29 mei 2009 - kamerstuk
Kamerbrief over de 17e sessie van de VN Commissie voor Duurzame Ontwikkeling
rectie Internationale Zaken
Di
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA `s-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
2009/874
IZ. 28 mei 2009
onderwerp bijlagen
CSD17 3
Geachte Voorzitter,
Met deze brief wil ik u informeren over de uitkomsten van de zeventiende sessie van de
VN Commissie voor Duurzame Ontwikkeling, die van 4-15 mei jl. werd gehouden in New
York.
Inleiding
De zeventiende sessie van de VN Commissie voor Duurzame Ontwikkeling is vrijdag 15
mei jl. met succes afgerond. Deze bijeenkomst stond onder mijn leiding. Na twee weken
intensief onderhandelen, bereiken 180 landen overeenstemming over `Policy options and
practical measures to expedite implementation in agriculture, rural development, land,
drought, desterification and Afrika'. Dit document is met consensus aangenomen.
Daarnaast heb ik tijdens het High Level segment van CSD17 een "gemeenschappelijke
visie" (Shared Vision) gepresenteerd, die positief is ontvangen. Beide documenten zijn als
bijlage bijgevoegd.
CSD17 heeft op het gebied van duurzame landbouwontwikkeling belangrijke stappen
voorwaarts gezet. Juist nu de wereld te maken heeft met verschillende crises, met name
de voedsel, energie/klimaat en financieel/economische crises, is de rol van landbouw
erkend voor de aanpak ervan. Landbouw wordt niet langer als onderdeel van het
probleem, maar als onderdeel van de oplossing van deze crises gezien. Belangrijke
uitkomsten zijn daarnaast de noodzaak voor verdere intensivering van investeringen in
duurzame landbouwontwikkeling met name in Afrika, een duurzame Groene revolutie in
Afrika, de cruciale relatie tussen klimaat en landbouw, de noodzaak van extra financiële
ondersteuning voor de implementatie van afgesproken maatregelen in ontwikkelings-
landen voor duurzame landbouwontwikkeling vanuit private, publieke, nationale en
internationale hoek, het multifunctionele karakter van de landbouw met een verwijzing
naar `ecosystem services', de noodzaak van het verduurzamen van de biobrandstof-
productie en focus op integraal land- en watermanagement.
De Commissie kwam dit jaar voor de zeventiende keer samen en behandelde de
beleidsthema's landbouw, plattelandsontwikkeling, landbeheer, droogte, verwoestijning
en Afrika.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 2
VN Secretaris-Generaal Ban-Ki Moon toonde zich zeer betrokken bij de huidige zitting van
de CSD en bij de voorbereiding ervan.
Hij hield ondermeer bij de opening van het High Level Segment een sterk betoog over het
belang van een effectieve aanpak van klimaatverandering en het feit dat de landbouw
daarbij niet vergeten mag worden.
Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje heeft in zijn functie als voorzitter van
United Nations Secretary General's Advisory Board on Water and Sanitation (UNSGAB) een
belangrijke bijdrage geleverd aan de discussie over de noodzaak van integraal water-
management in relatie tot landbouw.
Verloop CSD17
Van 4-15 mei werd in New York de zeventiende zitting gehouden van de Commissie voor
Duurzame Ontwikkeling. Deze functionele VN-commissie komt jaarlijks bijeen om de
voortgang te bespreken van de uitvoering van de in 1992 tijdens de Rio Conferentie inzake
Milieu en Ontwikkeling aangenomen Agenda-21. In het VN-systeem neemt de CSD een
bijzondere plaats in, vooral door de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties die
onder andere boeren, jongeren, vakbonden, inheemse volken en vrouwen
vertegenwoordigen. Vertegenwoordigers van negen zogenoemde Major Groups nemen
zeer actief deel aan de beraadslagingen. Daarnaast kent de CSD een druk programma van
side-events waar regeringsdelegaties, Major Groups, bedrijven en organisaties informatie
uitwisselen over een veelheid aan gerelateerde terreinen.
De thema's van Agenda-21 zijn vertaald in een werkprogramma dat de verschillende
onderwerpen verdeelt over tweejaarlijkse cycli. Het eerste jaar van elke cyclus wordt
besteed aan een `Review', het tweede jaar aan de formulering van beleidsaanbevelingen.
