Gemeente Utrecht
Schriftelijke vragen inzake Verloedering flats Queeckhovenplein Utrecht
Het Queeckhovenplein is opgenomen in de lijst van zogenaamde Utrecht Vernieuwt projecten. Dit jaar wordt er gestart met de eerste planideeën om tot herstructurering (sloop en nieuwbouw) te komen. "De woningen en de woonomgeving voldoen namelijk niet meer aan de eisen van deze tijd." Bron nieuwsbrief Mitros december 2007.
En dat laatste blijkt, bij diverse woningen voldoet de elektrische installatie niet meer, de bedrading is op en levert hachelijke situaties op. Maar ook het onderhoud in de gezamenlijke openbare ruimten, portieken en galerijen is structureel onder de maat. Toezeggingen van Mitros om contact op te zullen nemen met bewoners waarvan het adres is doorgeven, om samen tot een oplossing te komen, zijn niet nagekomen.
De opmerkingen van bewoners leiden bij GroenLinks tot de volgende vragen:
1. Bent u het met ons eens dat het niet regelmatig en kwalitatief schoonhouden van de galerijen, portieken en buitenruimte bijdraagt aan het gevoel van de bewoners dat Mitros de flats rondom het Queeckhovenplein moedwillig laat verloederen? Indien ja, wilt u dat standpunt uitdragen in uw contacten met Mitros? Indien nee, wat is dan uw visie?
2. Er is een huismeester/buurtbeheerder aanwezig voor het Queeckhovenplein en omgeving. Bent u het met GroenLinks dat bij structurele bevuiling van de leefomgeving, door dezelfde bewoners er daar een taak ligt voor deze persoon? Is diegene daartoe goed toegerust of daartoe bevoegd? Zo nee wat gaat u doen om deze situatie te verbeteren?
3. Bent u het met ons een dat het wenselijk is dat Mitros, structureel onderhoud pleegt en de buitenruimten onderhoudt, ook het groen? Zo ja, Bent bereid om er bij Mitros op aan te dringen om structureel schoonmaak werkzaamheden te verrichten en onderhoud te plegen aan de flats rondom het Queeckhovenplein tot aan de daadwerkelijke uitvoeringen van de plannen?
4. Ervan uitgaande dat kosten voor schoonmaak en onderhoud, in de huur als servicekosten zijn inbegrepen, vragen bewoners zich af wat er met deze gelden wel en niet wordt bekostigd? Graag een specificatie van de werkzaamheden die Mitros uitvoert voor de servicekosten. Indien niet mogelijk, waar worden die gelden anders voor gebruikt?
5. Bewoners die nu willen verhuizen, komen nauwelijks aanbod via de woonkrant vanwege de vele andere herstructureringsprojecten waarvan bewoners een urgentie op zak hebben. Kunt u in een tijdspad aangeven wanneer er daadwerkelijk gestart zal worden met de herstructureringsplannen?