46
F 070 379 66 56
e.w.kluijtmans@minez.nl
Ons kenmerk
BEB/IO / 9114784
Bijlage(n)
1
Hierbij bieden wij u een overzicht aan van de bezoeken die wij het afgelopen half
jaar aan het buitenland (1 januari- 30 juni 2009) hebben gebracht. Tevens geven
wij u inzicht in aanleiding, opzet en resultaten van deze bezoeken.
Deze brief gaat niet in op de reguliere EU-raden van ministers. Wij informeren de
Tweede Kamer hier op reguliere basis separaat over. En marge van deze Europese
Raden bestaat informeel contact met collega-bewindspersonen van andere
lidstaten.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven (w.g.) drs. Frank Heemskerk
Minister van Economische Zaken Staatssecretaris van Economische
Zaken
Pagina 2 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
OVERZICHT REIZEN BEWINDSPERSONEN
MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN
I. Inleiding
Nederland is voor zijn welvaart meer dan de meeste Europese landen afhankelijk
van goede economische relaties met het buitenland. De in- en uitvoer van
goederen en diensten, investeringen in het buitenland en buitenlandse
investeringen in Nederland, en een uitstekende dienstverlening die Nederland tot
het distributiecentrum van Noordwest Europa maakt, staan daarin centraal. Zo
was Nederland in 2007 wereldwijd de 6e exporteur van goederen en de 11e van
diensten. Daartegenover nam het een 8e plaats in als importeur van goederen en
een 10e van diensten. Naar uitgaande investeringen gekeken neemt Nederland de
6e plaats in de wereld in. Wat inkomende investeringen betreft bezet het een 5e
plaats 1.
Uiteraard is internationaal ondernemen primair een verantwoordelijkheid van de
bedrijven zelf, maar actieve ondersteuning door de overheid vergroot kansen en
mogelijkheden. Haar rol is hier steeds meer van betekenis. In opkomende
markten spelen overheden een belangrijke rol. De Nederlandse overheid moet
daar aanhaken bij sectoren waar de overheid een cruciale partner is zoals bij
infrastructuur, water en de zekerheidsstelling van de energievoorziening. Voor
energie waarvan de urgentie steeds toe neemt is een speciale plaats ingeruimd.
Voor het bedrijfsleven is daarbij vooral de inzet van het Ministerie van
Economische Zaken van doorslaggevend belang. Onze buitenlandse bezoeken
spelen daar een sleutelrol bij. Zij betekenen een vorm van economische
diplomatie die in toekomst ongetwijfeld steeds belangrijker zal worden.
Vaak lopen bedrijven in het buitenland tegen knelpunten op zoals ondoorzichtige
wet- en regelgeving, een ongelijk speelveld, gebrekkige toegang tot bepaalde
bedrijven of andere verhoudingen tussen private en publieke sector. Het
bedrijfsleven vraagt op deze gebieden een (pro-) actieve ondersteuning van de
overheid op zowel ontwikkelde als opkomende markten. Via onze bezoeken
leggen wij contacten, bouwen netwerken en persoonlijke relaties op en verruimen
ons invloedsbereik bij betrokken overheden en andere belangrijke spelers in het
buitenland zoals bedrijven en ondernemersorganisaties en bedrijven. Ons
optreden als bewindslieden schept daarbij mogelijkheden die de positie van het
Nederlandse bedrijfsleven belangrijk versterkt. Uiteraard speelt het postennet hier
ook een belangrijke rol bij. Deze contacten kunnen niet louter incidenteel zijn
maar behoeven onderhoud en voortdurende aandacht. Dit geldt vooral voor die
landen waar sprake is van een sterke overheidsinmenging in de economie.
Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste thema's die tijdens onze
bezoeken een rol spelen, te weten internationaal ondernemen, energie, innovatie
en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
1 Bronnen DNB, OESO, UNCTAD, WTO; cijfers zijn tot en met 2007 bekend
Pagina 3 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
Internationaal ondernemen
Het thema internationaal ondernemen is één van de belangrijke doelstellingen van
onze bezoeken. De meeste economische missies worden in het kader van de
strategische reisagenda uitgevoerd, die op verzoek van de Dutch Trade Board is
samengesteld in samenwerking met economische gerelateerde departementen en
decentrale overheden. Bij de meeste van deze bezoeken wordt de
bewindspersoon vergezeld van een bedrijvendelegatie. Terwijl wij een officieel
programma volgen wordt voor de bedrijvendelegatie gewoonlijk een individueel
matchmakingprogramma georganiseerd. Op gezette momenten haakt de
bedrijvendelegatie weer aan bij onze officiële activiteiten. Voor het bedrijfsleven
ligt tijdens de missies de nadruk vooral op marktverkenning en het leggen en/of
onderhouden van contacten. Uit evaluaties van voorgaande economische missies
blijkt dat dit in belangrijke mate op de langere termijn vruchten afwerpt zoals in
de vorm van contracten.
Internationaal ondernemen speelt zich af in een steeds meer globaliserende
wereld. Het Nederlandse bedrijfsleven zou meer moeten profiteren van de
mogelijkheden die de oplevende wereldcultuur en wereldhandel bieden. Een
belemmering hierbij vormen de sterk gestegen kosten in Nederland, als ook een
achterblijvende innovatiekracht. Juist in de huidige financiële en economische
crisis is het van belang onnodige achterstand te voorkomen. Toch is ook nu de
inzet om de positie van Nederland in de top in de wereldhandel te behouden,
waarbij uiteraard geldt dat Nederland concurrerend moet blijven ten opzichte van
andere ontwikkelde landen.
Extra inzet leveren we op die gebieden waar het Nederlandse bedrijfsleven zich
onderscheidt en die internationaal als onze sterktes worden gezien zoals onze
sleutelgebieden2. Verder kan worden gedacht aan infrastructuur, transport en
logistiek, milieu en energie (dit onderwerp komt hierna separaat aan de orde).
Ons internationaal ondernemen is breed qua sectoren, maar gericht op een
beperkt aantal landen waar we menen werkelijk het verschil te kunnen en willen
maken. In alfabetische volgorde zijn dit: Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, de
Golfstaten, India, Japan, Oekraïne, Polen, Roemenië, Rusland, Turkije, Verenigd
Koninkrijk, Verenigde Staten/Canada en Vietnam (zie verder Kamerbrief
Internationaal Ondernemen).
Energie
In de het huidige tijdperk is het belang van zekerstelling van de energievoorzieing
en de vergroting van de mogelijkheden van het Nederlands bedrijfsleven om
hierbij een rol te spelen steeds actueler geworden. De overheid speelt in de
energiesector, zeker in olie- en gasproducerende landen, een allesbepalende rol.
Dat betekent dat contacten tussen bewindslieden en overheden essentieel zijn
om kansen te scheppen voor het Nederlandse bedrijfsleven.
De voor energie prioritaire landen zijn de volgende olie- en gasproducerende
staten: Algerije, Kazachstan, Rusland en Saoedi-Arabië (zie Energierapport 2008).
Daarnaast verdienen nieuw opkomende gaslanden onze aandacht. Om die reden
2 De sleutelgebieden aangewezen door het Innovatieplatform zijn: Creatieve industrie, Flowers &Food, High-Tech
systemen & materialen, water, chemie en pensioenen en sociale verzekeringen
Pagina 4 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
is er een bezoek afgelegd aan Angola en zijn er contacten met Egypte. Daarnaast
krijgen ook doorvoerlanden als Oekraïne en Turkije aandacht.
Omdat Nederland over niet al te lange termijn een netto-importeur van gas wordt,
willen we onze huidige sterke positie op het gebied van aardgas benutten om de
Gasrotonde van Noordwest-Europa te worden. Dit versterkt de economische en
handelsfunctie van Nederland als energieland. Overigens zal de Gasrotonde ook
een bijdrage leveren aan onze voorzieningszekerheid, omdat we zo de
infrastructuur hebben om gas uit vele delen van de wereld te betrekken.
Daarom heeft de minister de eerste helft van 2009 bezoeken gebracht aan
gasproducerende landen als Algerije, Rusland, Angola en Noorwegen, aangezien
deze op termijn belangrijke leveranciers voor de Gasrotonde kunnen zijn. De
komende twee jaar zal de minister deze lijn voortzetten en haar internationaal
beleid nog meer richten op gasdiplomatie en diversificatie van gasleveranciers.