In 2009 werden beleidsaanbevelingen opgesteld voor de clusters landbouw, land, platte-
landsontwikkeling, verwoestijning, droogte, Afrika en de iedere cyclus terugkerende `cross
cutting issues and means of implementation'. De onderhandelingen hierover werden
gevoerd op basis van de in februari tijdens de Intergovernmental Preparatory Meeting
(IPM) gepresenteerde voorzitterstekst.
Tijdens de vorig jaar gehouden zestiende zitting van de CSD ben ik gekozen tot voorzitter
van CSD17. Ik heb me voorgenomen de CSD tot meer actie te bewegen, onder meer door
tastbare beleidsaanbevelingen en inhoudelijke, interactieve politieke discussies tijdens het
High Level Segment van CSD17. In de aanloop naar de zitting van CSD ben ik actief
betrokken geweest bij de voorbereiding, door onder andere deel te nemen aan regionale
CSD-bijeenkomsten in Bangkok (Capacity Development Workshop, Thailand, 28-30 februari
2009) en Windhoek (High Level Meeting: African Agriculture in the 21st Century, Namibië,
9-10 februari 2009), alsmede aan de Governing Council van United Nations Environmental
Programme (UNEP).
Onder mijn leiding zijn in het proces vernieuwingen doorgevoerd om het functioneren
van de CSD te verbeteren en een grotere betrokkenheid van ministers te realiseren. Zo is
voor het eerst gekozen voor een benadering van interactieve ronde tafeldiscussies tijdens
het High Level Segment. De thema's van de rondetafels waren:
(1) Responding to food crisis through sustainable development;
(2) Realizing a Sustainable Green Revolution in Africa;
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 3
(3) Integrated Management of land and Water Resources for Sustainable Agriculture and
Rural Development.
Na de opening zijn drie dagdelen gevuld met interactieve discussies tussen ministers,
andere delegatieleiders en het maatschappelijke middenveld. Daarbij is verzocht geen op
papier voorbereide verklaringen voor te lezen. Deze opzet is geslaagd. Door de focus op
rondetafels tijdens het High Level Segment is een goed begin gemaakt met een meer
interactieve discussie tussen ministers en ook het maatschappelijk middenveld. Dit tot
tevredenheid van velen. Nieuw onderdeel voor de CSD is het tot stand brengen van een
gemeenschappelijke visie op basis van de discussies tijdens de ronde tafel bijeenkomst.
Ook dit is goed ontvangen.
Een derde nieuw element is de keuze voor een interactieve dialoog met het maat-
schappelijke middenveld en met de wetenschapsgemeenschap. De aanwezigheid van
vertegenwoordigers uit de wetenschapppelijke wereld was een novum. Beide dialogen
gaven de maatschappelijke en wetenschappelijke organisaties de mogelijkheid om drie
uur lang open te discussiëren met ministers. De maatschappelijke organisaties (Major
Groups) waren zeer tevreden over het verloop, de openheid en de interactie van deze
dialogen.
Tenslotte is het tripartite overleg tussen ministers, hoofden van VN-organisaties en
voorzitters van uitvoerende raden en bestuursraden van VN-organisaties voortgezet.
Uitkomsten CSD17
Met de succesvolle uitkomst van CSD17 heeft de VN een duidelijk signaal gegeven over het
belang van de landbouw als onderdeel van de oplossing voor de meervoudige crises, de
noodzaak van verdere intensiveringen in de landbouw en een duurzame groene revolutie
in Afrika.
De belangrijkste uitkomsten zijn van CSD17 zijn:
Landbouw
Landbouw staat centraal in de aanpak voor duurzame ontwikkeling en armoede-
bestrijding. Tijdens CSD17 schaarden 180 landen zich achter de roep om een duurzame
groene revolutie, waarbij ingezet zal worden op verhoging van de landbouwproductie,
productiviteit en duurzaamheid door onder andere het gebruik van innovaties, lokale
inheemse kennis, nieuwe technologie in landbouw en efficiënte verspreiding ervan,
handelsbeleid en verbetering van markttoegang, langs de vijf sporen van de beleidsnota
`Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid'.
Voor Afrika werd een groene revolutie, om landbouwproductiviteit, voedselproductie en
voedselzekerheid te verhogen, specifiek onderstreept. Daarnaast werd opgeroepen tot de
verbetering van land governance, duurzaam gebruik van gedeelde waterbronnen en de
integratie van adaptatie aan klimaatverandering en verlaging van het risico van rampen.
