ChristenUnie
Slob: Eurlings moet harder werken aan het spoor
Slob: Eurlings moet harder werken aan het spoor
donderdag 28 mei 2009 20:00 Verkeersminister Eurlings moet harder
werken aan de aanleg van nieuw spoor, kleine stations en andere
maatregelen die de trein een nog beter alternatief kunnen maken voor
de auto. Dat zei fractievoorzitter Arie Slob tijdens het jaarlijkse
verantwoordingsdebat. Slob was kritisch over het feit dat Eurlings z'n
budget voor autowegen wél nagenoeg heeft uitgegeven, maar dat er van
de gelden voor aanleg van spoor ruim een half miljard bleef liggen.
Slob: ,,Versterking van het openbaar vervoer is onlosmakelijk met
duurzaamheid verbonden. Wij zijn onverminderd blij met de afgesproken
groeiambitie van 5 procent. De ChristenUnie hamert al heel lang op
extra investeringen in het spoor, zoals extra stations en
inhaalsporen. Dat zal de belangstelling voor het openbaar vervoer
versterken. Maar uit de verantwoordingsstukken valt ons op dat voor
autowegen wél nagenoeg het bedrag is uitgegeven dat daarvoor begroot
is (3,058 miljard in plaats van 3,124 miljard). Veel projecten zijn
ook sneller in uitvoering gekomen. Prima! Maar voor het spoor is per
saldo veel minder uitgegeven dan begroot (1,835 miljard in plaats van
2,417 miljard). Een groot gedeelte van deze onderbesteding zit bij de
post Aanleg. Daartoe behoren ondermeer alle Nationale Sleutel
projecten. Maar ook de aanleg van kleine stations. Iets waarvoor wij
al verscheidene malen aandacht hebben gevraagd. Ook de aanpak van het
spoor tussen Utrecht en Arnhem en tussen Amsterdam en Almere is
vertraagd. Laatst genoemde traject is zelfs een `Randstad Urgent'
project. Wat gaat u hieraan doen? Hoe urgent is spoor voor deze
minister?''
---
De complete inbreng van Arie Slob in de eerste termijn van het
verantwoordingsdebat:
Heeft u wel eens van de campagne `Blijf positief' gehoord? Om heel
eerlijk te zijn had ik er zelf tot dit weekend nog niet van gehoord.
Het bleek om een in 2007 gestarte campagne te gaan van het ministerie
van Sociale Zaken, met als doel burgers meer grip te laten krijgen op
hun eigen financiën. `Blijf positief' slaat - zo heb ik begrepen - op
het banksaldo. Burgers krijgen tips om op een verantwoorde manier met
hun financiën om te gaan en schulden te voorkomen. Juist in deze
economisch zware tijd geen overbodige luxe, zo lijkt me.
Blijf positief. Het valt niet mee in deze tijden. De cijfers (m.b.t.
economische groei, werkloosheid, staatsschuld enz.) spreken wat dat
betreft voor zich. Zeker in vergelijking met de cijfers waarover we
vorig jaar spraken. De redenen daarvan zijn bekend. Maar daarmee zijn
de cijfers niet minder indrukwekkend. Vooral het feit dat mensen hun
baan en daarmee hun zekerheid verliezen, is een pijnlijke zaak.
In de vele debatten die we de afgelopen maanden over de
financieel-economische crisis hebben gevoerd, heeft de fractie van de
ChristenUnie waardering uitgesproken voor de wijze waarop het kabinet
gereageerd heeft op de sterk gewijzigde economische situatie. Niet
overspannen, maar rustig en doelgericht is er gezocht naar antwoorden
op de crisis waarmee we te maken kregen. Uitlopend op een crisispakket
dat naar onze mening de toets der kritiek goed heeft doorstaan.
Maar nu moeten de voorgenomen maatregelen wel met gezwinde spoed in de
uitvoering gaan. Voor een deel is dat al in werking gezet. Ik denk
onder meer aan de aanpak van de jeugdwerkloosheid en de recent
gepresenteerde plannen rond volkshuisvesting. Maar er is meer
afgesproken. Kan het kabinet aangeven hoever het met de uitvoering is?
Hoe staat het bijvoorbeeld met de crisis- en herstelwet? En met de
voorgenomen plannen om scholen te renoveren en nieuw te bouwen?