Doelen daarbij zijn:
* presentatie van Nederland als het logistiek en distributiecentrum in Noord
West-Europa;
* verkenning van mogelijkheden voor de Nederlandse energie respectievelijk
gassector (vertegenwoordigers van relevante bedrijven gaan vaak mee);
* opening van deuren voor Nederlandse bedrijven om op termijn gascontracten
te sluiten, te participeren in Liquefied Natural Gas (LNG)-projecten en het
stimuleren van investeringen in de energie-infrastructuur van Nederland
(gedacht kan worden aan bijvoorbeeld gasopslag).
Het gaat bij de bezoeken niet alleen over gas of fossiele brandstoffen. Steeds
vaker staan energie-efficiency en duurzame energie op de agenda, waarbij landen
belangstelling hebben voor Nederlandse technologie. Dat gebeurt zelfs bij
belangrijke olie- en gasproducenten als Algerije, Saoedi-Arabië en de Verenigde
Arabische Emiraten, landen die duurzame energie aan het ontdekken zijn en er
soms al fors in investeren.
Innovatie
Doel bij onze bezoeken is aanreiking en uitwisseling van 'best practices' van
innovatiebeleid en stimulering van de internationale samenwerking op een aantal
technologiegebieden. Hierbij ligt de focus vooral op de sleutelgebieden waar
Nederland voorop loopt en in samenwerking met andere landen de positie nog
verder denkt te kunnen versterken: nano-elektronica, voedsel, life sciences en
gezondheid, watertechnologie en maritieme activiteiten, automotive systemen,
nieuwe materialen en creatieve industrie. Prioriteitslanden zijn onder meer China,
India, Japan en de Verenigde Staten, maar ook België, Duitsland en Frankrijk.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
MVO vormt een integraal onderdeel van economische missies. Het doel is om
bedrijven instrumenten te bieden om rekening te houden met de
maatschappelijke effecten van hun ondernemen. Daarnaast bieden de missies een
uitstekende gelegenheid om MVO thema's aan te kaarten richting buitenlandse
overheid, bedrijfsleven en NGO's. Uitgangspunt hierbij is dat MVO voor alle
partijen van belang is en een win-win situatie oplevert. Bovendien biedt MVO het
bedrijfsleven een kans om ons op internationale markten te onderscheiden.
Pagina 5 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
Nederland loopt hierin zelfs voorop. Concreet betekent dit dat MVO waar mogelijk
onderdeel is van het programma, onder andere in gesprekken met
bewindspersonen en NGO's, informatieverstrekking aan de missiedeelnemers,
discussies met het lokale en Nederlandse bedrijfsleven en bij bedrijfsbezoeken.
Met de landen Turkije, Rusland, India, China, Golfstaten werken wij aan het
opzetten van een bredere agenda van samenwerking, kennisuitwisseling en
dialoog over MVO, waarbij missies uitstekende contactmomenten zijn.
II. Overzicht bezoeken
Onderstaand treft u een gedetailleerd overzicht van onze bezoeken over de
periode van 1 januari tot en met 30 juni 2009 die wij hebben gemaakt.
Bezoeken minister van Economische Zaken:
Bilateraal bezoek Algerije (10-11 januari 2009)
De minister heeft 10-11 januari jl. Algerije bezocht. Hierbij werd zij vergezeld
door een aantal CEO's van Nederlandse energiebedrijven. Doel van het bezoek
was het tot stand brengen van samenwerking op het terrein van energie in het
kader van de energievoorzieningszekerheid en het verbreden van de economische
betrekkingen met Nederland. De minister heeft gesprekken gevoerd met de
minister van Energie Khelil, de minister van Handel en Investeringsbevordering
Temmar en de minister van Landbouw Benaissa. Ook is gesproken met een
Algerijnse ondernemersorganisatie en met voedselimporteurs, waarbij met name
de handelsbelemmeringen die ondernemers aan beide zijden ondervinden zijn
belicht. De meereizende Nederlandse CEO's hebben gesproken met de
staatsonderneming Sonatrach over eventuele LNG-leveranties en hebben
verschillende voorstellen voorgelegd om de nagestreefde samenwerking op het
terrein van energie vorm te kunnen geven.