Klimaatverandering
Duurzame landbouw kan bijdragen aan de mitigatie van klimaatverandering. Anderzijds
zal klimaatverandering, als er geen aandacht aan wordt besteed, invloed hebben op
landbouwproductie, droogte en verwoestijning met grote consequenties voor arme
bevolkingsgroepen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 4
VN Secretaris Generaal Ban Ki-moon sprak de hoop uit dat de uitkomsten van CSD17 zullen
bijdragen aan de klimaatdiscussies in het kader van COP15 in Kopenhagen. Ten aanzien
van Afrika werden de mogelijke effecten van klimaatverandering nog extra benadrukt.
Beide documenten benadrukken het belang van de landbouw voor klimaat, met name
waar het gaat om mitigerende maatregelen en adaptatie. Duidelijk is de oproep om
landbouw een plaats te geven in de komende onderhandelingen in het kader van het
Klimaatverdrag in Kopenhagen later dit jaar.
Extra investeringen in de landbouw
De noodzaak tot extra investeringen voor duurzame landbouw en rurale ontwikkeling
werd erkend door CSD 17. Het slotdocument bevat een oproep om nieuwe en extra
middelen beschikbaar te stellen, vooral voor ontwikkelingslanden, voor de verbetering en
verduurzaming van de landbouw.
Biobrandstoffen
Ten aanzien van biobrandstoffen worden in de tekst de uitdagingen en mogelijkheden van
biobrandstoffen benadrukt. Uit de discussie is duidelijk geworden dat steeds meer de
noodzaak wordt gezien van duurzaamheidscriteria voor de productie van biobrandstoffen.
De rondetafels voor duurzame productie van soja en palmolie en het werk van het G8
Global Bioenergy Partnership kunnen daarvoor een goed voorbeeld zijn.
Ecosysteem diensten
Voor het eerst is in het kader van de multifunctionele rol van de landbouw een verwijzing
opgenomen naar ecosysteem-diensten. Jarenlang hebben met name Latijns-amerikaanse
landen zich verzet tegen een dergelijke verwijzing. Het thans opnemen hiervan
onderstreept de maatschappelijke waarde van de landbouw die breder is dan de
voedselproductie alleen.
Nieuwe technologieën
In de tekst is speciale aandacht gegeven aan de noodzaak van nieuwe technologieën,
zoals bijvoorbeeld biotechnologie, voor het realiseren van voedselzekerheid in de
toekomst. Er zijn veel goede en effectieve innovaties en technologieën voor de landbouw
aanwezig, maar er is door lidstaten afgesproken om meer in te zetten op het beschikbaar
stellen van technologieën, vooral voor kleinere landbouwbedrijven (`smallholders') en
toegepast op lokale omstandigheden.
Plattelandsontwikkeling en landgebruik
In het kader van plattelandsontwikkeling zijn vooral afspraken gemaakt om het beleid te
verduurzamen door versterking van de positie van vrouwen, kleine boeren en inheemse
volkeren, en door verbetering van gelijke toegang voor kwetsbare groepen tot land,
water, financiële middelen en technologieën.
Naast verbetering van de toegang tot land is eveneens afgesproken om te bevorderen dat
land duurzaam en geïntegreerd wordt gebruikt en beheerd, onder andere door het
incorporeren van duurzaamheidprincipes in de planning van landgebruik, door behoud en
duurzaam gebruik van biodiversiteit en door inventarisatie, toezicht- en controlesystemen
voor de ondersteuning van ecosysteemfuncties in het kader van landgebruik.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 5
Droogte en verwoestijning
Ten aanzien van droogte en verwoestijning is onder andere afgesproken financiering te
mobiliseren en te verhogen voor onderzoek en ontwikkeling ten aanzien van de
onderliggende effecten van droogte, duurzaam landgebruik te versterken en de
implementatie van de UN Convention on Combating Desertification (UNCCD) te
ondersteunen.
Water
Water in relatie tot landbouw was een van de doorsnijdende thema's van CSD17 en kreeg
dan ook speciale aandacht. Bij alle thema's van deze CSD-cyclus (landbouw, land, rurale
ontwikkeling, droogte, verwoestijning en Afrika) kwam het thema water terug als key-
element. Tijdens de openingssessie van het High Level Segment van CSD17 stond de
aandacht voor water vooral in het teken van de klimaatproblematiek (droogte,
overstromingen). Besproken werden met name de gevolgen van klimaatverandering voor
water als één van de natuurlijke hulpbronnen. In de tweede rondetafel Responding to the
food crisis through sustainable development op 14 mei stond water centraal in de
presentatie van Assistent Director General Alexander Müller van de Food and Agriculture
Organisation (FAO). Verschillende delegaties wezen op het belang van de vergroting van
doelmatig watergebruik in de landbouwproductie.
