Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Cleanest Ship voldoet aan algemene doelstellingen
Rotterdam, 28 mei 2009 Een evaluatie van de resultaten van het Cleanest Ship sinds de
start eind 2007, toont aan dat het aan de algemene doelstellingen heeft voldaan. Het project
het resultaat van een samenwerking tussen het pan-Europese project CREATING en
energiemaatschappij BP - heeft duidelijk laten zien dat specifieke technologieën om de
uitstoot van emissies te reduceren in de binnenvaart kunnen worden toegepast, met als
resultaat een aanzienlijke vermindering van schadelijke stoffen.
Het Cleanest Ship (de smeerolietanker Victoria die door BP ter beschikking werd gesteld)
maakte gebruik van bestaande technologieën om vermindering van uitstoot te realiseren. De
toepassing van zeer laagzwavelige brandstof, een selectieve katalytische reductie unit en
roetfilters hebben geresulteerd in een vermindering van stikstofoxiden (NOx) van ten minste
82%, fijnstof (PM) van 97% en zwaveloxide (SOx) van bijna 100%. Hiermee voldeed het schip
aan de Euro V emissienorm die nu al geldt voor het wegverkeer.
Binnenvaart is vandaag de dag al een veilige en milieuvriendelijke wijze van vervoer, hoewel
de uitstootlimieten niet zo strikt zijn als die voor het wegtransport. Het Cleanest Ship project
heeft laten zien hoe de binnenvaart milieuvriendelijker kan opereren en zo haar
concurrentiepositie ten opzichte van wegtransport kan verbeteren.
CREATING was een onderzoeksproject binnen het Zesde Kaderprogramma van de Europese
Commissie, waar 23 partners uit negen Europese landen aan deelnamen. De doelstelling
was om binnenvaarttransport op een economische wijze te stimuleren en de
concurrentiepositie ten opzichte van wegtransport te bevorderen. Een belangrijk deel van
maritieme ladingen wordt via de binnenwateren vervoerd. Continentale ladingen worden
echter voor een groot deel via de weg vervoerd. De niet aflatende verkeerstoename, file-druk
en luchtverontreiniging maken het noodzakelijk andere transport oplossingen te onderzoeken.
De Victoria eigendom van BP en geëxploiteerd door Verenigde Tankrederij (VT) opereert
in de havengebieden van Rotterdam en Antwerpen. BP heeft tevens een bijdrage geleverd
aan de kosten van hardware en installatie en heeft technische ondersteuning verleend.
De resultaten van dit initiatief over de 12 maanden durende proeffase van het project
kunnen via de website www.cleanestship.eu in detail worden bekeken.
Ingezonden persbericht