Ministerraad
Voorstel om besluitvorming infra-projecten structureel te verbeteren en te
versnellen
Persbericht | 29-05-2009
Niet alleen voor dertig wegprojecten, maar voor alle spoor-,
hoofdvaar-, en hoofdwegen wordt de besluitvorming sneller en beter. De
ministerraad heeft op voorstel van de ministers Eurlings van Verkeer
en Waterstaat en Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van een
daartoe strekkende wetgevingsnota. Kern van de nota is een betere,
snellere en zorgvuldiger besluitvorming doordat betrokkenen in een
vroeg stadium de ideeën en belangen met elkaar afwegen. Daaruit volgt
een beslissing waarop niet meer wordt teruggekomen. De versnelling die
dat oplevert is onderdeel van de maatregelen om de besluitvormingstijd
rond infrastructuur te halveren. Dit wetsvoorstel is, na de spoedwet
wegverbreding, een tweede reactie op de adviezen van de commissie
Elverding.
Besluiten over infrastructuur worden voorafgegaan door een verkenning.
Het is nu onduidelijk waaraan een verkenning moet voldoen en waartoe
deze moet leiden. Het gevolg is dat laat in het besluitvormingsproces
nog steeds over fundamentele zaken als nut, noodzaak en budget wordt
gediscussieerd. De verkenning wordt in de nieuwe Tracéwet vastgelegd.
Per project wordt in een startbeslissing duidelijk gemaakt op welke
wijze de verkenning wordt ingericht en hoe maatschappelijke
organisaties en burgers bij de verkenning betrokken zijn. Op deze
manier kan samen met belanghebbenden per project een passende
verkenning worden gemaakt. In aanloop naar het wetsvoorstel zullen de
spelregels voor participatie en inspraak nader worden ingevuld.
Een verkenning wordt tijdig afgesloten met een politieke
voorkeursbeslissing dat bepaalt welk alternatief wordt uitgewerkt in
een tracébesluit. Wanneer niet alleen een weg wordt aangelegd, maar
het hele gebied wordt ontwikkeld, zal de besluitvorming over dit hele
gebied gaan. Hierdoor hoeven er minder besluitvormingstrajecten te
worden doorlopen. Ook de bepaling van de effecten van infrastructuur
op de omgeving verandert. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de
ervaringen uit de spoedaanpak. Nieuw is een opleveringstoets waarbij
na oplevering van het infra-project wordt gecontroleerd of de effecten
van de infrastructuur niet de norm overstijgen. Indien dat wel het
geval is, zullen extra maatregelen worden genomen.
Het streven van het kabinet is om het wetsvoorstel voor de nieuwe
Tracéwet begin 2010 aan de Tweede Kamer toe te sturen. De
voorbereiding van het wetsvoorstel zal nauw worden afgestemd met de
crisis- en herstelwetgeving die in het aanvullende beleidsakkoord is
aangekondigd. Na een behandeling in de Tweede en Eerste Kamer kan nog
in deze kabinetsperiode de besluitvorming structureel worden versneld
en verbeterd.