FloraHolland
Rijnsburgs Bloemencorso trekt 55.000 bezoekers in Beieren
Rijnsburg, 23 juni 2009 (persbericht) - Een prachtige reclame voor
Nederlandse bloemen en planten was afgelopen zondag 21 juni te zien in
Rain am Lech in Beieren (Duitsland). Daar zagen 55.000 bezoekers een
bloemencorso in Nederlandse stijl. Dat corso vond plaats omdat Rain am
Lech dit jaar de Landesgartenschau Bayern organiseert, een soort
Beierse Floriade. Het corso werd naar Duitsland gehaald door Dehner
Garten Center in samenwerking met de gemeente Rain am Lech, Van der
Kwaak Bloemenexport en de Stichting Rijnsburgs Bloemencorso. Dehner
Garten Center is een groot Duits familiebedrijf met ongeveer 110
tuincentra en dus een grote afnemer van Nederlandse bloemen en
planten. Ook FloraHolland was met een praalwagen van de partij.
Voor het eerst sinds 21 jaar was er weer eens een Nederlands
bloemencorso buiten de landsgrenzen te zien. In mei waren de
praalwagens en de elementen van het Rijnsburgse corso van 2008 in
zeven trailers naar Duitsland vervoerd. Afgelopen week kwamen daar nog
eens vier vrachtwagens met bloemen achteraan. Daarmee werden in totaal
twaalf praalwagens en ruim dertig personenwagens rijkelijk in de
bloemen gezet.
Dat gebeurde in eendrachtige Nederlands-Duitse samenwerking. Een ploeg
van dertig Nederlandse topbloemisten was naar Beieren gereisd en werd
daar versterkt met circa vijftig bloemisten van Dehner Garten Center.
Het maken van een boeket of een bloemstuk is absoluut anders dan het
werken aan een praalwagen of een personenwagen. Maar de Duitsers
hadden de corsokunst snel onder de knie. Ook naar Nederlandse
maatstaven was dit een prachtig bloemencorso.
Vooraf was onder meer in de reclame-uitingen van Dehner flink reclame
gemaakt voor het corso. Dat miste zijn uitwerking niet. Waarschijnlijk
was het in het 6000 inwoners tellende stadje Rain am Lech nooit eerder
zo druk. Toen het corso begon was de stad zo ongeveer onbereikbaar
geworden en langs de straten zag het zwart van de mensen. In totaal
kwamen er 55.000 mensen op het evenement af (op een route van nog geen
vier kilometer) en die waren allemaal zwaar onder de indruk van het
getoonde. Kortom, Nederland Bloemenland heeft in Beieren zijn
visitekaartje weer eens laten zien.
Noot voor de redactie,