1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/3821
Uw kenmerk
Datum 1 juli 2009 -
Onderwerp Stand van zaken moties toezeggingen aan uw Kamer Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
In deze brief informeer ik u over de stand van zaken ten aanzien van een aantal
moties en toezeggingen die ik heb gedaan. Voor de onderdelen a), b) en h) doe ik
dit mede namens de minister van Justitie. Het gaat om de volgende onderwerpen.
a) de aanpak van de diefstal van airbags,
b) het handhaven van de snelheid in 30-kilometerzones,
c) de omzetting van een verlopen rijbewijs naar een bromfietsrijbewijs,
d) diefstal kentekenplaten,
e) botsvriendelijke auto's,
f) flister,
g) instructeurspas op het dashboard en voorlichting,
h) recidiveregeling en
i) praktijktest optische en geluidssignalen
Tevens informeer ik u nader over het tot stand komen van de normen voor de
reserveringstermijnen van examens bij het CBR.
a) Aanpak diefstal van airbags
Tijdens het AO Verkeersveiligheid van 12 februari 2009 heb ik toegezegd om
samen met de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) na te gaan wat gedaan
kan worden tegen de diefstal van airbags. AVc is een samenwerkingsverband van
bedrijfsleven en overheid om voertuigcriminaliteit tegen te gaan.
De volgende activiteiten worden ondernomen om de diefstal van airbags zo veel
mogelijk te voorkomen.
1. Voorlichting. Eén van de basis-activiteiten van AVc is het geven van
voorlichting aan bedrijven en particulieren om diefstal uit en vanaf auto's tegen te
gaan. Deze voorlichting heeft geleid tot bewustwording van de risico's en tot
concrete maatregelen zoals het minder toegankelijk maken van de
parkeerterreinen bij autobedrijven. Bij autobedrijven heeft dat al tot resultaat
geleid. In 2008 is het aantal diefstallen van onderdelen uit auto's bijna gehalveerd
ten opzichte van de jaren 2006/2007. De cijfers van de eerste maanden van 2009
bevestigen deze trend.
a
agina 1 van 6
---
2. Onderzoek naar mogelijkheden van een bredere toepassing van
Datum
alarmsystemen. Een alarmsysteem is een goed middel om diefstal van onderdelen 1 juli 2009
waaronder airbags, tegen te gaan. AVc laat onderzoek doen naar de praktische Ons kenmerk
haalbaarheid en de kosteneffectiviteit van een bredere toepassing van VENW/DGMO-2009/3821
alarmsystemen.
3. Markeren van onderdelen. Ik sta positief tegenover een Europese verplichting
om voertuigonderdelen te markeren door middel van microdots. De Europese
Commissie is een document aan het opstellen dat inzicht geeft in de effectiviteit
van een Europese verplichting. Indien er een dergelijke verplichting komt, is dit
een goede stap om voertuigcriminaliteit aan te pakken. De diefstal van airbags is
dan minder aantrekkelijk omdat gestolen airbags eenvoudiger te traceren zijn.
In deze context wil ik nog wijzen op het volgende. Ook airbags hebben al
serienummers, evenals de bijbehorende gasgenerator die apart wordt
gefabriceerd. Deze serienummers worden bij montage gekoppeld aan het
chassisnummer. Het traceren is echter voor opsporingsdoeleinden praktisch
onbegonnen werk omdat de registratiesystemen bij de autofabrikanten niet op
een dergelijke bevraging zijn ingericht en omdat een bepaald serienummer van
een airbag niet slechts in één, maar in een aantal voertuigen kan zijn gebruikt.
Het benutten van deze registratiemogelijkheid biedt dus onvoldoende
mogelijkheid om diefstal van airbags tegen te gaan. Ik verwacht derhalve meer
preventie- en opsporingsmogelijkheden van het markeren van onderdelen
waaronder airbags.
4. Tenslotte wordt gepoogd de autofabrikanten te enthousiasmeren voor een
ontwerp waarbij airbags moeilijker te stelen zijn.
