Launch Dutch Delta Design2012: ambitieus plan voor Nederland Waterland
26/06/2009 13:13
NWP - Stichting Netherlands Water Partnership
Dertig grote partijen uit de watersector lanceren op 1 juli een ambitieus plan om Nederland opnieuw te positioneren als hét internationale platform voor water: Dutch Delta Design2012. De partijen hebben hun commitment uitgesproken om in drie jaar van Nederland het centrum te maken waar internationale instanties, bedrijven, overheden, NGO's en het publiek naartoe komen om watervraagstukken in de wereld op te lossen.
De meest tastbare vorm van Nederland als mondiaal centrum voor water is een Netwerk van Water Expertise Centra, dat door een 'Michelin'route met architectuur en evenementen wordt verbonden. Hier laat Nederland zien hoe het omgaat met watervraagstukken. Acht regio's vormden voor DDD2012 samenwerkingsverbanden in een bepaalde 'niche', zij presenteren hun water expertise centrum op 1 juli. Deze niches hebben stuk voor stuk een eigen, internationale uitstraling. Een voorproef van al deze expertise is te zien in een nieuw, (inter)Nationaal Centrum voor Water, dat bezoekers het beste en mooiste wat Nederland te bieden heeft laat beleven. Op de avond zelf wordt bekend gemaakt waar het nieuwe, ambitieuze (Inter)Nationale Centrum voor Water gevestigd wordt.
2012 is het brandpunt: dan gaat het Nationale Centrum voor Water open, start een serie waterevenementen, is de geplande internationale marketingcampagne op haar hoogtepunt en wordt de 'Michelin'route langs Water Expertise Centra officieel opgeleverd. Met het brandpunt in 2012 willen de partners ruimte en momentum creëren voor ambitie, gedurfde projecten, innovatie en uitvoering. Alleen het beste krijgt een plek in Dutch Delta Design. Teren op de roem van de deltawerken is niet langer voldoende. Dutch Delta Design wil ook in Nederland nieuwe projecten laten zien rond waterbouw en waterzuivering, alsmede wereldwijde Nederlandse projecten en kennis. Daarnaast is Nederland showcase voor de beste internationale waterexpertise.
Maar DDD2012 doet meer: een internationale wervingscampagne maakt scholieren, studenten en professionals warm voor een carriere in water en profileert Nederland als het Harvard voor water. (In 2012 verwacht men een tekort van 16.000 professionals in Nederland alleen). Bovendien maakt het project duidelijk hoe essentieel water is voor de veiligheid, leefkwaliteit en economische ontwikkeling van een land. Door het gezamenlijk opzetten van evenementen legt de watersector dwarsverbanden met toerisme, kunst, IT, design, architectuur en sport. Deze sectoren zijn al aangesloten.
Water zit bij ons Nederlanders in de genen. Dit uit zich in krachtige samenwerking in de sector, vooruitstrevend beleid, de beste kennisinstellingen, innovatieve projecten en wereldwijde partnerships. Wij weten dit, maar het is wereldwijd niet zo vanzelfsprekend als wij denken. Het wordt nu tijd dat de rest van de wereld dit opnieuw ontdekt. Dutch Delta Design 2012: ambitie mag weer.
Het groeiende DDD2012 team deelt haar visie graag met u tijdens de launch op 1 juli 's avonds. De gemeente Den Haag, zelf ook Water Expertise Centrum, is gastheer van de feestelijke launch. "Dit was het nieuws" presentator Harm Edens zal gedurende de avond discussies leiden en visies van verschillende politici, water experts en business leaders aankondigen. Het Whitepaper en de Water Expertise Centra worden op een bijzondere manier gepresenteerd.
http://www.ddd2012.nl