De voorzitter van UNSGAB, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem-Alexander, ging in zijn
presentaties op donderdag en vrijdag in op de rol van water voor landbouw en
ecosystemen. Hij beschreef hoe sterk water, landbouw, rurale ontwikkeling en
armoedebestrijding met elkaar verbonden zijn en op welke prioriteiten een wateraanpak
gericht zou moeten zijn. Die prioriteiten schetste hij langs de drie `I's': Integrated Water
Resource Management (IWRM), Innovatie en Implementatie. Er is vooruitgang geboekt op
het gebied van IWRM sinds CSD-13, en een belangrijke volgende stap is om nu in te zetten
op capaciteitsopbouw voor IWRM, specifiek op lokaal niveau. Om innovatie te stimuleren,
moet volgens de voorzitter van UNSGAB meer worden geïnvesteerd in water,
volksgezondheid en landbouw. Daarnaast moet ook ingezet worden op innovatie in
enerzijds financieringsvormen, zoals creatieve manieren om irrigatiesystemen te
financieren, maar ook het verbeteren van toegang tot lokale kapitaalmarkten,
microkrediet en microverzekeringen en anderzijds het verspreiden en beschikbaar stellen
van technologieën aan kleine boeren. Tot slot noemde hij concrete manieren van
implementatie, zoals goed functionerende instituties, investeringen in rurale
infrastructuur en verbetering van markttoegang. De voorzitter van UNGSAB vroeg
specifiek aandacht voor het gebruik van water in de landbouw. Hij wees daarbij op de
veranderende consumptie- en dieetpatronen. Daarbij gaf hij aan: "Let me remind you to
one last global trend--our changing consumption patterns and diets. Growing one
kilogram of wheat requires about 1,000 liters of water; producing one kilogram of beef
demands 16 times that much water. The diets of North Americans and Europeans use
about 5,000 liters of water per person per day. Compare that to the vegetarian diets of
Africa and Asia, which require on average 2,000 liters. As people climb out of poverty, and
change their diets, the demand for water to produce food increases. We cannot expect
mankind to change its eating habits overnight, so it is evident that the agriculture and
water sector have to join forces and drastically reduce by at least 50% the use of water to
produce our future food requirements" (de toespraak is bijgevoegd).
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 6
Zijn oproep voor het ineenslaan van de handen van de landbouw en watersector om het
gebruik van water drastisch te verlagen voor de voedselproductie in de toekomst, werd
door velen onderschreven.
Vooruitgang ten opzichte van CSD8
Tijdens CSD17 stonden de thema's landbouw, rurale ontwikkeling, land, droogte,
verwoestijning en Afrika centraal. De laatste keer dat landbouw en rurale ontwikkeling op
de CSD-agenda stonden, was tijdens CSD8 in 2000. Er is een aantal nieuwe onderwerpen
naar voren gekomen tijdens CSD17, ten opzichte van CSD8. De belangrijkste zijn:
· Centrale rol van de landbouw voor meervoudige crises en de noodzaak dit hoog
op de internationale agenda te houden;
· Klimaatverandering: dit nieuwe thema en met name de rol van landbouw ten
aanzien van klimaat werd veelvuldig benadrukt tijdens de vergadering.
· Biobrandstoffen: de erkenning van de zorg die bestaat ten aanzien van competing
claims voor voedsel, biodiversiteit en brandstof.
· Noodzaak van grotere investering in de landbouw met name ontwikkelingslanden;
· Technologie en innovatie: hoewel technologische ontwikkeling tijdens CSD8
benoemd werd, is tijdens CSD17 vooral benadrukt dat het gaat om het gebruik en
de verspreiding van kennis en technologie en het ondersteunen van duurzame
innovaties voor de landbouw.
· Ecosysteem-diensten (ecosystem services): dit thema wordt door een aantal
landen, zoals door Argentinië en Australië, benoemd als een marktverstorend
instrument. Thans is dit als een van de functies van landbouw wereldwijd erkend.
