FloraHolland


Rijnsburgs Bloemencorso trekt 55.000 bezoekers in Beieren

Rijnsburg, 23 juni 2009 (persbericht) - Een prachtige reclame voor Nederlandse bloemen en planten was afgelopen zondag 21 juni te zien in Rain am Lech in Beieren (Duitsland). Daar zagen 55.000 bezoekers een bloemencorso in Nederlandse stijl. Dat corso vond plaats omdat Rain am Lech dit jaar de Landesgartenschau Bayern organiseert, een soort Beierse Floriade. Het corso werd naar Duitsland gehaald door Dehner Garten Center in samenwerking met de gemeente Rain am Lech, Van der Kwaak Bloemenexport en de Stichting Rijnsburgs Bloemencorso. Dehner Garten Center is een groot Duits familiebedrijf met ongeveer 110 tuincentra en dus een grote afnemer van Nederlandse bloemen en planten. Ook FloraHolland was met een praalwagen van de partij.

Voor het eerst sinds 21 jaar was er weer eens een Nederlands bloemencorso buiten de landsgrenzen te zien. In mei waren de praalwagens en de elementen van het Rijnsburgse corso van 2008 in zeven trailers naar Duitsland vervoerd. Afgelopen week kwamen daar nog eens vier vrachtwagens met bloemen achteraan. Daarmee werden in totaal twaalf praalwagens en ruim dertig personenwagens rijkelijk in de bloemen gezet.
Dat gebeurde in eendrachtige Nederlands-Duitse samenwerking. Een ploeg van dertig Nederlandse topbloemisten was naar Beieren gereisd en werd daar versterkt met circa vijftig bloemisten van Dehner Garten Center. Het maken van een boeket of een bloemstuk is absoluut anders dan het werken aan een praalwagen of een personenwagen. Maar de Duitsers hadden de corsokunst snel onder de knie. Ook naar Nederlandse maatstaven was dit een prachtig bloemencorso.

Vooraf was onder meer in de reclame-uitingen van Dehner flink reclame gemaakt voor het corso. Dat miste zijn uitwerking niet. Waarschijnlijk was het in het 6000 inwoners tellende stadje Rain am Lech nooit eerder zo druk. Toen het corso begon was de stad zo ongeveer onbereikbaar geworden en langs de straten zag het zwart van de mensen. In totaal kwamen er 55.000 mensen op het evenement af (op een route van nog geen vier kilometer) en die waren allemaal zwaar onder de indruk van het getoonde. Kortom, Nederland Bloemenland heeft in Beieren zijn visitekaartje weer eens laten zien.


Noot voor de redactie,