Compact development and metropolitan growth. Exploring the impact of urban
land development on job
Datum: 29 juni 2009
Promotie: P. Zhao, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Compact development and metropolitan growth. Exploring
the impact of urban land development on job
Promotor(s): prof.dr.ir. G.J.J. Linden, prof.dr. B. Lu
Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen
Compacte stedelijke ontwikkeling gunstig voor kortere reistijd
woon-werkverkeer
Eén van de vele urgente problemen met betrekking tot de kwaliteit van
het stedelijk leven in de miljoenensteden in China is transport. Het
is een belangrijk sociaal probleem, gezien de afnemende bereikbaarheid
van werk als gevolg van een toename in de reistijd voor
woon-werkverkeer. Stedelijk ruimtelijk beleid, onder meer gericht op
wonen, werk en vervoer, is een belangrijke manier om de groei van de
reistijd voor woon-werkverkeer te beheersen in het snelle proces van
stedelijke groei. Pengjun Zhao gaat in zijn proefschrift in op de
situatie in Peking.
Uit Zhao's bevindingen blijkt dat veel elementen van stedelijke aard
een statistisch significante relatie hebben met de reistijd voor
woon-werkverkeer, zowel op gemeenschapsniveau als op het niveau van de
individuele werknemer - zelfs als rekening wordt gehouden met
institutionele en sociale factoren. De meeste aspecten van compacte
stedelijke ontwikkeling hebben een positief effect op het verminderen
van de reistijd voor woon-werkverkeer, inclusief een hoge
woningdichtheid, een lokale balans tussen werkgelegenheid en
huisvesting op hoog niveau, geconcentreerde ontwikkeling en een
hoogontwikkeld openbaarvervoersysteem. De meeste hierboven genoemde
aspecten van compacte stedelijke ontwikkeling hebben vooral een groter
positief effect op de reistijd van werknemers uit huishoudens met lage
inkomens, vergeleken met werknemers uit huishoudens met een modaal of
hoog inkomen. Dit impliceert dat compacte stedelijke ontwikkeling de
verschillen in de bereikbaarheid van werk tussen werknemers uit
huishoudens met verschillende inkomens zou verkleinen en hierdoor de
sociale gelijkheid in de bereikbaarheid van werk zou kunnen
verbeteren.
Pengjun Zhao (China, 1975) studeerde aan deuniversiteit van Peking en
verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen
van de RUG.
Laatst gewijzigd: 11 juni 2009 12:37
Rijksuniversiteit Groningen