Transavia


transavia.com ondanks moeilijke markt winstgevend

28 mei 2009

In het op 31 maart jl. geëindigde verslagjaar 2008/2009 heeft transavia.com voor het 31e achtereenvolgende jaar winst geboekt en daarmee opnieuw een positieve bijdrage geleverd aan het resultaat van de Air France - KLM Groep. Door de verslechterde marktomstandigheden en

kostenstijgingen is het resultaat wel beduidend lager dan in het voorgaande jaar. De omzet van transavia.com nam met 11,6% toe tot ¤

697,6 miljoen terwijl de bedrijfslasten met 14,3% stegen tot ¤ 682,2

miljoen. Het resultaat voor bijdrage vennootschapsbelasting daalde van ¤ 18,1 miljoen naar ¤ 11,1 miljoen.
.
transavia.com heeft aan haar internationale groeistrategie in het afgelopen jaar verder invulling gegeven door vanuit Denemarken charter- en lijndienstoperaties te starten en door in de wintermaanden vanuit Innsbruck en Salzburg lijndiensten uit te voeren naar verschillende Europese steden.

---

In de zomer van 2008 bedroeg het aantal lijndienstbestemmingen vanuit Nederland 22 en vloog transavia.com op 73 charterbestemmingen waarvan er op 31 ook rechtstreeks door de consument kon worden geboekt. In totaal heeft transavia.com in het verslagjaar 5,5 miljoen passagiers vervoerd, een toename van 1,5% ten opzichte van het vorig jaar. Vooral in het hoogseizoen ondervond transavia.com de gevolgen van de fors gestegen brandstofprijzen, in het tweede halfjaar van de door de economische crisis sterk verslechterende marktomstandigheden en de per
1 juli ingevoerde Vliegbelasting. Dit leidde vooral op het gebied van lijndiensten tot een teruglopende vraag. De onderneming heeft op deze ontwikkelingen gereageerd met - waar gewenst in overleg met de

touroperators - aanpassingen in het routenetwerk en met

kostenbesparingen.
Nieuwe activiteiten buiten Nederland
Dankzij de slagvaardige organisatie en de beschikbaarheid van vliegtuig- en bemanningencapaciteit heeft transavia.com eind 2008 snel kunnen inspelen op het faillissement van een Deense luchtvaartmaatschappij, actief met vluchten naar met name zonbestemmingen. Zo is door transavia.com gedurende het winterseizoen vanaf de luchthaven Billund een groot aantal chartervluchten uitgevoerd. Ook vliegt de onderneming sinds begin december lijndiensten vanaf Kopenhagen naar zon- en winterbestemmingen. Begin 2009 heeft transavia.com ter ondersteuning van de operaties in Denemarken de onderneming Transavia Denmark ApS opgericht.
Verder heeft transavia.com haar positie op de wintersportmarkt versterkt. Innsbruck en Salzburg zijn de afgelopen winter direct vanuit Berlijn, Brussel, Kopenhagen en Hamburg aangevlogen en de vluchtfrequentie op deze twee steden vanuit Nederland is verhoogd. transavia.com was in de wintermaanden na Austrian Airlines de tweede luchtvaartmaatschappij op Innsbruck Airport.
Transavia France
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden heeft Transavia France de plannen doorgezet om de vloot in 2008 uit te breiden van vier naar zeven en in 2009 naar acht vliegtuigen. Steeds meer Franse consumenten en touroperators kiezen voor deze 40%-dochter van transavia.com (Air France 60%). Daardoor zijn de bezettingsgraad en de productie van Transavia France toegenomen. Het resultaat na belasting was nog negatief (minus ¤ 8,1 miljoen) maar betekende een aanzienlijke

verbetering ten opzichte van het voorgaande, eerste boekjaar (minus ¤

19,3 miljoen).
Synergieonderzoek binnen de Groep
In het eerste kwartaal van 2009 is op initiatief van KLM een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om meer synergie te realiseren tussen transavia.com, KLM en Martinair. Daarvoor is een projectorganisatie opgezet. Uitgangspunt is dat de drie maatschappijen hun eigen identiteit inclusief merk, AOC (Airline Operating Certificate) en CAO's behouden, dat ze verantwoordelijk blijven voor de eigen financiële resultaten en kasstromen en dat de synergievoordelen ten goede zullen komen aan alle drie de partijen. Het gaat derhalve om een 'fair and balanced' samenwerking.
Vooruitzichten
Door de financiële en economische crisis zal 2009 voor de luchtvaart een uiterst moeilijk jaar worden. Dit heeft uiteraard gevolgen transavia.com. Tegelijkertijd kan het, zoals afgelopen jaar in Denemarken en in de wintersportmarkt het geval was, aantrekkelijk zijn de internationalisatie in de Europese markt door te zetten wanneer er voldoende uitzicht is op rendabele groei. Op de Nederlandse chartermarkt zal de vraag in de zomer afnemen. transavia.com heeft de omvang van de beschikbare vloot hierop aangepast. Voor de lijndiensten vanuit Nederland houden wij er rekening mee dat de omzet in het komend boekjaar niet of nauwelijks zal groeien. De onderneming zal sterk gefocust blijven op mogelijkheden om het netwerk van lijndiensten te optimaliseren. Op de Deense markt zal Transavia Denmark in de zomer actief zijn met drie toestellen.
Mede door de in het afgelopen jaar afgesloten CAO's zullen de bedrijfskosten verder toenemen. Met kostenbesparingen zullen de gevolgen zoveel mogelijk worden beperkt. De sterke fluctuaties van de brandstofprijzen en de euro-dollar verhouding zorgen verder voor forse onzekerheden in de kostenontwikkeling en vormen een extra noodzaak voor een aangescherpt cash management. Verder zullen de voordelen van de intensievere samenwerking binnen de Groep - voortvloeiend uit het synergieonderzoek - in het komende boekjaar zichtbaar moeten worden. Vanwege de onzekere omstandigheden is het op dit moment niet mogelijk een betrouwbare verwachting af te geven voor de ontwikkeling van omzet en resultaat.

-