Nu de concrete maatregelen (voor)genomen zijn, lijkt de tijd
aangebroken voor een meer fundamentele bezinning op de oorzaken van de
crisis. We hopen hier binnenkort ook een breder debat over te voeren.
Maar laat ik er hier alvast het volgende over te zeggen. De
`schuldvraag' lijkt óf bij het systeem óf bij de mens te worden
gelegd. Als ChristenUnie zoeken wij de `oorzaak' op een ander niveau.
Het `moreel kapitaal' is zoek in de samenleving, stelt ons Eerste
Kamerlid Roel Kuiper in een recent verschenen boek. Met dat begrip
`moreel kapitaal' doelt hij op het belang van sociale verbanden die
ons vertrouwen geven. Ik zeg het hem na. Dit vertrouwen is verstoord
geraakt, doordat de afgelopen jaren het kiezende en kopende individu
de norm was, en collectieve instituties onder druk kwamen te staan.
Inmiddels kijkt de samenleving weer naar de instituties als mogelijke
beschermers van gemeenschappelijke én individuele belangen. Dit
vereist een heroriëntatie. Van de maatschappij én van deze
instituties. Een samenleving als morele gemeenschap bestaat bij de
gratie van het vermogen van mensen om er te zijn voor elkaar, elkaar
beloften te doen, een verbond met elkaar aan te gaan. Zo ontstaan
vitale gemeenschappen. In de zoektocht naar een nieuwe ordening moet
dit streven, wat de ChristenUnie betreft, voorop staan.
Vz, als we naar het doel van deze verantwoordingsdag kijken, dan staat
wat ons betreft het verkrijgen van vertrouwen ook centraal. Vertrouwen
dat de goede dingen op een goede manier uitgevoerd zijn. Concreet
gezegd: doet het kabinet wat het beloofd heeft, en is het effectief.
Er is - traditioneel - nu weer discussie ontstaan over de vraag hoe
controleerbaar de door het kabinet geclaimde resultaten van het
regeringsbeleid zijn voor de Kamer. Mijn fractie waardeert het dat het
kabinet opnieuw een serieuze poging heeft gedaan afrekenbaar te zijn
op het bereiken van gestelde doelen, met zo efficiënt mogelijk
ingezette middelen. De wijze waarop nu verantwoording wordt afgelegd
is al vele malen beter dan wat we in de jaren hiervoor hebben gezien.
Maar natuurlijk kan het altijd beter. Dit proces is nooit af.
Het is natuurlijk prachtig als het kabinet constateert dat voorgenomen
plannen in uitvoering zijn genomen, maar dat zegt uiteindelijk nog
niets over de kwaliteit van de uitvoering en de vraag of daadwerkelijk
wordt bereikt wat beoogd wordt. Het zou goed zijn als het kabinet voor
een volgende keer probeert daarover meer duidelijkheid te geven. Graag
een toezegging op dit punt.
We zijn overigens blij dat de bezwaarprocedure door de Algemene
Rekekamer bij Defensie nu geschrapt wordt. Daar is hard voor gewerkt.
Graag wel aandacht voor die departementen waar dat nog niet het geval
is.
Mijn fractie is tevreden over de wijze waarop het kabinet in algemene
zin met de gemaakte afspraken in het coalitieakkoord aan het werk is
gegaan. Ook uit een zelfgemaakte inventarisatie blijkt dat er
inmiddels veel op de schop is genomen. We zijn er nog niet. Van
achterover leunen kan dan ook geen sprake zijn, maar ik had ook niet
de indruk dat het kabinet dat van plan was. Graag houden we de
bewindspersonen op scherp en moedigen we hen aan de afgesproken
doelstellingen in beeld te houden. In dat licht moet u de volgende
vragen en opmerkingen ook duiden. Ik moet me gezien de mij toegemeten
spreektijd beperken tot twee onderwerpen: duurzaamheid en zorg voor
wat kwetsbaar is.
