transavia.com ondanks moeilijke markt winstgevend
28 mei 2009
In het op 31 maart jl. geëindigde verslagjaar 2008/2009 heeft
transavia.com voor het 31e achtereenvolgende jaar winst geboekt en
daarmee opnieuw een positieve bijdrage geleverd aan het resultaat van
de Air France - KLM Groep. Door de verslechterde marktomstandigheden en
kostenstijgingen is het resultaat wel beduidend lager dan in het
voorgaande jaar. De omzet van transavia.com nam met 11,6% toe tot ¤
697,6 miljoen terwijl de bedrijfslasten met 14,3% stegen tot ¤ 682,2
miljoen. Het resultaat voor bijdrage vennootschapsbelasting daalde van
¤ 18,1 miljoen naar ¤ 11,1 miljoen.
.
transavia.com heeft aan haar internationale groeistrategie in het
afgelopen jaar verder invulling gegeven door vanuit Denemarken charter-
en lijndienstoperaties te starten en door in de wintermaanden vanuit
Innsbruck en Salzburg lijndiensten uit te voeren naar verschillende
Europese steden.
---
In de zomer van 2008 bedroeg het aantal lijndienstbestemmingen vanuit
Nederland 22 en vloog transavia.com op 73 charterbestemmingen waarvan
er op 31 ook rechtstreeks door de consument kon worden geboekt. In
totaal heeft transavia.com in het verslagjaar 5,5 miljoen passagiers
vervoerd, een toename van 1,5% ten opzichte van het vorig jaar.
Vooral in het hoogseizoen ondervond transavia.com de gevolgen van de
fors gestegen brandstofprijzen, in het tweede halfjaar van de door de
economische crisis sterk verslechterende marktomstandigheden en de per
1 juli ingevoerde Vliegbelasting. Dit leidde vooral op het gebied van
lijndiensten tot een teruglopende vraag. De onderneming heeft op deze
ontwikkelingen gereageerd met - waar gewenst in overleg met de
touroperators - aanpassingen in het routenetwerk en met
kostenbesparingen.
Nieuwe activiteiten buiten Nederland
Dankzij de slagvaardige organisatie en de beschikbaarheid van
vliegtuig- en bemanningencapaciteit heeft transavia.com eind 2008 snel
kunnen inspelen op het faillissement van een Deense
luchtvaartmaatschappij, actief met vluchten naar met name
zonbestemmingen. Zo is door transavia.com gedurende het winterseizoen
vanaf de luchthaven Billund een groot aantal chartervluchten
uitgevoerd. Ook vliegt de onderneming sinds begin december lijndiensten
vanaf Kopenhagen naar zon- en winterbestemmingen. Begin 2009 heeft
transavia.com ter ondersteuning van de operaties in Denemarken de
onderneming Transavia Denmark ApS opgericht.
Verder heeft transavia.com haar positie op de wintersportmarkt
versterkt. Innsbruck en Salzburg zijn de afgelopen winter direct vanuit
Berlijn, Brussel, Kopenhagen en Hamburg aangevlogen en de
vluchtfrequentie op deze twee steden vanuit Nederland is verhoogd.
transavia.com was in de wintermaanden na Austrian Airlines de tweede
luchtvaartmaatschappij op Innsbruck Airport.
Transavia France
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft Transavia France de
plannen doorgezet om de vloot in 2008 uit te breiden van vier naar
zeven en in 2009 naar acht vliegtuigen. Steeds meer Franse consumenten
en touroperators kiezen voor deze 40%-dochter van transavia.com (Air
France 60%). Daardoor zijn de bezettingsgraad en de productie van
Transavia France toegenomen. Het resultaat na belasting was nog
negatief (minus ¤ 8,1 miljoen) maar betekende een aanzienlijke
verbetering ten opzichte van het voorgaande, eerste boekjaar (minus ¤
19,3 miljoen).
Synergieonderzoek binnen de Groep
In het eerste kwartaal van 2009 is op initiatief van KLM een onderzoek
gestart naar de mogelijkheden om meer synergie te realiseren tussen
transavia.com, KLM en Martinair. Daarvoor is een projectorganisatie
opgezet. Uitgangspunt is dat de drie maatschappijen hun eigen
identiteit inclusief merk, AOC (Airline Operating Certificate) en CAO's
behouden, dat ze verantwoordelijk blijven voor de eigen financiële
resultaten en kasstromen en dat de synergievoordelen ten goede zullen
komen aan alle drie de partijen. Het gaat derhalve om een 'fair and
balanced' samenwerking.
Vooruitzichten
Door de financiële en economische crisis zal 2009 voor de luchtvaart
een uiterst moeilijk jaar worden. Dit heeft uiteraard gevolgen
transavia.com. Tegelijkertijd kan het, zoals afgelopen jaar in
Denemarken en in de wintersportmarkt het geval was, aantrekkelijk zijn
de internationalisatie in de Europese markt door te zetten wanneer er
voldoende uitzicht is op rendabele groei. Op de Nederlandse
chartermarkt zal de vraag in de zomer afnemen. transavia.com heeft de
omvang van de beschikbare vloot hierop aangepast. Voor de lijndiensten
vanuit Nederland houden wij er rekening mee dat de omzet in het komend
boekjaar niet of nauwelijks zal groeien. De onderneming zal sterk
gefocust blijven op mogelijkheden om het netwerk van lijndiensten te
optimaliseren. Op de Deense markt zal Transavia Denmark in de zomer
actief zijn met drie toestellen.
Mede door de in het afgelopen jaar afgesloten CAO's zullen de
bedrijfskosten verder toenemen. Met kostenbesparingen zullen de
gevolgen zoveel mogelijk worden beperkt. De sterke fluctuaties van de
brandstofprijzen en de euro-dollar verhouding zorgen verder voor forse
onzekerheden in de kostenontwikkeling en vormen een extra noodzaak voor
een aangescherpt cash management. Verder zullen de voordelen van de
intensievere samenwerking binnen de Groep - voortvloeiend uit het
synergieonderzoek - in het komende boekjaar zichtbaar moeten worden.
Vanwege de onzekere omstandigheden is het op dit moment niet mogelijk
een betrouwbare verwachting af te geven voor de ontwikkeling van omzet
en resultaat.
-
Transavia