Dit bezoek kan als een belangrijke stap worden beschouwd voor de intensivering
van de economische betrekkingen met Algerije. Het land zal op termijn één van
de belangrijkste gasleveranciers van Europa worden. Het samen optrekken van de
Nederlandse overheid en bedrijven was een goede formule om Nederland als
Gasrotonde te presenteren en de mogelijkheden te vergroten om op termijn
Algerijns LNG in ons land te introduceren en de samenwerking op economisch
gebied te intensiveren.
Bezoek start Sachalin 2 (17-19 februari 2009)
De minister bracht van 17-19 februari jl. een bezoek aan Sachalin. Zij woonde de
plechtige ingebruikstelling van de LNG-installatie (liquefaction) bij als onderdeel
van het Sachalin II project van Gazprom, Shell, Mitsui en Mitsubishi. De minister
verving hierbij minister-president Balkenende, die hiervoor door President
Medvedev was uitgenodigd maar verhinderd was. Nederland heeft zich ten tijde
van het geschil tussen Shell en de Russische overheid over de kosten zeer
ingespannen om tot een goede oplossing te komen. De laatste jaren zijn de
verhoudingen tussen alle partijen flink verbeterd. Het lag daarmee voor de hand
dat Nederland gevolg zou geven aan de uitnodiging.
Pagina 6 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
Belangrijkste activiteiten betroffen, naast het bijwonen van het officiële
programma (met onder meer President Medvedev en de voorzitters van Shell en
Gazprom), gesprekken met de Russische President, de minister voor Energie
Shmatko en Gazprom-CEO Miller. Met haar aanwezigheid in Sachalin heeft de
minister betrokkenheid bij dit project getoond en zijn ook de bilaterale relaties
met Rusland verstevigd.
Deelname Conferentie 'Seeking a Common Resolution for Energy Security' en
bilaterale gesprekken in Istanbul (28 april 2009)
De minister is op uitnodiging van voormalig Turkse minister voor Energie Güler op
28 april jl. als 'key note spreker' opgetreden bij de Conferentie 'Seeking a
Common Resolution for Energy Security' in Istanbul. Voornaamste reden om deel
te nemen was om de goede bilaterale relatie met Turkije, met name op het terrein
van energie te onderstrepen. Turkije is een belangrijk (potentieel) doorvoerland.
Het is onder andere relevant vanwege de voorgenomen bouw van de Nabuccogaspijpleiding.
En marge van de conferentie heeft de minister ook gesprekken gevoerd met toen
nog Turkse minister voor Energie Güler, EU Commissaris Piebalgs en de Kazachse
minister voor Energie Mynbayev. Helaas waren de Russische minister voor Energie
Shmatko en de Azeri minister voor Energie Aliyev op het laatste moment
verhinderd om te komen waardoor de geplande bilaterale gesprekken niet
doorgingen. Voorts heeft de minister gesprekken gevoerd met een aantal
vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijfsleven ter plaatse en de board
van Turkse werkgeversorganisatie Tüsiad over de brede buitenlandse
economische betrekkingen.
Bilateraal bezoek Angola met een parallelle bedrijvenmissie (29 maart-1 april
2009)
De minister heeft van 29 maart-1 april jl. met een parallelle bedrijvenmissie
bestaande uit 36 bedrijven Angola bezocht. Doel van de missie was intensivering
van de samenwerking op het gebied van gas en olie, infrastructuur, transport en
havenontwikkeling. Angola is een van de belangrijkste energielanden van Afrika
aan het worden en is bezig met het opzetten van een gasindustrie. Het heeft
vooral veel te bieden op het gebied van LNG.
Er zijn gesprekken gevoerd met de Angolese premier Kassoma, minister van
Economie Nunes Júnior, minister van Transport da Silva Tomás, minister van
Petroleum Botelho de Vasconcelos en drie viceministers van Energie Borges,
Onderwijs do Nascimento en Buitenlandse Zaken Gambôa. Verdere onderdelen
van het programma betroffen de opening van een bedrijvenseminar, deelname
aan een ronde tafel discussie met vertegenwoordigers van de Angolese overheid
en wetenschappelijke wereld, en gesprekken met cruciale partners op het terrein
van energie, zoals de CEO van staatsbedrijf Sonangol/Sonangas.