Duurzaamheid
Ik heb vaker gezegd dat wij zeer tevreden zijn over de aandacht die
dit kabinet wil geven aan duurzaamheid. Dat was hard nodig ook. Ook in
de debatten over de financieel-economische crisis is het belang van
inzetten op duurzaamheid door velen onderstreept. Geen twijfel over de
inzet van het kabinet in dezen. Er staat ook al één en ander op de
rails. Maar het is wel goed om halverwege de rit onder ogen te zien
dat we nog wel een lange weg hebben af te leggen. Zeker ook vanwege de
hoge doelstellingen die we onszelf gesteld hebben. Ik ga ervan uit dat
het kabinet zich hiervan bewust is en dat er voor de komende twee jaar
een verhoogde inzet op de uitvoering zal zijn.
Als het om duurzaamheid gaat, moet me wel iets van het hart.
Duurzaamheid zou als een zwaarwegend criterium moeten gelden bij alle
inkopen van het Rijk. Helaas leek deze regel niet op te gaan toen de
Royal Bank of Scotland als nieuwe huisbankier van de Nederlandse Staat
werd uitverkoren. Een bank die niet bepaald bekend staat om haar
maatschappelijk verantwoorde activiteiten. MVO-criteria hebben geen
rol te gespeeld bij de keuze voor RBS, bekent het kabinet in antwoord
op schriftelijke vragen van onze fractie. Wij betreuren dit, ook omdat
het hier gaat om de voorbeeldfunctie van de overheid. Nu het Rijk een
goede klant is geworden (66 miljoen betalingstransacties op
jaarbasis), moet het kabinet zijn positie kunnen aanwenden om
maatschappelijk verantwoorde ondernemen onder de aandacht te brengen
bij RBS, en de bank ertoe te bewegen hier meer werk van te maken. Gaat
het kabinet dit ook doen?
Versterking van het openbaar vervoer is onlosmakelijk met duurzaamheid
verbonden. Ook hier zijn wij onverminderd blij met de afgesproken
groeiambitie van 5 procent. De ChristenUnie hamert al heel lang op
extra investeringen in het spoor, zoals extra stations en
inhaalsporen. Dat zal de belangstelling voor het openbaar vervoer
versterken. Maar uit de verantwoordingsstukken valt ons op dat voor
autowegen wél nagenoeg het bedrag is uitgegeven dat daarvoor begroot
is (3,058 miljard in plaats van 3,124 miljard). Veel projecten zijn
ook sneller in uitvoering gekomen. Prima! Maar voor het spoor is per
saldo veel minder uitgegeven dan begroot (1,835 miljard in plaats van
2,417 miljard). Een groot gedeelte van deze onderbesteding zit bij de
post Aanleg. Daartoe behoren ondermeer alle Nationale Sleutel
projecten. Maar ook de aanleg van kleine stations. Iets waarvoor wij
al verscheidene malen aandacht hebben gevraagd. Ook de aanpak van het
spoor tussen Utrecht en Arnhem en tussen Amsterdam en Almere is
vertraagd. Laatst genoemde traject is zelfs een `Randstad Urgent'
project. Wat gaat u hieraan doen? Hoe urgent is spoor voor deze
minister?
Vraag: kan de regering aangeven wat er in de afgelopen maanden aan
spoor is opgeleverd? En is de regering bereid er een tandje bij te
zetten als het om spoor gaat? Met name ook bij de door mij zojuist
genoemde projecten. We houden graag onze doelstelling in beeld.
In het kader van duurzaamheid heb ik nog een vraag over de
Ecologische Hoofdstructuur. Met het crisisakkoord is besloten om
tijdelijk geen nieuwe gronden aan te kopen voor de EHS. Maar dat
betekent natuurlijk niet dat we niet kunnen doorgaan met de inrichting
en realisatie. Provincies hebben daar geld voor gekregen en er ligt
genoeg inrichtingswerk te wachten. Het kan ook bijdragen aan het
draagvlak voor de EHS. Tot nu toe werd er wel veel aangekocht, maar
bleef de inrichting achter. Graag een toezegging dat het kabinet hier
op gaat inzetten, in samenwerking met de provincies.
Zorg voor wat kwetsbaar is
Vz, in economisch zware tijden zijn het vaak de zwakkeren in de
samenleving die het eerst de negatieve gevolgen daarvan ondervinden.
