Partij van de Arbeid

Vast tarief 0900-nummer


01-07-2009 12:18

PvdA-kamerlid van Martijn van Dam wil dat er een vast gesprekstarief komt alle 0900-nummers. Sommige bedrijven nu wel 15 euro in rekening als de klant lang in de wacht staat. Van Dam: 'Ik vind dat echt belachelijk. Deze bedrijven moeten of de wachttijd niet in rekening brengen, of een vast tarief per gesprek vragen.'

Door een lange wachttijd kan de rekening voor het inroepen van hulp of informatie hoog oplopen. 'Dan zijn de kosten bijvoorbeeld 30 cent per minuut, en wordt het maximum gezet op 50 minuten. Mensen kunnen zo alsnog opgezadeld worden met een telefoonrekening van 15 euro.' Van Dam wil daraom dat staatssecretaris Heemskerk hier regels voor opstelt.

Hoge kosten voor informatie- en servicenummers zorgen al jaren voor irritatie. Sinds vorig jaar zijn bedrijven verplicht voorafgaand aan een gesprek met een 0900-nummer te waarschuwen wat het maximumtarief is dat ze in rekening kunnen brengen. Die verplichting heeft er niet toe geleid dat bedrijven zijn gaan concurreren met voordelige telefonische hulp, zegt Van Dam. 'En consumenten hebben geen alternatief.'

Wie het oneens is met de rekening voor een informatie- of servicenummer kan sinds woensdag terecht bij een geschillencommissie. Maar zo'n commissie helpt niet, als je een klacht hebt omdat je te lang in de wacht gezet bent, aldus Van Dam.