Daartoe heeft AVc vooruitlopend op een mogelijk formeel verzoek in een later
stadium- contact opgenomen met EUCAR, de afdeling Research en Development
van het Europese verbond van autofabrikanten met de vraag of een andere wijze
van inbouwen kan helpen bij het voorkomen van diefstal van airbags. Gebleken is
dat er vooral in Nederland aandacht voor dit onderwerp is en dat het derhalve
niet eenvoudig is om afspraken te maken met autofabrikanten of EU regelingen
aan te passen. Ter stimulering van het proces, zal ik de onderwerpen markeren
van onderdelen en het niet steelbaar maken van airbags bij de geëigende
organisaties in Europa aan de orde stellen.
Los hiervan zal de Nederlandse politie in de vergadering contactpunten
voertuigcriminaliteit van de EU lidstaten de ervaringen met diefstal van
onderdelen van of uit auto's, waaronder airbags, op de agenda zetten.
b) Handhaven van de snelheid in 30-kilometerzones
Ik heb toegezegd na te gaan op welke manier de maximumsnelheid in de 30-
kolometerzones kan worden gehandhaafd.
De afgelopen jaren is het aantal 30-kilometerzones sterk toegenomen. Gold in
1997 in 15% van de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 km/uur, in 2007
lag dat al op 50%. Idealiter wordt het instellen van een 30-kilometerzone
voorafgegaan door aanpassingen van de weginrichting. Samen met het Openbaar
Ministerie ben ik van mening dat de weg dusdanig ingericht dient te zijn dat de
opgelegde snelheid door bijvoorbeeld belijning, rotondes of verkeersdrempels
wordt gereguleerd. De geldende snelheidslimiet moet passen bij de weginrichting
en duidelijk zijn voor de weggebruiker. Handhaving is uitdrukkelijk het ultimum
remedium bij het afdwingen van de maximumsnelheid. Dit betekent overigens
niet dat nergens handhaving plaatsheeft in 30-kilometerzones. Binnen de
Pagina 2 van 6
zogenoemde projecten `subjectieve verkeersonveiligheid' wordt alles gedaan om
Datum
het door omwonenden ervaren gevaar in kaart te brengen en te zoeken naar 1 juli 2009
manieren om de snelheid terug te brengen. De wegbeheerder, politie en het OM Ons kenmerk
spreken bij aanvang af alle maatregelen te nemen om de snelheid terug te VENW/DGMO-2009/3821
brengen. Politieoptreden behoort daarbij zeker tot de mogelijkheden, dus ook als
het een 30-kilometer-zone betreft. Nadat de snelheidscontroles zijn aangekondigd
volgt een korte periode van waarschuwen, waarna gedurende enkele weken
intensieve controles plaatsvinden en hardrijders worden geverbaliseerd. Aan het
einde wordt gekeken of de feitelijke snelheid voldoende is teruggebracht. Bij de
projecten is expliciet ook aandacht voor de weginrichting. Als blijkt dat er (nog
steeds) te veel te hard wordt gereden kan een conclusie zijn dat aanpassingen
aan de weginrichting geboden zijn.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelt dat in
de periode tussen 2002 en 2007 het aantal ernstige ongevallen binnen 30-
kilometerzones ten opzichte van 1997 aanzienlijk is gedaald (-36%). Wat dat
betreft hebben de 30-kilometerzones kennelijk de beoogde bijdrage geleverd aan
verbetering van de verkeersveiligheid.
c) Omzetting verlopen rijbewijs naar bromfietsrijbewijs
Tijdens het AO Verkeersveiligheid van 12 februari 2009 heb ik toegezegd om te
bezien of houders van een verlopen rijbewijs toch een vrijstelling kunnen krijgen
voor het bromfietsexamen. Dit zou mogelijk kunnen door het verlopen (auto-)
rijbewijs om te wisselen voor een geldig bromfietsrijbewijs.