Zowel voor de bedrijven als voor de overheid geldt dat de relaties met Angola zijn
geïntensiveerd. Een brede en sterke basis is gelegd om de economische
betrekkingen met Angola verder uit te bouwen. Zo hebben de in LNG- en LNGsector
geïnteresseerde Nederlandse bedrijven dankzij de samenwerking met de
Nederlandse overheid toegang tot cruciale spelers in Angola gekregen om verdere
Pagina 7 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
gesprekken te voeren over eventuele samenwerking op het terrein van LNG.
Tenslotte is een intentieverklaring voor een
investeringsbeschermingsovereenkomst getekend.
Bilateraal bezoek Noorwegen (27 mei 2009)
De minister bracht op 17 mei jl. een bezoek aan Noorwegen. Directe aanleiding
was de uitnodiging van Premier Stoltenberg voor deelname aan een CCSconferentie
in Bergen. Een goede relatie met Noorwegen is van belang aangezien
het in de toekomst een belangrijke rol zal spelen als energieleverancier.
Tijdens de CCS conferentie vervulde de minister een actieve rol in het ministeriële
panel, waarbij zij toelichting gaf op lopende demonstratieprojecten in Nederland
en de noodzaak onderstreepte van een goede dialoog met het bredere publiek om
het draagvlak voor CCS-projecten te vergroten. Daarnaast heeft de minister een
gesprek gevoerd met de Noorse minister van Petroleum en Energie Riis-Johansen
en bracht zij een werkbezoek aan de CCS-faciliteit op Sleipner. Tijdens het
bilaterale gesprek met Riis-Johansen werd over verschillende energie
onderwerpen gesproken, waaronder de positieve ervaringen met de
elektriciteitskabel Norned die sinds medio 2008 Nederland en Noorwegen
verbindt. Het bezoek heeft bijgedragen aan versteviging van de bilaterale relaties.
Deelname/spreker Economisch Forum in Sint Petersburg (4-6 juni 2009)
De minister bezocht van 4-6 juni jl. het 'International Economic Forum' in Sint
Petersburg. Doel van het bezoek was discussie met buitenlandse collega's en
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven over de energievoorziening en
oplossingen voor de economische en financiële crisis en het belang van een
robuust innovatiebeleid daarbij. Verder hield de minister een toespraak over het
stimuleren van energie-efficiëntie en ging zij in op de concrete stappen die de
Nederlandse overheid heeft genomen om een grotere energie-efficiëntie te
bewerkstelligen.
Tijdens het Forum voerde de minister gesprekken met een aantal collega
ministers: de Russische ministers Shmatko van Energie en Nabiullina van
Economische Ontwikkeling. Er werd gesproken over de actuele ontwikkelingen
rond de energievoorziening en de brede bilaterale economische betrekkingen
tussen Nederland en Rusland. Tevens voerde zij een gesprek met de directeur van
het Internationaal Energie Agentschap Tanaka over de ministeriële IEAvergadering
van 2009 in Parijs, en besprak zij met de heer Medvedev,
plaatsvervangend directeur van Gazprom, de voortgang in enkele gezamenlijke
projecten, zoals o.a. 'Nordstream'.
Het bezoek aan het Sint-Petersburg heeft geleid tot een verdieping van de
bilaterale relaties met Rusland en was bovendien nuttig voor het bespreken van
de voortgang van een groot aantal samenwerkingsprojecten.
Bezoeken staatssecretaris van Economische Zaken
Economische missie samen met het Kroonprinselijk paar aan Oman en de
Verenigde Arabische Emiraten en bezoek 'World Future Energy Summit' (15-20
januari 2009)
Pagina 8 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
De staatssecretaris bezocht met een economische missie Oman en de Verenigde
Arabische Emiraten. Tegelijkertijd brachten ZKH de Prins van Oranje en HKH
Prinses Máxima een officieel bezoek aan deze landen. Doel van deze missie was
de versteviging van de bilaterale betrekkingen, met een nadruk op de
economische betrekkingen, het onderhouden van goede contacten op het hoogste
niveau en het benadrukken van expertise van Nederland in twee kansrijke
sectoren: duurzame energie en watertechnologie.
