---
1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Postbus 20901
Binnenhof 4
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/2242
Uw kenmerk
---
Datum 29 mei 2009
Onderwerp Nadere informatie over kostenreducerende maatregelen Schiphol Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Afgelopen woensdag 27 mei heeft er in de Tweede Kamer een debat
plaatsgevonden met Staatssecretaris De Jager over de fiscale crisismaatregelen.
Tijdens dit debat is ook uitgebreid stilgestaan bij de vliegbelasting. Aan de
Tweede Kamer is toegezegd nadere informatie te geven over de
kostenreducerende maatregelen van Schiphol. In deze brief wordt hierop
ingegaan.
In het Aanvullend Beleidsakkoord Werken aan toekomst is aangegeven dat de
heffing van de vliegbelasting wordt beëindigd. In de vierde nota van wijziging
(kamerstuk 31301, d.d. 3 april 2009), met daarin de fiscale voorstellen als gevolg
van het beleidsakkoord, is aangegeven op welke manier de heffing van de
vliegbelasting wordt beëindigd. In de Luchtvaartnota die het kabinet u op 17 april
jl. heeft toegestuurd wordt nader ingegaan op voorwaarden die het kabinet aan
het afschaffen van de vliegbelasting heeft gesteld.
Schiphol is in het kader van een herijking van de strategie bezig met een
ingrijpende organisatieaanpassing, welke zal leiden tot een reductie van het
personeelsbestand van Schiphol Group op de locatie Schiphol met 25%.
Samen met een aantal andere kostenbesparende maatregelen levert dit, naar
verwachting, in 2009 een besparing op van 44 miljoen.
Verder zijn - in lijn met de wens van het kabinet om de luchthaventarieven terug
te brengen - per 1 april 2009 de tarieven door Schiphol verlaagd (ten opzichte
van 1 november 2008) met een percentage van gemiddeld 9%. Daar is, door een
uitspraak van de NMa, nog een procent bijgekomen, terwijl een aantal van de
concurrerende luchthavens op 1 april hun tarieven hebben verhoogd. Brussel
bijvoorbeeld met 5,15%, Parijs met 5,5% en Londen met 7,5%. Hierdoor en door
de afschaffing van de vliegbelasting zal Schiphol deze zomer niet meer de duurste
of op 1 na duurste luchthaven van Europa zijn, maar weer in de middenmoot
terechtkomen.
Schiphol heeft aangegeven de tarieven op 1 november niet te verhogen. Door het
teruglopende verkeer en vervoer zal dit leiden tot een sterke daling van het netto
resultaat en een negatief exploitatieresultaat van de Business Area Aviation.
Conform de Wet luchtvaart zou onder deze omstandigheden een tariefsverhoging
geoorloofd zijn.
Tot slot heeft Schiphol aan het kabinet beloofd dat zij zich maximaal zal
inspannen om een verdere tariefsverlaging door te voeren op het moment dat het
verkeer en vervoer weer het niveau van 2007, dus van vóór de invoering van de
vliegbelasting, heeft bereikt. Hierbij zal wel rekening worden gehouden met
noodzakelijke investeringen voor onder meer het veiligstellen van de benodigde
piekuurcapaciteit, CO2 reductie, waterzuivering, geluidsreductie en duurzame
energie.
De heer Nijhuis van Schiphol heeft op 28 april jl. per brief inzicht gegeven in het
totale pakket van kostenreducerende maatregelen. Aangezien de brief
bedrijfsgevoelige informatie bevat, wordt deze niet meegestuurd. Het is mogelijk
voor uw Kamer om de brief vertrouwelijk in te zien bij de griffie.
Uitgangspunt bij de identificatie van kostenreducerende maatregelen is geweest
om de juiste balans te hanteren tussen directe kostenverlaging en het handhaven
van investeringen en kosten die noodzakelijk zijn voor de duurzame en
kwalitatieve ontwikkeling van de mainport. Deze lange termijn ambitie is ook
conform hetgeen recent is neergelegd in de Luchtvaartnota. Uiteraard dient het
pakket van kostenreducerende maatregelen in het licht te worden gezien van een
financieel gezonde bedrijfsvoering en dient de A (flat) rating behouden te blijven.
Het kabinet is van mening dat met de genoemde toezeggingen van Schiphol
voldoende invulling is gegeven aan de opdracht zoals deze in het aanvullend
beleidsakkoord en in de luchtvaartnota is geformuleerd en schaft daarom in het
belastingplan van 2010 de vliegbelasting definitief af.
In het debat werd verder meerdere malen de koppeling gelegd tussen de
vliegbelasting en het `vervuiler betaalt' principe. De luchtvaartsector in Nederland
neemt reeds diverse kosten op zich waarmee invulling wordt gegeven aan het
vervuiler betaalt principe.
Zo worden door Schiphol onder andere hogere tarieven gerekend aan de meest
vervuilende vliegtuigen, wordt het geluidsisolatieproject (GIS) rond Schiphol en
ook de andere luchthavens gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen
(kosten 600 miljoen euro voor Schiphol) en neemt Schiphol maatregelen ter
verbetering van de luchtkwaliteit als onderdeel van het Nationaal
Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit (kosten 35 miljoen euro). Ook heeft
Schiphol, net als het Rijk en de provincie Noord Holland 10 miljoen euro
vrijgemaakt voor de uitvoering van het convenant omgevingskwaliteit dat door de
partijen aan de Alderstafel is gesloten.
De invoering van ETS (Emission Trading Scheme) voor de luchtvaart is een
belangrijke stap om voor de luchtvaart op internationale schaal over te gaan op
het vervuiler betaalt principe. Door dit op internationale schaal in te voeren kan
het level playing field behouden blijven. Dit is ook waarover in de motie van de
heer Van der Ham over wordt gesproken.
Om inzicht te geven in de vergelijkbaarheid van luchthavengelden en
overheidsheffingen tussen Europese luchthavens start SEO Economisch
Onderzoek binnenkort met uitvoering van de benchmark Luchthavengelden en
Overheidsheffingen 2009. Deze benchmark wordt jaarlijks uitgevoerd. De
benchmark met betrekking tot 2008 is in april als bijlage bij de Luchtvaartnota
aan de Tweede Kamer gezonden. De resultaten van de benchmark voor dit jaar
(2009) worden in het najaar van 2009 verwacht.
Wij hebben er vertrouwen in dat hiermee overtuigend aan de, in de door de heren
Cramer (cu), Tang (pvda) en Omtzigt (cda) ingediende motie, gestelde
voorwaarde voor afschaffing van de vliegbelasting is voldaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN,
mr. drs. J.C. de Jager
Ministerie van Verkeer en Waterstaat