Gemeente Lansingerland
Lansingerlander geeft Beltax een 8,6
taxibus
Eind 2008 ontvingen alle Beltaxgebruikers van Lansingerland een
enquête. Zij konden daarin aangeven hoe tevreden zij waren over het
Beltax systeem.
Meer dan de helft van de gebruikers stuurde de enquête retour.
Onlangs zijn de resultaten besproken in het college van burgemeester
en wethouders. Het rapport toonde zeer positieve resultaten. De
algemene tevredenheid is goed. Dit uit zich in een gemiddeld cijfer
van 8,6.
Het afgelopen jaar zijn er voor zowel gebruikers als beheerders van de
Beltax een aantal zaken gewijzigd. Er zijn twee reiszones
samengevoegd, de eigen bijdrage wordt direct van het budget afgeboekt
en de budgetten zijn omgezet van zones naar euro's. De
Beltaxgebruikers kregen te maken met de vervoercoördinator Mybility,
die de dagelijkse uitvoering van het Beltaxsysteem voor haar rekening
heeft genomen. Veel veranderingen die voor de toekomst een nog
gebruiksvriendelijker systeem moeten bewerkstelligen. Daarnaast is de
Beltax-regeling zo ontworpen dat deze betaalbaar is.
Ondanks een turbulent jaar, geeft het hoge responspercentage (50,4%
van de gebruikers) aan dat de gebruikers zich erg betrokken voelen bij
de Beltax. En de resultaten van het onderzoek zijn zeer bemoedigend.
De algemene tevredenheid uit zich in een 8,6. Een aantal zaken in het
rapport vallen op:
o De grootste groep gebruikers heeft een leeftijd tussen de 76 en 80
jaar;
o De Beltax wordt het meest gebruikt voor bezoeken aan familie,
kennissen, arts of ziekenhuis;
o De informatievoorziening over Beltax krijgt een 7,9 gemiddeld;
Geconcludeerd kan worden dat het Beltax systeem een degelijk en
controleerbaar vervoersysteem is. Veel gebruikers zijn erg tevreden
met de mogelijkheden die de Beltax hun biedt. Er zijn reacties gegeven
als: `Zeer tevreden over de Beltax, ga zo door, zeer behulpzame
chauffeurs en blij met Beltax!'. Wel werden er ook kanttekeningen
geplaatst bij het aantal zones dat door de gemeente wordt toegekend.
Bij toekenning van de zones (het budget) wordt, naast de fysieke
beperking, gekeken naar inkomen en andere mogelijkheden van vervoer.
Aandachtspunten voor 2009 zijn de informatievoorziening over de Beltax
en de wijze van klachtafhandeling. Acht respondenten hebben aangegeven
niet tevreden te zijn met de afhandeling van hun klacht. In zeven
gevallen is die klacht bij de chauffeur/vervoerbedrijf ingediend. In
vier gevallen bij de gemeente en in één geval bij Mybility. De
vervoercoördinator is pas sinds mei vorig jaar verantwoordelijk voor
de afhandeling van klachten. Naar verwachting worden dit jaar de
klachten meer gestructureerd behandeld.