De "Gemeenschappelijke visie"
De gemeenschappelijke visie die ik als voorzitter presenteerde, ging in op de uitdagingen
waarvoor landbouw en rurale ontwikkeling staan. Er wordt in principe genoeg voedsel
geproduceerd, maar tegelijkertijd leven bijna één miljard mensen van minder dan één
dollar per dag. De uitdaging is hoe in 2050 de dan verwachte negen miljard mensen
gevoed kunnen worden. Landbouw speelt hier een cruciale rol. Landbouw kan niet langer
gezien worden als deel van het probleem, maar moet gezien worden als onderdeel van de
oplossing.
Landbouw ligt in het hart van armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling en de agenda
van klimaatverandering. De landbouw-productiviteit moet verbeteren, vooral in Afrika,
maar tegelijkertijd moet het land gekoesterd worden, de grond vruchtbaar gehouden
worden en de schaarse waterbronnen behouden blijven. Om een groene revolutie te
realiseren, zullen traditionele en inheemse kennis gecombineerd moeten worden met
moderne technologieën en recente wetenschappelijke kennis van landbouw en
duurzaamheid. Het is cruciaal dat landen ervaringen en innovatieve technologieën delen.
Technologie en kennis zijn aanwezig, maar brede verspreiding en beschikbaar maken aan
boeren is nog één van de uitdagingen die aangepakt moet worden.
Om dit te realiseren, is politieke wil nodig en steun van de internationale gemeenschap
door middel van extra investeringen, zowel publiek als privaat. Investeringen in de
landbouw werken alleen als er ondersteunende randvoorwaarden zijn. Publiek-private
partnerschappen kunnen daar een rol in spelen.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
28 mei 2009 IZ. 2009/874 7
Maar ook overheidsbeleid en sterke instituties zijn van belang voor een florerende
landbouwsector. Goede informatie aan boeren over weer, markten, prijzen, nieuwe
marktmogelijkheden en nieuwe methoden zijn essentieel. Dat vereist een versterking van
de traditionele informatievoorziening, zoals voorlichting en nieuwe informatie-
technologieën.
In de visie wordt eveneens opgeroepen tot internationale duurzaamheidcriteria voor bio-
energie met een verwijzing naar het werk van het Global Bio-Energy Partnership (GBEP) en
de Round Table on Responsible Soy.
Landbouw en water worden in de visie genoemd als belangrijke thema's voor verdere
landbouwontwikkeling. De landbouwsector is een grootverbruiker van water. Het nog
onverkende potentieel van adequaat en efficiënt watermanagement moet aangeboord
worden door verandering in beleid en productietechnieken.
Een groene revolutie in de landbouw is de kern van de groene economie. Duurzame
landbouw en veehouderij-praktijken en duurzame biobrandstofproductie spelen een
belangrijke rol in de klimaataanpak. Landbouw en plattelandsherstel staan aan de basis
van de bio-based economieën van de toekomst.
CSD18
De achtiende CSD sessie zal plaatsvinden van 3-14 mei 2010 en zal worden voorgezeten
door de heer Luis Alberto Ferraté, minister van Milieu en Natuurlijke Hulpbronnen van
Guatemala. De thema's van deze sessie zullen zijn:
· Transport: de energieconsumptie en de verslaving aan fossiele brandstoffen;
· Chemicaliën: gevolgen voor gezondheid en milieu;
· Afval: afvalverwerking en benutting;
· Mijnbouw: onverantwoordelijke mijnbouw en vervuiling;
· Duurzame consumptie en productie: tienjarenprogramma Marrakech Proces.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Speech by H.R.H. the Prince of Orange,
Chair of UNSGAB, to the CSD-17 Round
Table Discussion in New York, 14 May 2009,
on Integrated Land and Water Management for Sustainable Agricultural and Rural
Development
Madam Chair, Excellencies, Distinguished Delegates, Ladies and Gentlemen,
When people think about the water crisis they usually think of lack of access to safe drinking
water. That, of course, is one important aspect of the crisis: almost one billion people live
without access to the most basic daily requirement: drinking water. But the water crisis has
another aspect, less well-known, but equally important: over 2.5 billion of our fellow citizens
live without basic sanitation depriving them from health, dignity and development.