Werkloosheid, geen baanperspectief voor arbeidsgehandicapten, ouderen
die hun pensioen zien verdampen. In 2008 leek het nog de goede kant op
te gaan. De werkloosheid daalde snel. Echter, niet voor
arbeidsgehandicapten! Zelfs in het `gouden jaar' 2008 kwamen er
nauwelijks meer oude en jonge arbeidsgehandicapten aan de slag! Wat
zegt dit over onze arbeidsmarkt? Staat die wel open voor mensen met
een beperking? Er moet een mentaliteitsslag plaatsvinden op de
arbeidsmarkt. Het moet normaal worden dat mensen met en zonder
beperking naast elkaar werken in een bedrijf. Daar heb je meer voor
nodig dan bijvoorbeeld een subsidiemaatregel. Erkent het kabinet het
belang van een mentaliteitsverandering. En zo ja, hoe gaat het die
bewerkstelligen?
In dit verband vraag ik ook aandacht voor de uitwerking van een motie
die ik samen met de collega's van Geel, Hamer en van der Vlies heb
ingediend tijdens het debat over het crisisakkoord van 26 maart jl.
(motie Slob c.s., 31070, nr 3). In deze motie vragen wij de regering
te bevorderen dat in het kader van de aanpak van jeugdwerkloosheid
bijzondere aandacht wordt gegeven aan de Wajongers en de doelgroep van
de Wet Investeren in Jongeren. Hoe staat het met de uitvoering van
deze motie?
Een totaal ander onderwerp waar ik aandacht voor wil vragen is de
pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD). Vorig jaar heeft ons dat
- zoals bekend - kort voor het zomerreces nogal beziggehouden. In de
jaarverslagen wordt uitgebreid ingegaan op PGD, maar het blijft
onduidelijk hoe uitvoering wordt gegeven aan coalitieafspraak om
onderzoek naar behandelingsmogelijkheden met gebruikmaking van
(volwassen) stamcellen krachtig te stimuleren. Hier zijn recent goede
successen mee geboekt (bijvoorbeeld door het Hubrecht Instituut
Utrecht, waar men erin geslaagd is om darmweefsel uit volwassen
stamcellen te kweken). Meer duidelijkheid graag!
Ik vraag ook aandacht voor de gemaakte afspraak om palliatieve zorg te
verbeteren en te versterken. Fijn om te zien dat het aantal
zorgplaatsen palliatieve zorg met 14 procent is gestegen (van 7108
naar 8097). Het kabinet is voornemens de subsidieregeling Palliatieve
Terminale Zorg verder aan te passen. Ik vraag het kabinet er op in te
zetten het aanbod van deze zorgplaatsen verder uit te breiden en de
toegankelijkheid te waarborgen.
Door de invoering van verschillende maatregelen (onder meer de
vrijwilligersverzekering) ligt het kabinet op koers met betrekking tot
de doelstelling om het aantal mantelzorgers en vrijwilligers
substantieel uit te breiden. Daarvoor hebben wij met goede redenen
aandacht gevraagd. Blijft u zich daarvoor vooral onverminderd
inzetten!
Ook fijn dat er betere hulp en opvang voor tienermoeders is gekomen
(de MP noemde dat zelf ook bij de successen van het kabinet): onder
meer als gevolg van uitvoering van het amendement-Wiegman over het
opvanghuis van de VBOK (10 mln). Maar ook hier zijn we er nog niet. We
hopen dat er in de komende twee jaar nog meer huizen voor
tienermoeders zullen kunnen komen en vragen daarvoor inzet vanuit het
kabinet.
MdvZ, ik ben mijn bijdrage begonnen met de campagne `Blijf positief'.
Ik gaf al aan dat positief blijven in een tijd van economische- en
financiële crisis niet altijd even makkelijk is. Niet voor burgers,
maar ook niet voor de overheid. Juist in zo'n tijd mag je echter van
de overheid verwachten dat er leiding wordt gegeven. Dat er
doelgericht en met overtuiging wordt gewerkt. Dat burgers kunnen
vertrouwen op een overheid die de samenleving ordent en onderhoudt.
Zoals ook de Bijbels opdracht luidt, dat de overheid in dienst staat
van God ten goede van de mensen. Dat is een grote en verantwoordelijke
opdracht. Ook voor dit kabinet. Bij het invulling geven aan die grote
verantwoordelijkheid wenst de fractie van de ChristenUnie het kabinet
Gods onmisbare zegen toe.