PERSBERICHT
Monopolie voor chipkaart in Amsterdamse metro
Als de strippenkaart verdwijnt kan dat regionaal tot extreme
prijsverhogingen in het stads- en streekvervoer leiden.
Reizigersvereniging ROVER heeft al eerste signalen in die richting
ontvangen en begrijpt niet, dat staatssecretaris Huizinga geen oog wil
hebben voor dit gevolg van haar beslissing.
ROVER rekent erop, dat de tijd die Amsterdam tot 27 augustus krijgt om
zich op de afschaffing van de strippenkaart voor te bereiden goed
wordt gebruikt. Het netwerk om de kaart aan te schaffen en op te laden
moet op tijd klaar zijn. Voordeel is, dat de chipkaart waarschijnlijk
in de loop van de zomer in meer streekbussen in de omgeving kan worden
gebruikt, en dat dus minder reizigers onderweg met meerdere
tariefsystemen te maken krijgen.
Gevolgen
Door haar toestemming om ook in de stadsregio Amsterdam m.i.v. 27
augustus op de metro alleen de ov-chipkaart te accepteren, krijgt dit
electronische plaatsbewijs (dat uiteindelijk in heel Nederland zal
worden ingevoerd) in een groot deel van de ov-markt een monopolie.
Daardoor zal het practisch onmogelijk blijken om te garanderen, dat er
in het hele land een alternatief blijft bestaan voor wie de
ov-chipkaart niet wil of niet kan gebruiken.
Het vaststellen van de tarieven in het stads- en streekvervoer is na
het wegvallen van het Nationaal VervoerBewijs (de strippenkaart en de
sterabonnementen) een bevoegdheid van de provincies en stadsregio's.
Uit het regionale overleg, dat ROVER met de diverse overheden voert,
blijken niet alleen grote verschillen, maar ook dat soms extreem hoge
bedragen worden voorgesteld. Met name de incidentele busreiziger zou
hiermee kunnen worden geconfronteerd. ROVER zal hiervoor te waken en
dergelijke voorstellen waar nodig te vuur en te zwaard bestrijden.
ROVER pleit al langer voor een keuzemogelijkheid voor reizigers, die
geen chipkaart willen of kunnen gebruiken. In het buitenland blijkt
het aandeel reizigers dat daarvan gebruik maakt kan oplopen tot zelfs
40%. "Dat is een marktaandeel dat je als ondernemer toch niet zou
moeten laten liggen", zegt ROVER-voorzitter Michael van der Vlis. "In
Nederland is deze oproep echter aan dovemansoren gericht. Een verzoek
aan de staatssecretaris persoonlijk om onze bedoelingen toe te
lichten, bleef zelfs onbeantwoord."
Pagina geplaatst: 30 mei 2009