Gemeente Zandvoort


VVD-raadslid Henrion Verpoorten wil check op verkeersborden

VVD-raadslid Henrion Verpoorten roept het college van Burgemeester en Wethouders op om eens na te gaan waar er in Zandvoort verkeersborden staan, die geen enkele functie hebben, behalve dat ze het straatbeeld vervuilen.

De aanleiding voor het verzoek is een voorrangswegbord op de Hogeweg geweest, vlak bij zijn woning. Het raadslid heeft er een onderzoek naar uitgevoerd. Bij zijn verzoek zit een verslag ervan. 'Wonderlijke wegen van het verkeersmanagement in Zandvoort' genaamd.

'Ik heb vooral geprobeerd om het niet erger te maken dan het is, maar ik vermoed dat er op andere plaatsen in ons dorp nog wel gekkere dingen gebeuren, die ik niet zie, omdat ik daar niet zo vaak kom. En, wij willen toch ZandvoortSchoon!? Dan hoort dat er zeker bij en laat de Gemeente zelf het goede voorbeeld geven', aldus het raadslid. .

Hieronder vindt u zijn bijdrage.

Wonderlijke wegen van het verkeersmanagement in Zandvoort

Het heeft me al eerder verbaasd hoe men in Zandvoort de verkeerssituaties inschat. Wat er echter de laatste tijd gebeurt, is nog vreemder dan gewoonlijk. Wat is er namelijk aan de hand?

Tot mijn grote verbazing zag ik dat er vlak bij mijn woning, n.l. bij de oversteekplaats op de hoek van de Grote Krocht, een voorrangswegbord op de Hogeweg was geplaatst. Omdat ik wist dat er op de kruising Tolweg/Gerkestraat voorrang was ingesteld voor het verkeer komende vanaf de Tolweg (een maatregel, die uiterst discutabel is, omdat dit in de zomer, zeker als de rotonde op de andere hoek van de Tolweg klaar is tot enorme opstoppingen zal leiden) wilde ik weten hoe men dit dan had opgelost.

Ik pakte dus de auto, om uit te vinden hoe alles was geregeld. Nou, er was dus niets geregeld. Wat bleek? Vijftig meter voorbij het voorrangsbord dat het begin van het voorrangsgedeelte aangaf, stond een kleiner (vervolg) bord. Bij de kruising met de Brederodestraat, waar ook twee wegen van links komen (zonder haaientanden! Maar dat hoeft ook niet, want rechts heeft toch voorrang!?), en bij de verhoogde stoep van de Brederodestraat is dat ook niet nodig. Dan staat er plotseling een bord met een aanbevolen snelheid van 30 km bij de ONS en de verhoogde stoep van de Lijsterstraat. Even verderop volgt dan van links de Schelpstraat (haaientanden?) en een "smily" waarop men wordt gewaarschuwd om niet harder dan 50 km !!! te rijden. Dan de uitrit van "de Schelp" (stoep). En vervolgens, zonder enige waarschuwing (bijvoorbeeld een bord "einde voorrangsweg") staat er plotseling een voorrangsdriehoek voor de voetgangersoversteekplaats bij de Tolweg. Normaal gesproken, betekent dat flink remmen.

Omdat ik toch wel wilde weten of in de andere richting de Hogeweg ook een voorrangsweg was geworden ben ik doorgereden langs het benzinestation en toen weer terug de Zandvoortselaan op richting dorp. Hier stond nergens iets over een voorrangsweg en ook op de Haarlemmerstraat (30 km) niets wat daarop wees. Ook het begin van de Hogeweg werd niet opgesierd door andere aanwijzingen, maar, ... ter hoogte van nummer 58 trof ik eindelijk het bord "einde voorrangsweg" aan.

Kan ik langzamerhand de conclusie trekken, dat er op de een of andere manier erg gegoocheld is met die borden en dat die daar helemaal niet moeten staan en misschien wel heel ergens anders? Het is allemaal erg verwarrend en zeker niet gunstig voor de verkeersveiligheid. Zoudt u zo vriendelijk willen zijn om uit te zoeken, wat nu eigenlijk de filosofie hierachter is en hoe men in het vervolg de situatie wil hebben, want op deze manier is er geen touw aan vast te knopen. Men krijgt de neiging om maar de schouders op te halen en er het beste van te maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn