Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

De Persgroep mag onder voorwaarde meerderheidsbelang nemen in PCM

09-14 / 01-07-2009

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft beslist dat De Persgroep een meerderheidsbelang mag nemen in PCM Holding, onder de voorwaarde dat de landelijke dagbladen NRC Handelsblad en nrc.next worden verkocht. Hierdoor wordt niet alleen de concurrentie op de lezersmarkt voor lokale en regionale dagbladen in de regio Amsterdam gewaarborgd, maar ook neemt de lokale, regionale en landelijke concurrentie tussen NRC Handelsblad/nrc.next enerzijds en De Volkskrant, Trouw en AD anderzijds toe.

De Persgroep N.V. is een Belgisch mediabedrijf met een meerderheidsbelang in het dagblad Het Parool dat voornamelijk wordt verspreid in de regio Amsterdam. PCM Holding B.V. is onder andere uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, de Volkskrant, Trouw, en geeft samen met Wegener het AD uit. PCM wil op korte termijn de aandelen van Wegener in het AD overnemen en daarmee uitsluitende zeggenschap krijgen over het AD. Dit voornemen is op 8 mei 2009 bij de NMa gemeld en wordt op dit moment beoordeeld.

In de oorspronkelijk door De Persgroep ingediende melding van de overnameplannen was geen sprake van de verkoop van NRC Handelsblad en nrc.next. Dat stuitte bij de NMa op mededingingsbezwaren. De Persgroep zou volgens die plannen een hoog gezamenlijk marktaandeel krijgen op de lezersmarkt voor lokale en regionale dagbladen in de regio Amsterdam, omdat Het Parool en het merendeel van de landelijke dagbladen in één hand zouden komen. Uit onderzoek is gebleken dat lezers van Het Parool, als ze overstappen naar een ander dagblad, voornamelijk kiezen voor De Volkskrant of NRC Handelsblad/nrc.next. Door het samengaan van Het Parool en de PCM-dagbladen zou de concurrentie op de lezersmarkt in de regio Amsterdam significant kunnen worden belemmerd. De Persgroep heeft naar aanleiding van de bezwaren van de NMa haar reeds bestaande voornemen NRC Handelsblad en nrc.next te verkopen, vastgelegd in een aanpassing van de melding. Met het afstoten van zowel NRC Handelsblad als nrc.next wordt het bezwaar van de NMa weggenomen dat De Persgroep de prijs van Het Parool in de regio Amsterdam winstgevend zou kunnen verhogen.

De NMa ziet op het gebied van het aanbieden van advertentieruimte, waarop De Persgroep en PCM beide eveneens actief zijn, geen mededingingsprobleem als gevolg van de overname van PCM door De Persgroep.

De openbare versie van het besluit verschijnt binnenkort na een vertrouwelijkheidstoets op de website van de NMa (www.nmanet.nl).