Gemeente Lansingerland

Lansingerlander geeft Beltax een 8,6
taxibus

Eind 2008 ontvingen alle Beltaxgebruikers van Lansingerland een enquête. Zij konden daarin aangeven hoe tevreden zij waren over het Beltax systeem.

Meer dan de helft van de gebruikers stuurde de enquête retour. Onlangs zijn de resultaten besproken in het college van burgemeester en wethouders. Het rapport toonde zeer positieve resultaten. De algemene tevredenheid is goed. Dit uit zich in een gemiddeld cijfer van 8,6.

Het afgelopen jaar zijn er voor zowel gebruikers als beheerders van de Beltax een aantal zaken gewijzigd. Er zijn twee reiszones samengevoegd, de eigen bijdrage wordt direct van het budget afgeboekt en de budgetten zijn omgezet van zones naar euro's. De Beltaxgebruikers kregen te maken met de vervoercoördinator Mybility, die de dagelijkse uitvoering van het Beltaxsysteem voor haar rekening heeft genomen. Veel veranderingen die voor de toekomst een nog gebruiksvriendelijker systeem moeten bewerkstelligen. Daarnaast is de Beltax-regeling zo ontworpen dat deze betaalbaar is.

Ondanks een turbulent jaar, geeft het hoge responspercentage (50,4% van de gebruikers) aan dat de gebruikers zich erg betrokken voelen bij de Beltax. En de resultaten van het onderzoek zijn zeer bemoedigend. De algemene tevredenheid uit zich in een 8,6. Een aantal zaken in het rapport vallen op:
o De grootste groep gebruikers heeft een leeftijd tussen de 76 en 80 jaar;
o De Beltax wordt het meest gebruikt voor bezoeken aan familie, kennissen, arts of ziekenhuis;
o De informatievoorziening over Beltax krijgt een 7,9 gemiddeld;

Geconcludeerd kan worden dat het Beltax systeem een degelijk en controleerbaar vervoersysteem is. Veel gebruikers zijn erg tevreden met de mogelijkheden die de Beltax hun biedt. Er zijn reacties gegeven als: `Zeer tevreden over de Beltax, ga zo door, zeer behulpzame chauffeurs en blij met Beltax!'. Wel werden er ook kanttekeningen geplaatst bij het aantal zones dat door de gemeente wordt toegekend. Bij toekenning van de zones (het budget) wordt, naast de fysieke beperking, gekeken naar inkomen en andere mogelijkheden van vervoer.

Aandachtspunten voor 2009 zijn de informatievoorziening over de Beltax en de wijze van klachtafhandeling. Acht respondenten hebben aangegeven niet tevreden te zijn met de afhandeling van hun klacht. In zeven gevallen is die klacht bij de chauffeur/vervoerbedrijf ingediend. In vier gevallen bij de gemeente en in één geval bij Mybility. De vervoercoördinator is pas sinds mei vorig jaar verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten. Naar verwachting worden dit jaar de klachten meer gestructureerd behandeld.