Voorlopige keuze luchthaven Twente
Luchthaven Twente
Dinsdag 30 juni hebben de dagelijks besturen van het Rijk, de
provincie Overijssel en de gemeente Enschede hun voorlopige keus
bekend gemaakt voor een Structuurvisie gebaseerd op een compacte
luchthaven in het groen. Die biedt de beste kansen voor een economisch
sterker en duurzamer Twente. Een definitief standpunt bepalen de
betrokken partijen in de tweede helft van 2009 na inspraak en overleg.
De gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente en omgeving, midden in de
regio en dicht bij de infrastructuur van A1 en spoor, biedt grote
kansen voor economie, welzijn en natuur.
De Vliegwiel Twente Maatschappij i.o. (VTM) - waarin Rijk, provincie
en gemeente samenwerken - heeft tal van mogelijkheden voor het gebied
verkend. Dat is gebeurd in een sterk interactief proces met veel
betrokkenen.
Dit heeft geleid tot twee goede alternatieven die zijn uitgewerkt en
doorgerekend: één zonder - en één met een luchthaven. Daarbij is
vooral gekeken naar de ontwikkelingsmogelijkheden op langere termijn.
Na het uitwerken van de alternatieven heeft de VTM afgewogen welke van
de structuurvisies het beste zicht geeft op een economisch sterker en
duurzamer Twente. Uit die afweging volgt het advies om te kiezen voor
van de structuurvisie gebaseerd op een compacte luchthaven in het
groen.
De betrokken overheden hebben nu het advies van VTM gevolgd, door
voorlopig voor deze structuurvisie te kiezen. Een definitief standpunt
wordt ingenomen na inspraak en overleg. Het Rijk heeft een
geconditioneerd voorkeursbesluit uitgesproken, waarbij nadere
randvoorwaarden verder zullen worden uitgewerkt. Publieke partijen
zullen nadere afspraken maken over verdeling van risico's van
sanering, investeringen in infrastructuur en de overdracht van het
terrein.
Redenen om te kiezen voor een compacte luchthaven in het groen
Door de luchthaven op termijn te concentreren in het noordelijk
gebied, dicht bij A1 en spoorlijn, komt er aan de zuidzijde ruimte
voor ca. 130 hectare groenontwikkeling met mogelijkheden voor
versterking van de Ecologische Hoofdstructuur.
De ruimtelijke reservering en de daarbij horende ruimtelijke
beperkingen kunnen, ten aanzien van de vergunde militaire
geluidsruimte, worden teruggebracht tot ca. 11 km2. Hierdoor krijgt
met name Oldenzaal weer ruimte voor zijn stedelijke ontwikkeling.
Ruimte voor militair medegebruik blijft aanwezig op Twente zoals al
opgenomen in de luchtvaartnota.
Onderzoek geeft aan dat de luchthaven het vestigingsklimaat in Twente
voor (inter)nationale bedrijven en instellingen versterkt. Ook
ondersteunt de luchthaven - in combinatie met de A1 en het spoor - de
bereikbaarheid van Twente en biedt de beste kansen voor de
ontwikkeling van de Twentse economie.
Omdat de luchthaven van de grond af ontwikkeld moet worden kan van
meet af aan gewerkt worden aan een duurzaam concept.
Deze structuurvisie levert blijkens de uitgevoerde kosten-batenanalyse
grotere bijdrage aan welvaartseffecten en biedt meer additionele
werkgelegenheid voor Twente. Ook heeft de visie een hogere opbrengst
conform de grondexploitaties.
Het plan biedt daarnaast aantrekkelijke mogelijkheden voor het
aantrekken van nieuwe draagkrachtige bewoners in het hoogste segment
door het aanbieden van nieuwe woonmilieus.
De Luchtvaartnota geeft aan dat de luchthaven van nationale betekenis
is. Met dit voorgenomen besluit kan dat verder invulling krijgen.
Hiervoor moet in de toekomst door het Rijk een luchthavenbesluit
worden genomen.
Vanuit provinciaal perspectief sluit het plan goed aan bij de doelen
van de Omgevingsvisie. Het plan biedt alle mogelijke kansen voor een
sterke economie in een mooi landschap. Ook vanuit de rijks- en
regionale doelen met betrekking tot natuur en werkgelegenheid past de
compacte luchthaven in het groen uitstekend.
Inspraak
Van 3 juli tot en met 11 september 2009 liggen het voorgenomen
besluit, de structuurvisies, de MER en de andere onderliggende stukken
ter inzage in gemeentehuizen in Twente. Na de tervisielegging worden
alle inspraakreacties door VTM behandeld en opgenomen in een
zogenaamde reactienota. In het najaar wordt de reactienota samen met
het advies van de commissie MER ter besluitvorming voorgelegd aan de
betrokken partijen waarna besluitvorming plaatsvindt door de
gemeenteraad van Enschede, Provinciale Staten van Overijssel en het
Rijk.
Alle stukken kunnen worden ingezien op Vliegwieltwente
Download de bijlage bij het persbericht met meer
achtergrondinformatie
Provincie Overijssel