Het programma bestond voornamelijk uit ontmoetingen met
hoogwaardigheidsbekleders, ronde tafel bijeenkomsten op CEO niveau,
ontvangsten Nederlandse Gemeenschap (zowel in Muscat als in Dubai),
evenementen met het lokaal actieve Nederlands bedrijfsleven en een
bedrijvenbeurs bezoeken. Zowel in Muscat als in Abu Dhabi werd in samenwerking
met het NWP een waterseminar georganiseerd. Tevens werd met het VNO-NCW
een CEO ronde tafel gehouden. Ook stond in Abu Dhabi in opdracht van het
Ministerie van Economische Zaken een 'Holland Paviljoen' op het driedaagse World
Future Energy Summit (WFES) met ongeveer 30 deelnemende bedrijven. In Dubai
werd samen met het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) een ronde tafel georganiseerd
en werd een 'Financiële Lunch' gehouden met aanwezigheid van sleutelfiguren uit
de Emirati financiële wereld.
Dankzij de zeer gewaardeerde aanwezigheid van het koninklijk paar konden op
het hoogste niveau de banden worden aangehaald. Tevens had hun aanwezigheid
een grote uitstraling op het Nederlandse bedrijfsleven (zowel het meereizende als
het lokaal actieve).
Economische missie India (8-12 februari 2009)
De staatssecretaris leidde van 8-13 februari jl. een economische missie naar
India. Hij werd vergezeld door ruim veertig bedrijven en onderwijsinstellingen. De
missie richtte zich primair op het versterken en uitbouwen van de economische
betrekkingen, met als belangrijkste prioriteiten de bevordering van de
samenwerking tussen het Indiase en Nederlandse bedrijfsleven in de sectoren
ICT, biotechnologie, design, scheepsbouw en luchtvaart, verdieping van de
samenwerking op het terrein van wetenschap en technologie en de promotie van
Nederland als vestigingsland met een goed ondernemersklimaat en als 'Gateway
to Europe'.
De staatssecretaris bezocht in India drie steden: Delhi, Pune en Mumbai. Een deel
van de delegatie heeft de steden Bhavnagar, Surat en Bangalore aangedaan.
Tijdens het bezoek vonden gesprekken plaats met onder meer de minister van
Handel en Industrie Nath, minister voor Wetenschap en Technologie Sibal en
minister voor 'Corporate Affairs' Gupta en werden verschillende bedrijfsbezoeken
afgelegd. Ook vond een drietal seminars plaats, respectievelijk op het terrein van
toerisme, scheepsbouw en investeringsacquisitie. Er werd een tiental
samenwerkingsverbanden en contracten getekend. De matchmaking heeft geleid
tot nuttige contacten voor het bedrijfsleven en tot serieuze opties voor
contracten.
Pagina 9 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
Bilateraal bezoek Verenigd Koninkrijk (19 februari 2009)
Op 19 februari jl. bracht de staatssecretaris een bezoek aan Londen. Verenigd
Koninkrijk is een belangrijke gesprekspartner van Nederland (binnen onder meer
de EU en WTO) en een belangrijke handels- en investeringspartner (grote
belangen Nederlandse bedrijfsleven, volop kansen Nederlandse MKB). Gesproken
werd met 'Business Secretary' Mandelson, Plaatsvervangend Directeur-generaal
van de 'Confederation of British Industries' Cridland en tijdens de lunch met een
gezelschap vertegenwoordigers van het Nederlandse bedrijfsleven. Belangrijkste
onderwerpen van gesprek waren: economische diplomatie (aankaarten van
Nederlandse bedrijfsbelangen op politiek niveau), economische recessie en
gevolgen voor Brits en Nederlands bedrijfsleven, belang van tegengaan van
protectionistische tendensen binnen de EU, deelname van Nederland aan de G20
top in Londen 2 april jl. en voortgang Doha ronde.
