Vast tarief 0900-nummer
01-07-2009 12:18
PvdA-kamerlid van Martijn van Dam wil dat er een vast gesprekstarief
komt alle 0900-nummers. Sommige bedrijven nu wel 15 euro in rekening
als de klant lang in de wacht staat. Van Dam: 'Ik vind dat echt
belachelijk. Deze bedrijven moeten of de wachttijd niet in rekening
brengen, of een vast tarief per gesprek vragen.'
Door een lange wachttijd kan de rekening voor het inroepen van hulp of
informatie hoog oplopen. 'Dan zijn de kosten bijvoorbeeld 30 cent per
minuut, en wordt het maximum gezet op 50 minuten. Mensen kunnen zo
alsnog opgezadeld worden met een telefoonrekening van 15 euro.' Van
Dam wil daraom dat staatssecretaris Heemskerk hier regels voor
opstelt.
Hoge kosten voor informatie- en servicenummers zorgen al jaren voor
irritatie. Sinds vorig jaar zijn bedrijven verplicht voorafgaand aan
een gesprek met een 0900-nummer te waarschuwen wat het maximumtarief
is dat ze in rekening kunnen brengen. Die verplichting heeft er niet
toe geleid dat bedrijven zijn gaan concurreren met voordelige
telefonische hulp, zegt Van Dam. 'En consumenten hebben geen
alternatief.'
Wie het oneens is met de rekening voor een informatie- of
servicenummer kan sinds woensdag terecht bij een geschillencommissie.
Maar zo'n commissie helpt niet, als je een klacht hebt omdat je te
lang in de wacht gezet bent, aldus Van Dam.
Partij van de Arbeid