Ik kan u hierover het volgende berichten:
Bij de invoering van het bromfietsrijbewijs (wet van 28 juni 2006, Stb. 322) is de
mogelijkheid om een bromfietscertificaat te verkrijgen zonder daarvoor examen te
doen, afgeschaft en is ervan afgezien om een vergelijkbare mogelijkheid te
openen om op deze wijze een bromfietsrijbewijs te verkrijgen. Een uitzondering
hierop is de bepaling dat indien men beschikt over een geldig rijbewijs voor de
categorie A of B, tevens de bevoegdheid wordt afgegeven tot het besturen van
bromfietsen. In het overgangsrecht is geregeld dat mensen in bezit van een
geldig rijbewijs gedurende 10 jaar, of tot administratieve vernieuwing van dat
rijbewijs, nog op hun bromfiets kunnen blijven rijden zonder dat op dat rijbewijs
de categorie AM expliciet is opgenomen. Bij de periodieke vernieuwing van het
rijbewijs wordt dan meteen de categorie AM (bromfiets) toegevoegd. Dit geldt
echter niet voor verlopen rijbewijzen.
In de praktijk hanteren het CBR, de RDW en de gemeenten voor houders van een
verlopen rijbewijs die uitsluitend een rijbewijs voor de categorie AM willen
hebben, het volgende criterium: indien zij beschikken over een rijbewijs dat is
afgegeven na 30 juni 1985, kan het verlopen rijbewijs op administratieve wijze
worden omgezet in een geldig AM-rijbewijs. Daarbij is de leeftijd of medische
achtergrond van de aanvrager niet relevant. Dit geldt niet voor rijbewijzen die
voor 1 juli 1985 zijn afgegeven. De reden hiervoor ligt in het feit dat het
rijbewijsregister van vóór deze datum niet betrouwbaar is.
Om aan de wens van uw Kamer tegemoet te komen, ben ik voornemens de
regelgeving in overeenstemming te brengen met de huidige afgiftepraktijk.
Hierdoor blijft er slechts een kleine groep over die het verlopen rijbewijs niet
"administratief" kan omzetten in een bromfietsrijbewijs: houders van een
verlopen rijbewijs afgegeven vóór 1 juli 1985.
Pagina 3 van 6
Diegenen uit deze groep, die inmiddels al bijna 25 jaar niet meer met een
Datum
gemotoriseerd voertuig heeft deelgenomen aan het verkeer, die alsnog een 1 juli 2009
bromfiets willen gaan rijden, zullen met goed gevolg een theorie-examen AM, en Ons kenmerk
vanaf januari 2010 ook een praktijkexamen, moeten afleggen. Het examen kent VENW/DGMO-2009/3821
geen geschiktheidseisen zodat de toegang tot de bromfiets niet op medische
gronden wordt afgesneden.
d) diefstal kentekenplaten
Diefstal van kentekenplaten komt regelmatig voor. Deze gestolen kentekenplaten
worden voor criminele activiteiten gebruikt. Een voorbeeld daarvan is het
doorrijden na tanken zonder te betalen. Maar ook voor andere vaak ernstige
vormen van criminaliteit worden gestolen kentekenplaten gebruikt.
Het zou dan ook goed zijn als er mogelijkheden zijn om diefstal zo veel mogelijk
te voorkomen. Een van die mogelijkheden is wellicht een niet steelbare
kunststofkentekenplaat die al in Engeland wordt gebruikt. Deze
kunststofkentekenplaat wordt op een speciale manier aan het voertuig bevestigd.
Het positieve gevolg daarvan is dat bij diefstel de kentekenplaat in stukken breekt
en niet meer te gebruiken is.
Ik heb over deze kentekenplaat advies gevraagd aan de RDW.
De RDW heeft een onderzoek laten verrichten. Bij dat onderzoek zijn de volgende
aspecten aan de orde gekomen:
1. zijn de productie en distributie van deze kentekenplaat inpasbaar in het
systeem van Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten
(GAIK)?
2. is deze kentekenplaat leesbaar en flitsbaar voor handhavingsdoeleinden?
3. is de levensduur van deze kentekenplaat vergelijkbaar met de
voorgeschreven kentekenplaat en hoe reageert deze kentekenplaat op
zaken als regen en zon?