Bilateraal bezoek Verenigde Staten (22-26 maart 2009)
De staatssecretaris heeft in de Verenigde Staten de plaatsen New Orleans en
Washington bezocht. De reis was een vervolg op de reis van het bezoek van zijn
voorganger staatssecretaris Van Gennip. Tijdens het bezoek aan New Orleans is
uitgebreid gesproken met zowel de Nederlandse watersector als de lokale en
regionale overheid. Onderwerpen van gesprek waren de activiteiten van het
Nederlandse bedrijfsleven na de orkaan Katrina en de kansen voor dit
bedrijfsleven nu er federaal geld beschikbaar komt met de
stimuleringsmaatregelen van President Obama. In Washington heeft de
staatssecretaris een kennismakingsgesprek gehad met de 'United States Trade
Representative' (USTR) Kirk. Naast dit gesprek is er o.a. gesproken met
vertegenwoordigers en medewerkers van de Senaat en wetenschappers over de
kans op slagen van de Doha ronde en Kopenhagen. Op de laatste dag stond een
toespraak op de conferentie 'The Next Frontier: Rethinking the Global Trade
System' op het programma. Hier vonden tevens bilaterale gesprekken plaats met
o.a. Nobel prijs winnaar Krugman, Zweedse minister voor Buitenlandse Handel
Björling en voormalig 'EU Trade Representative' Schwab. Naast promotie en
ondersteuning van het Nederlandse bedrijfsleven betekende de reis de eerste
ontmoeting met de nieuwe administratie in de Verenigde Staten en de
belangrijkste spelers betreffende bilaterale en multilaterale verdragen.
Bilateraal bezoek België (9 april 2009)
De staatssecretaris heeft op 9 april jl. een bezoek gebracht aan België. Doel van
het bezoek was het versterken van de bilaterale economische betrekkingen, met
name op het gebied van internationaal ondernemen en ICT. Het bezoek bestond
uit gesprekken met de federale minister voor Ondernemen en Vereenvoudingen
(in portefeuille ook telecom) Van Quickenborne en de Vlaamse en Waalse
ministers van Economische Zaken, Ceysens en Marcourt. Daarnaast had de
staatssecretaris een lunch met het Nederlandse bedrijfsleven en waren er
werkbezoeken aan TNT Expresse Eurohub Airport Logistics beide in Luik.
Belangrijkste uitkomsten zijn: de afsluiting van een Memorandum of
Understanding met minister Van Quickenborne om op het terrein van ICT en
telecombeleid op een viertal onderwerpen meer samen te werken (het
verspreiden van de expertise in het omgaan met computers en digitale diensten,
gebruik Nederlandse DQ test in België, bevorderen open standaarden, aanpakken
Pagina 10 van 10
Directoraat-Generaal
Buitenlands Economisch
Beleid
Directie Handelspolitiek en
Globalisering
Ons Kenmerk
xxx/000/xxx
oneerlijke handelspraktijken en overschrijdende acquisitiefraude) en de afspraak
om meer samen te werken op het gebied van internationaal ondernemen.
Economische missie Zuid-Afrika en Mozambique (10-17 mei 2009)
minister van Ontwikkelingssamenwerking Koenders en de staatssecretaris hebben
van 10 -17 mei jl. een bezoek gebracht aan Zuid-Afrika en Mozambique met een
brede delegatie van 44 bedrijven en kennisinstellingen. De focus lag bij de
economische missie op twee sectoren waarin Nederland excelleert en die Zuid-
Afrika en Mozambique verbinden: corridorontwikkeling in Zuidelijk Afrika en de
watersector. Er zijn in Zuid-Afrika gesprekken gevoerd met de nieuwe minister
van Industrie en Handel Davies en de minister van Onderwijs Nzimande. In
Mozambique is onder meer gesproken met Premier Diogo, minister van
Buitenlandse Zaken Baloi, minister van Financiën Chang, minister van Industrie
en Handel Fernando en minister van Transport Zucula. Uit de gesprekken kwam
duidelijk naar voren dat de uitdagingen waarvoor beide landen zich gesteld zien,
zoals armoedebestrijding en het bereiken van de
milleniumontwikkelingsdoelstellingen, niet uitsluitend door het publieke domein
benaderd kunnen worden: de private sector speelt hierbij een onmisbare rol. Er
werd ingezet op nieuwe samenwerkingsverbanden met private en publieke
partijen die onze toekomstige relatie vorm geven, met spin-off voor zowel
Nederland als Zuid-Afrika en Mozambique. De matchmaking heeft geleid tot
nuttige contacten voor het bedrijfsleven en tot serieuze opties voor contracten.
Daarnaast is een aantal samenwerkingsovereenkomsten getekend op het terrein
van onderwijs, water en economische samenwerking met de gemeente Saldana in
Zuid-Afrika.