As the Chair of the U.N. Secretary-General's Advisory Board on Water and Sanitation, my
primary task is to galvanize actions of national governments, international organizations and
regional and global development banks to dedicate more resources and effectively coordinate
to meet the Millennium Development Goal targets for water and sanitation. Halving by 2015
the number of people without safe water and sanitation is a vital goal, but it is not the only
goal, and it cannot be achieved without devoting concern and energy to other important
challenges such as agriculture and rural development.
Water and agriculture, I am sure everyone here knows, are inseparable. Agriculture consumes
70 percent of all freshwater withdrawals and 90 percent of overall consumption. And, so, the
water crisis is in many ways an agriculture crisis. We must change the way we grow our
food.
Rural development also requires improved access to drinking water and better sanitation.
Around the globe, people are flocking to cities at a worryingly high rate. Why? Figures
published last year by the Joint Monitoring Programme of WHO and UNICEF offer at least
part of the answer. In urban areas, sanitation coverage has risen to 79 per cent; in rural areas,
it has reached only 45 per cent. Five times as many rural dwellers as urban dwellers do not
have improved drinking water supplies. Making life viable and fulfilling in rural areas
includes many things--education, health services and employment. As important as those
services are, water and sanitation are even more essential to keeping rural populations vibrant
and healthy.
A week from now, our Board will meet in Sofia, Bulgaria. There, the Black Sea Countries
will resolve to improve sanitation and water quality for their rural areas. Together with
ministers, we will strategize about how the elements of our framework for action-the
Hashimoto Action Plan-can improve water and sanitation in their rural areas.
I don't want to overwhelm you with statistics - since I'm pretty sure you all know the situation
and are convinced we need to act. But allow me to mention just a few. The world's
population is projected in the next 40 years to grow to about 9 billion from 6.5 billion. That
means 2.5 billion extra mouths. And virtually all will be born in developing countries. Food
production must double by 2050. But the challenge we face is even bigger than just growing
more food. Nearly every one of the billion people who live on less than $ 1 dollar a day
depends directly on agriculture for their daily livelihoods. Poverty reduction, rural
development and agriculture are necessarily linked.
Recently, I was in Afghanistan where these links are becoming so evident that peace building
and reconstruction efforts are increasingly promoting agricultural development by investing in
irrigation, crop improvements and infrastructure such as roads to allow farmers to get their
crops to market. The planners realize what many of us have long known: supporting a
resilient agricultural sector is the most effective way to bring peace, stability and sustainable
development to any region.
Too often, however, water is still mismanaged. Decisions about agricultural development do
not adequately reflect the value and importance of water inputs. That is why our sustainable
development guide book, Agenda 21, devotes a chapter to the critical link between effective
water management and food production and rural development. If we are to greatly increase
food production, alleviate poverty while maintaining ecological systems, we must join forces
between water and agriculture! We must give water its due place when agriculture policy and
investments are debated.
The competition for scarce water resources is in many countries intense and growing. Greater
competition raises difficult, often fractious, questions: who will get the water, and who will
decide on the water distribution. Stronger competition often leads to greater risks for people
and ecosystems. Ecosystems are threatened by the way we grow our food and use water.
Climate change is making this even worse, affecting every part of society, ecosystems and
economies at all levels.
Water scarcity is on the rise. By 2025, 1.8 billion people will live in countries or regions with
absolute water scarcity. Fully two-thirds of the world population could face conditions of
water stress. Yet we are not responding. Conflicts between water haves and water have-nots
will lead to social instability and unrest.
Madam Chair,
Let's avoid this bleak scenario. Let's do something about water scarcity. Where to begin? The
most obvious place to start, of course, is agriculture. The possible gains are enormous.
Consider that for a 1 percent gain in agricultural water productivity frees ten times that
much water for other water uses. And as the Comprehensive Assessment of Water
Management in Agriculture has noted, the greatest potential increases in yield are in rain-fed
agricultural areas. The bulk of the world's agricultural production continues to be rainfed, and
that is the type of farming many of the world's poorest rural people are engaged in. Because of
the high investment costs in irrigation development and the growing competition for water,
the scope for further expansion of irrigation is limited in many parts of the world. We must
therefore enhance the productivity of rainfed agriculture. Doing so will lessen the need for
more water in these areas while also curtailing the expansion of irrigated land. But to realize
these potential gains leaders must focus now on better land and water management in these
areas.
Ladies and Gentlemen,
We all know that an integrated approach is needed to achieve sustainable development. That
is why our Board devoted a chapter in the Hashimoto Action Plan to integrated water
resources management. Several years ago, we asked the Secretary-General to initiate a
review of water-related decisions made during CSD-13, including a review of National
IWRM and water efficiency plans during last year's CSD. The results were encouraging, but
it is clear that water efficiency, particularly as it relates to agriculture, does not figure strongly
enough in our IWRM planning. This is partly a result of fragmented decision-making: water
ministries and water managers often do not plan with agricultural departments and irrigation
engineers. Long term agricultural planning based on realistic projections of water use and
future water availability is often shoddy or completely absent. I encourage countries to
continue improving and implementing their IWRM approaches with a stronger emphasis on
water efficiency in agriculture.
Consider this. California recently declared a state of emergency because of water shortages.
But California, according to the Pacific Institute, could easily meet all its needs for decades to
come just by implementing current water-saving techniques. So California can meet its water
needs with current technology. This underscores a crucial fact: our water challenges are not
only, or even primarily, technological; they are challenges of governance and political will.
Last year was the International Year of Sanitation. Our Board called for this sanitation year as
we believe that an open and frank global dialogue on how to meet the MDG sanitation target
was desperately needed. We've been truly gratified by the action and increased political will
we've observed. Now, we see an opportunity to build on this enthusiasm to promote what we
call "the other side of sanitation," in particular water reuse and waste water treatment.
Waste water treatment is rather expensive. That is one reason so little waste water is treated in
developing countries. But efforts to increase water reuse are underway around the world.
There are different reuse opportunities with different social, economic and environmental
values. The most obvious reuse opportunity is for agriculture. Indeed, millions of farmers
already use unsafe wastewater since this is their only irrigation source. The challenge is to
treat wastewater in such a way that it is safe for irrigation purposes. It can be done as has been
demonstrated for instance in Namibia, South Africa and Tunisia and a number of other
countries.
Madam Chair,
Before I finish, let me touch briefly on several global water-related trends that will have
substantial impacts on agriculture. Climate change is bringing much greater variability in
rainfall. Rainfall in some areas is increasing, in others it is decreasing, by as much as 20
percent. Such fluctuations make farming much more difficult. Climate change also will surely
bring a significant increase in floods and droughts and other extreme water events. At the 5th
World Water Forum in March our Board supported the release of the Water and Disasters
Action Plan. It sets forth recommendations to help countries, regional players and
international organizations better contend with such water-related disasters.
Another global trend that is affecting agriculture is the anticipated rapid rise in first-
generation biofuel production pushed by huge increases in government subsidies. Biofuels are
promoted as a way of helping to combat global warming and securing domestic energy
supplies. Many, however, are beginning to question the wisdom of replacing fossil fuels with
first-generation biofuels in view of the acute pressure their production places on water
resources both for irrigation and refinery production. With current technology, it takes 2,500
liters of water to produce just 1 liter of liquid biofuel. Biofuel production policies should heed
the projected competition for water, and emphasize biofuels that require less energy and
water, such as second and third generation varieties produced with non-food inputs such as
stems, husks or industry waste like woodchips. As the World Water Assessment Programme
notes, "under conditions of water scarcity, producing fuel for automobiles instead of
producing food for a growing population becomes less socially acceptable, especially in
developing countries."
Ladies and Gentlemen,
Let me remind you to one last global trend-our changing consumption patterns and diets.
Growing one kilogram of wheat requires about 1,000 liters of water; producing one kilogram
of beef demands 16 times that much water. The diets of North Americans and Europeans use
about 5,000 liters of water per person per day. Compare that to the vegetarian diets of Africa
and Asia, which require on average 2,000 liters. As people climb out of poverty, and change
their diets, the demand for water to produce food increases.We cannot expect mankind to
change its eating habits overnight, so it is evident that the agriculture and water sector have to
join forces and drastically reduce by at least 50% the use of water to produce our future food
requirements.
Madam Chair,
I have touched on many issues this afternoon: feeding our growing global population, keeping
rural communities vital, the importance of rainfed agriculture, wastewater treatment and
reuse, IWRM, and biofuels. These challenges move across many fields and disciplines - and
water is central to them all. When we design our policies and allocate our resources, let us
not forget this fundamental fact. For if we can effectively manage our water while working
with communities to establish basic sanitation our chances of meeting all the MDGs will be
greatly enhanced.
Thank you
www.koninklijkhuis.nl
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
*
* Rapport | 29-05-2009 | PDF-Document, 310 kB
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit