Kinderbijschrijvingen medio juni 2012 ongeldig
Bijschrijvingen van kinderen in het paspoort blijven geldig tot medio juni 2012. Daarna moeten kinderen een eigen reisdocument hebben. Dit is het gevolg van een wijziging van de Europese verordening die voorschrijft waaraan reisdocumenten moeten voldoen. De Europese Raad heeft op 27 april 2009 met deze wijziging ingestemd.
Om gezinnen financieel tegemoet te komen in de kosten voor een eigen reisdocument voor kinderen wil staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) vanaf 1 januari 2010 de prijs van een Nederlandse Identiteitskaart voor kinderen tot 14 jaar verlagen tot een prijs die vergelijkbaar is met de huidige bijschrijving. Om dit te financieren wordt het budget gebruikt dat vrijkomt door het afschaffen van de gratis verstrekking van de identiteitskaart aan 14-jarigen. Hiermee komt Bijleveld tegemoet aan de moties van de Tweede Kamerleden Knops en Pechtold.
Met de Nederlandse identiteitskaart kan worden gereisd binnen de Europese Unie en naar Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland, en Zwitserland.
Invoering vingerafdruk
Verder komt Bijleveld tegemoet aan de wens van gemeenten en de Tweede Kamer om gemeenten bij de invoering van de vingerafdruk in de reisdocumenten te ontzien in de piekperiode en in de zomer. In de piekperiode worden in verband met de zomervakantie de meeste reisdocumenten aangevraagd.
Vanaf 28 juni 2009, de datum voor de invoering van vingerafdrukken in de Nederlandse reisdocumenten, worden de vingerafdrukken opgenomen in de diplomatieke paspoorten en in dienstenpaspoorten. Deze reisdocumenten worden uitgegeven door de minister van Buitenlandse Zaken en de Gouverneurs van de Nederlandse Antillen en Aruba. In het reguliere paspoort en de Nederlandse Identiteitskaart worden de vingerafdrukken in de reisdocumenten opgenomen vanaf 21 september 2009.
Alle gemeenten hebben eind juni de apparatuur en programmatuur (aanvraagstations), die nodig is voor onder meer het opnemen van vingerafdrukken voor de reisdocumenten. Op dit moment zijn al in meer dan 250 gemeenten aanvraagstations in gebruik voor het digitaliseren van de foto en handtekening. Gemeenteambtenaren hebben de afgelopen maanden een opleiding kunnen volgen voor het gebruik van de nieuwe apparatuur.
Burgers worden geïnformeerd over het ongeldig worden van bijschrijvingen vanaf juni 2012 en de invoering van de vingerafdruk door middel van een folder, in een brief van gemeenten en via de website www.paspoortinformatie.nl
Noot voor redacties (