4. is vervalsing van deze kentekenplaat (nagenoeg) onmogelijk?
Dit onderzoek is onlangs afgesloten. Over de resultaten van dit onderzoek ga ik in
overleg met de RDW, de handhavers en de fabrikant. Op basis van dat overleg zal
ik besluiten of deze kentekenplaat in Nederland kan worden toegelaten. Ik
verwacht u in het najaar nader te kunnen informeren.
e) botsvriendelijke auto's
Ik heb vorig najaar tijdens het AO verkeersveiligheid toegezegd u op de hoogte te
houden van de ontwikkelingen met betrekking tot botsvriendelijke auto's. Samen
met onder andere de Fietsersbond is vorig jaar door TNO onderzoek gedaan naar
de mogelijke maatregelen om het aantal slachtoffers onder fietsers bij fiets-auto
ongelukken verder terug te dringen. Hieruit blijkt dat automatisch remmen en een
airbag aan de buitenkant (een 'fietsers-airbag) zeer succesvol kunnen zijn.
Voorwaarde voor beide technieken is in ieder geval dat er een door-ontwikkeling
plaatsvindt van sensoren en algoritmes waarmee met grote betrouwbaarheid kan
worden voorspeld of, en zo ja hoe, een botsing tussen een auto en een fietser
plaatsvindt.
Ik heb TNO vervolgens de opdracht gegeven om een plan van aanpak te schrijven
om te komen tot de ontwikkeling van een dergelijke fietsers-airbag met expliciete
nadruk op de door-ontwikkeling van de sensor en het algoritme, zodat dit
onderzoek wellicht ook kan bijdragen aan de ontwikkeling van de automatische
remsystemen. Dit plan van aanpak is in juni 2009 opgeleverd. In dit plan, met
Pagina 4 van 6
een looptijd tot 2012, worden een aantal werkpakketten gedefinieerd die leiden
Datum
tot een prototype fietsers-airbag. Om zorg te dragen voor een snelle start van dit 1 juli 2009
plan van aanpak heb ik heb reeds aangegeven dat vanuit mijn ministerie fondsen Ons kenmerk
beschikbaar zijn om het eerste werkpakket op te starten. Centraal in dit plan van VENW/DGMO-2009/3821
aanpak staat de gezamenlijke aanpak en financiering met de Fietsersbond, de
airbag-ontwikkelaars, de fabrikanten, de verzekeraars en de wetenschappers.
Ik hoop u hiermee op de hoogte te hebben gehouden van de ontwikkelingen en
meen hiermee zeer concreet de maatregelen voor de komende jaren vorm te
hebben gegeven. Vanzelfsprekend zal ik, zoals bij alle dossiers, uw Kamer op de
hoogte houden als daar aanleiding toe is.
f) Flister
Zoals ik heb toegezegd, ga ik dit jaar nog een experiment uitvoeren met Flister,
een radio waarschuwing systeem. Een dergelijke radio waarschuwing systeem zou
door hulpdiensten ter ondersteuning van de wettelijk verplichte optische en
geluidssignalen gebruikt kunnen worden, mits dit geen negatieve impact heeft op
de verkeersveiligheid. Het experiment dient dan ook duidelijkheid te geven of
dergelijke systemen veilig ingezet kunnen worden en zo ja, hoe dat dient te
gebeuren.
Het streven is nog steeds om het experiment voor het eind van dit jaar af te
ronden. Voor de uitvoering van het experiment ben ik deels afhankelijk van
andere partijen die zorg dragen voor de beschikbaarheid van de apparatuur en de
inbouw daarvan. Ik verwacht in juli 2009 opdracht te geven aan een bureau die
het onderzoek gaat uitvoeren en volgens plan wordt er in het derde kwartaal
gestart met het veldexperiment.
