RTL behaalt hoogste score sinds 10 jaar
Zenderaandelen blijven stijgen
RTL Nederland blijft stijgen. In juni is met 33,9% zelfs het hoogste
zenderaandeel sinds tien jaar behaald in de doelgroep 20 - 49 jaar. In
1999 kwam de marktleider voor het laatst uit op dit niveau. De
concurrenten bleven ruim op afstand met marktaandelen van 27,8% voor
de SBS Groep en 22,6% voor de Publieke Omroepen.
Voor marktleider RTL 4 verliep juni bijzonder goed met een
marktaandeel van 18,2% in de eigen doelgroep, Boodschappers 20 - 49
jaar. De familiezender houdt daarmee de stijging van de afgelopen
maanden vast en scoort zelfs de beste juni-maand sinds 2003 (18,8%).
De hoogste zenderaandelen kwamen voor rekening van RTL Boulevard
(38,1% op 26 juni, de reguliere uitzending), Editie NL (29,9% op 3
juni), de wedstrijd IJsland Nederland (29,1% en 2,5 miljoen kijkers),
Een Dubbeltje Op Zn Kant (27,9% en 1,5 miljoen kijkers op 4 juni) en
Derek Ogilvie The Family Circle (25,4% en 1,3 miljoen kijkers op 11
juni).
Ook Herrie Aan De Horizon Goes Carribean, SOS Sonja, TV Makelaar en
Dancing With The Stars, het RTL Nieuws van 19.30 uur en GTST droegen
bovengemiddeld bij aan het prachtige resultaat.
De extra ingelaste uitzending van RTL Boulevard naar aanleiding van
het overlijden van Michael Jackson leverde veel complimenten op. Ruim
1 miljoen kijkers wisten de uitzending afgelopen vrijdag te vinden.
RTL 5 komt in juni uit op een zenderaandeel van 9,7% in de core
doelgroep 20 - 34 jaar, waarmee de goede scores van het voorjaar deze
zomer doorzetten. De nieuwe programma's We Love The 90's Met Nikkie en
Rude Tube, met de meest bizarre internetfilmpjes, deden het vooral
goed. De laatste aflevering van de succesvolle reeks Echte Gooische
Meisjes In De Bijstand scoorde een mooie 15,7% zenderaandeel in 20 -
34 jaar. Daarnaast weet de kijker de films goed te vinden, wat is
terug te zien in de aandelen van Transporter, Sweetest Thing, BadBoys
2, Its A Boy Girl Thing, Dogdeball A True Underdog Story, Ice Age en
My Big Fat Greek Wedding.
Mannenzender RTL 7 behaalde in juni een mooi zenderaandeel van 6,9% in
de doelgroep mannen 20 - 49 jaar, ruim boven mei 2009 (6,6%). De live
uitgezonden voetbalwedstrijd tussen Cambuur en Roda JC, met als inzet
een plaats in de Eredivisie, eindigde met een zenderaandeel van 28% in
de doelgroep en 970.000 kijkers. Maar ook de andere play-off
wedstrijden scoorden goed. De TT Assen werd beter bekeken dan ooit
(43%) en ook de F1 GP van Groot-Brittannië was een groot
kijkcijfersucces. Stevige films, zoals Terminator 1 en 2, Longest Day
en Walking Tall The Payback stimuleerden de groei van de zender,
evenals het uitgesproken RTL 7-voetbalpraatprogramma VI.
RTL 8 heeft een uitstekende maand achter de rug. De vrouwenzender komt
in juni uit op een zenderaandeel van 4,3 % in de core doelgroep
vrouwen 20 - 49 jaar, ook een stijging ten opzichte van vorige maand
(3,6%). As The World Turns voert de lijst aan in juni en behaalde op
23 en 24 juni zenderaandelen in de doelgroep van respectievelijk 11,3%
en 11,8% (gemiddeld 8,1% in juni, de hoogste score ooit bij RTL 8).
Verder droegen ook de programmas Meneer De Huisvrouw, Bijstand In De
Liefde, Spectaculaire Bevallingen, Dr. Phil en Oprah Winfrey en de
films Dead Will Tell, Juror en Billy Elliot bij.
Alle cijfers liggen ruim boven juni 2008 vanwege het EK Voetbal dat
toen plaatsvond.
---
Noot aan de redactie: Bron: SKO. De genoemde cijfers zijn op basis van
KDU, hierin is het uitgesteld kijken op dag 1 t/m 6 dus niet
meegenomen. Voor meer informatie en/of interviews kunt u contact
opnemen met Jaap Paulsen, RTL Nederland, via tel: 035 6718879 of
jaap.paulsen@rtl.nl.
RTL Group