Gemeente Grootegast
Prestatiegegevens Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Grootegast
Het college van B en W heeft op dinsdag 30 juni 2009 de
prestatiegegevens voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
voor kennisgeving aangenomen. Deze gegevens geven een beeld van wat de
gemeente doet op het gebied van maatschappelijke ondersteuning.
De resultaten van het onderzoek zijn evenals in 2007 zeer positief. De
klanttevredenheid van de cliënten van het Wmo zorgloket over de
dienstverlening en de verstrekte voorziening is met een gemiddelde van
een 8 onverminderd hoog. Ook is het aantal mensen dat tevreden is met
de voorziening net als vorig jaar hoog, 89% van de ondervraagden geeft
aan tevreden te zijn met de geboden voorziening.
Â
De Wmo verplicht de gemeente jaarlijks prestatiegegevens te
registreren en te publiceren. Uit de gegevens blijkt onder andere in
hoeverre de gemeente burgers betrekt bij de Wmo en welke faciliteiten
de gemeente biedt bij opvoedondersteuning. Burgers en maatschappelijke
organisaties worden op deze manier in staat gesteld om op een
eenvoudige wijze de prestaties van de gemeente te beoordelen. Voor de
gemeente zelf kunnen de prestatiegegevens handvatten bieden om het
beleid bij te stellen.
De Wmo geldt per 1 januari 2007. âMeedoenâ staat centraal in deze wet.
Alle mensen (jong, oud met of zonder lichamelijke of verstandelijke
beperking) moeten zo goed mogelijk kunnen functioneren in de
samenleving. Het liefst zonder (al te veel) belemmeringen. Het Rijk
legt met deze wet veel verantwoordelijkheid bij de burgers en de
samenleving. De burger is zelf verantwoordelijk om tijdig in zijn of
haar ondersteuningsbehoefte te voorzien. De gemeente treedt op als
vangnet voor burgers die de benodigde ondersteuning niet zelf kunnen
regelen. Hoe de gemeente dit doet staat beschreven in het Wmo
beleidsplan 2008 â 2012
U kunt de Prestatiegegevens en klanttevredenheidsonderzoek Wmo
hieronder downloaden.
Te downloaden:
* Rapport Grootegast def.pdf (277,06 KB)
* prestatiegegevens WMO2008.pdf (5,57 MB)