g) instructeurspas op het dashboard en voorlichting
Bij menig rijschoolleerling bestaat de wens om op een laagdrempelige manier te
kunnen vaststellen of de instructeur die hem of haar rijles geeft, daadwerkelijk
daartoe bevoegd is. Ik heb de rijschoolbranche gevraagd een gedragscode te
ontwikkelen waarmee bereikt wordt dat de instructeurspas goed zichtbaar in de
lesauto wordt geplaatst. De brancheorganisaties hebben besloten met elkaar
hierover een convenant te sluiten. Over de convenanttekst vindt momenteel
nadere afstemming tussen betrokkenen plaats. De branche zal tevens bezien op
welke manier het publiek hierover geïnformeerd zal worden.
h) recidiveregeling
De resultaten van het onderzoek op basis van motie 30324 nr. 19, naar mogelijke
uitbreiding van de recidiveregeling ernstige verkeersdelicten met andere
meetbare verkeersdelicten, zullen deze zomer worden uitgebracht. In het debat
over de maatregel beginnende bestuurder van 9 juni 2009 heb ik u aangegeven
dat ik in afstemming met mijn collega van Justitie gestart ben met een bredere
doorlichting van het rijbewijshuis. Bij dit onderzoek zal het gaan om een
inventarisatie van maatregelen en sancties die betrekking hebben op het rijbewijs
en op mogelijke knelpunten die gesignaleerd worden bij de uitvoering van al die
sancties en maatregelen. Eén van die maatregelen waarop in het onderzoek zal
worden ingegaan, is de regeling beginnende bestuurder. Bij dit onderzoek zullen,
gelet op de samenhang der dingen, ook de resultaten van het onderzoek naar
mogelijke uitbreiding van de recidiveregeling worden meegenomen. Ik heb uw
Kamer toegezegd begin 2010 met mijn eerste conclusies te komen.
Pagina 5 van 6
i) praktijktest optische en geluidssignalen
Datum
Met betrekking tot het trainen op de openbare weg met optische en 1 juli 2009
geluidssignalen door hulpdiensten zou ik u nog schriftelijk informeren. De Dienst Ons kenmerk
Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat heeft een onderzoek gedaan VENW/DGMO-2009/3821
naar de relatieve (on)veiligheid van het rijden met optische en geluidssignalen.
Hieruit blijkt dat rijden met optische en geluidssignalen maar liefst drie maal zo
veel risico op een ernstig ongeval met zich meebrengt. Deze wetenschap
ondersteunt alleen maar mijn standpunt dat rijden met optische en
geluidssignalen alleen mag worden toegepast voor zeer dringende taken, zoals
levensbedreigende situaties of gevaar voor grote materiële schade. Oefensituaties
behoren niet tot de dringende taken en zouden het aantal ongevallen verder
opdrijven.
Oefenen dient daarom te gebeuren met behulp van simulatoren en door kandidaat
chauffeurs in reële situaties te laten meerijden met ervaren chauffeurs.
Normen voor de reserveringstermijnen voor examens bij het CBR.
Tot slot een opmerking over de reserveringstermijnen bij het CBR. In mijn brief
van 15 mei 2009 heb ik u geïnformeerd over de beantwoording van diverse
brieven van derden inzake het nieuwe reserveringssysteem voor rij-examens van
het CBR. In de daarbij gevoegde brieven aan de heer Knops en het
Rijschoolbemiddelingsbureau is aangegeven dat voor de praktijkexamens een
reserveringstermijn van zeven weken voor het eerste examen en van vijf weken
voor de herexamens is bepaald en dat dit in mijn aanwijzing aan het CBR van
april 2008 is bepaald. De in de brieven genoemde termijnen zijn correct. De basis
voor deze normen is echter niet mijn aanwijzing van april 2008 geweest, maar is
gelegen in mijn toezegging aan uw Kamer naar aanleiding van het Algemeen
Overleg van 25 juni 2008 over o.a. het CBR. Het leek mij voor een juiste
weergave van de totstandkoming van deze norm, goed om u te informeren. Ik
heb de betrokken personen inmiddels ook op de hoogte gebracht.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 6 van 6
Ministerie van Verkeer en Waterstaat