Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Regeldruk en administratieve lastenvermindering
Betere dienstverlening en minder regeldruk voor op schema
28 mei 2009
Staatssecretaris Bijleveld ligt voor op schema bij het behalen van de
25% minder administratieve lasten voor burgers, zowel bij het rijk als
bij gemeenten. Per mei 2009 heeft de staatssecretaris al een score van
24% gehaald.
Bijleveld hecht naast de percentages nog meer waarde aan de
merkbaarheid van haar beleid voor burgers. Recente cijfers waaruit
blijkt dat de waardering van burgers voor de gemeentelijke
dienstverlening is toegenomen, zijn dan ook een belangrijke steun in
de rug van het kabinet. Inmiddels zijn nagenoeg alle gemeenten aan de
slag met betere dienstverlening met minder regels, zo blijkt uit een
overzicht van Binnenlandse Zaken. Het wegnemen van de 10 belangrijkste
knelpunten levert de burger een besparing op van 40 miljoen euro en
bijna 10 miljoen uur.
Uit een onderzoek in opdracht van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten door TNS Nipo blijkt dat burgers de gemeentelijke
dienstverlening inmiddels met een 7,7 waarderen. In september 2009 zal
in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties gemeten worden welk cijfer de burgers geven voor
de kwaliteit van alle dienstverlening van de overheid aan burgers. Het
kabinet heeft als doelstelling om hiervoor minimaal een 7 te halen en
maakte daarover eerder afspraken met onder andere de gemeenten.
Het kabinet zet in op minder wachttijd aan de balie, ruimere
openingstijden, meer elektronische dienstverlening, een grotere inzet
van mediationvaardigheden en meer begrijpelijke taal. De wachttijd is
teruggebracht tot 5,8 minuten aan de gemeentelijke balie. Vorig jaar
was dit nog 7,7 minuten. Bij de digitale dienstverlening is de
sterkste toename van de tevredenheid te zien. De gemeentelijke sites
kregen vorig jaar als rapportcijfer nog een 6,4. Dit jaar krijgen ze
een 7,1.
Staatssecretaris Bijleveld vindt het moment rijp om nu tot een
versnelling te komen van haar beleid. Inmiddels is duidelijk wat
burgers waarderen in de dienstverlening. In tijden van crisis hebben
burgers de overheid hard nodig, daarom is het belangrijk dat de
overheid nog empathischer met burgers omgaat. Bijleveld pleit dan ook
voor meer pro-actieve dienstverlening, door het invoeren van de
geautomatiseerde kwijtschelding en door ervoor te zorgen dat mensen
beter weten waar ze recht op hebben, bijvoorbeeld via www.regelhulp.nl
(extern) .
Verder zal de overheid minder indicaties moeten vragen bij
zorgaanvragen. De administratieve lasten dalen verder door
bijvoorbeeld risicoprofielen bij uitkeringen en minder rompslomp bij
de vermissing van reisdocumenten. Ook wil Bijleveld samen met collega
bewindspersonen optrekken om de bouwprocedures voor burgers verder te
vereenvoudigen.
Na de zomer zal het kabinet de communicatie over de verbeterde
dienstverlening versterken, zodat nog meer burgers er gebruik van
zullen maken.