Vereniging Milieudefensie


Persbericht

Albert Heijn laat kansen liggen door 'greenwash' foute soja

Actie Milieudefensie bij hoofdkantoor Ahold

Amsterdam, 29 mei 2009 - Activisten van Milieudefensie voeren op dit moment actie bij het hoofdkantoor van Ahold in Amsterdam. Het logo van Ahold op de gevel aan de Piet Heinkade 167 wordt groen overgeschilderd. Met deze 'greenwash' wordt gehekeld dat Albert Heijn zich verschuilt achter de zogenaamde 'Rondetafel voor verantwoorde soja'. Gisteravond heeft de Rondetafel in Brazilië een aantal criteria afgesproken die de industriële sojateelt het stempel 'verantwoord' moeten geven. Milieudefensie roept het bedrijf op om echte stappen te zetten om de foute veevoersoja daadwerkelijk uit te bannen.

Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes is nu gebaseerd op goedkope veevoersoja die in ontboste gebieden wordt verbouwd. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn hierbij een belangrijke rol.

Wat: Activisten Milieudefensie verven logo hoofdkantoor Ahold groen

Waar: Piet Heinkade 167, 1019 GM Amsterdam

Wanneer: Vrijdag 29 mei, vanaf 10.00 uur

Waarom: Ronde Tafel over soja in Brazilië faalt dit etmaal om problemen sojateelt op te lossen,

Albert Heijn mag zich niet verschuilen achter deze greenwash en moet echte

verbeterstappen zetten

De Round Table on Responsible Soy is in 2005 opgericht als antwoord op de toenemende kritiek op de verwoestende gevolgen van grootschalige sojateelt in Zuid-Amerika. Na vier jaar praten moet geconcludeerd worden dat de deelnemende bedrijven geen echter verbeterstappen willen afspreken. Sinds gisteren kan de grootschalige teelt van genetisch gemanipuleerde soja met een overmatig gebruik van bestrijdingsmiddelen het predicaat 'verantwoord' krijgen. Een overwinning voor de agrochemische multinationals die deelnemen aan de Rondetafel. De organisatie van grote Braziliaanse sojaproducenten is op de valreep uit de Rondetafel gestapt. Zelfs deze zwakke criteria zijn hen te streng.

Milieudefensie startte dit voorjaar de campagne over het 'drama achter goedkoop vlees', waarmee ze Albert Heijn wil bewegen oerwouden in Zuid Amerika te redden. Met de website www.stopfoutveevoer.nl, en een tour langs AH-filialen wist Milieudefensie al tienduizenden klanten te mobiliseren. De supermarkt wil echter nog steeds niet toezeggen om te stoppen met het gebruik van fout veevoer.

Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: "Albert Heijn heeft wel degelijk kansen om iets te doen aan de problemen in Zuid-Amerika. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat het bedrijf echte stappen zal moeten zetten tegen het drama achter goedkoop vlees. De supermarkt kan zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees."