Universiteit van Tilburg 26 mei 2009
Bonussen topmanagers vaak wel te rechtvaardigen
Promotie econoom Peter Kroos op vrijdag 29 mei
Het klopt niet dat topmanagers zichzelf verrijken met exorbitante
bonussen die niet of nauwelijks te rechtvaardigen zijn. Dat
concludeert de accountancy-econoom Peter Kroos op grond van zijn
promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg. Bedrijven bieden
nieuwe topmanagers van buiten bijvoorbeeld beloning aan gebaseerd op
de winst over langere termijn, om te voorkomen dat managers bij het
maken van beslissingen zich te veel laten leiden door de korte
termijn. Peter Kroos onderzocht de beloningspakketten voor topmanagers
van grote bedrijven aan de hand van hun financiële verslaggeving. Hij
wilde nagaan in hoeverre die pakketten zijn gebaseerd op economische
theorie. Achter veel beloningspakketten bleken inderdaad heldere
economische motieven schuil te gaan. Zo maken bedrijven bij het
opstellen van omzetdoelstellingen waarop bonussen worden gebaseerd,
niet alleen gebruik van harde economische informatie uit het verleden
(zoals de omzetprestatie van de manager). Ook softere informatie
afkomstig van subjectieve prestatiebeoordelingen telt mee, ontdekte
Kroos. Op deze manier kunnen bedrijven doelstellingen formuleren die
uitdagend zijn voor elk type manager, meer of minder talentvol.
Bovendien voorspelt deze softe informatie de toekomstige prestaties:
een manager met een positievere prestatiebeoordeling realiseert vaak
een hogere omzetstijging. Ook vroeg Kroos zich af in hoeverre
bedrijven die een nieuwe topmanager aantrekken van buiten, anticiperen
op het feit dat zon manager doorgaans sneller vertrekt en zich veelal
richt op de korte termijn om zich snel te bewijzen. Ook dat bleek het
geval: bedrijven relateren beloning voor topmanagers van buiten juist
meer aan de lange termijn, zodat die managers zich bij het maken van
beslissingen niet louter laten leiden door de korte termijn. Zo is
beloning gebaseerd op de winst of de ontwikkeling van de aandelenkoers
over drie jaar. Samenstelling bonuspakket Verder bekeek Kroos in
hoeverre bedrijven minder bonussen geven aan hun managers als de
kwaliteit van de beschikbare prestatiemaatstaven minder goed is,
bijvoorbeeld als de winst als maatstaf niet voldoende is om de
prestatie van de manager te meten. Hij vergeleek daartoe bedrijven
waarbij één financiële maatstaf in het bonuspakket toereikend is met
bedrijven die ook niet-financiële maatstaven aan het pakket toevoegen,
zoals klanttevredenheid. Bedrijven die sterke bonusprikkels geven aan
hun managers blijken minder vaak gebruik te maken van niet-financiële
maatstaven. Het koppelen van sterke bonusprikkels aan de uitkomsten
van meerdere maatstaven kan namelijk al snel leiden tot ongewenst
gedrag bij managers. Managers kunnen bijvoorbeeld investeringen doen
in klanttevredenheid tot een punt waarbij die investeringen niet meer
worden terugverdiend als gevolg van meer tevreden klanten. Peter Kroos
studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en
werkte vervolgens vier jaar als consultant bij Deloitte & Touche.
Daarna verrichte hij promotieonderzoek en was hij ook parttime docent
aan de Universiteit van Tilburg. In 2008 werd hij universitair docent
Accounting aan de VU in Amsterdam.
Universiteit van Tilburg