1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/4505
Uw kenmerk
Datum 28 mei 2009 -
Onderwerp Uitzetten NVB in de Amsterdamse metro Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
De positieve ervaringen met het OV-chipkaartsysteem na het uitzetten van het
Nationaal Vervoerbewijs (NVB) in de Rotterdamse metro in januari 2009 vormen
een belangrijke stap op weg naar de verdere introductie van de OV-chipkaart als
het enige vervoerbewijs in tram, trein, bus en metro. Ik heb besloten het
verplicht accepteren van de nationale vervoerbewijzen in de Amsterdamse metro
per 27 augustus 2009 te beëindigen. Met deze brief informeer ik uw Kamer over
dit besluit.
De SRA heeft op 24 april 2009 een onderbouwd verzoek ingediend tot het
uitzetten van het NVB in de Amsterdamse metro per 25 juni 2009.
In aanloop tot het besluit zijn er diverse gesprekken gevoerd met de SRA waarin
de toetsingscriteria zijn besproken.
De SRA heeft in haar verzoek aan mij van 24 april aangegeven het advies van de
gemeenteraad van Amsterdam mee te willen wegen. Dit advies is op 20 mei 2009
door de gemeenteraad uitgebracht. Als gevolg van dit advies heeft de SRA
27 augustus 2009 als nieuwe datum voor het uitzetten van het NVB gekozen en
hiertoe op 27 mei 2009 een gewijzigd verzoek ingediend.
Het verzoek van de SRA is getoetst aan de afgesproken criteria, zoals
samengevat in de bijlage bij deze brief. Ik ben tot het oordeel gekomen dat de
SRA voldoet aan deze criteria. In de bijlage licht ik mijn oordeel toe.
Het evaluatierapport van Rotterdam, uw Kamer toegezonden op 7 april 2009
(kenmerk VENW/DGMo-2009/2651), levert een groot aantal leerervaringen op
voor andere decentrale overheden en vervoerbedrijven. De SRA en GVB hebben
uit dit rapport de voor hen relevante leereffecten gedestilleerd en beschreven op
welke wijze deze leereffecten doorgevoerd zullen worden. Overigens zal ook de
ervaring die de SRA en GVB opdoen in de Amsterdamse metro op zijn beurt weer
leermomenten opleveren voor de verdere uitrol en implementatie van de OV-
chipkaart. Ik hecht zeer aan de daadwerkelijke vormgeving van het lerende
proces.
a
Pagina 1 van 4
Het besluit om de verplichting tot het accepteren van nationale vervoerbewijzen
Datum
in de metro van Amsterdam per 27 augustus 2009 te beëindigen zal leiden tot 28 mei 2009
een aanpassing van de Ministeriële regeling nationale vervoerbewijzen openbaar Ons kenmerk
vervoer. Het besluit is onomkeerbaar op het moment dat de ministeriële regeling VENW/DGMO-2009/4505
in werking zal treden.
Voor de OV-studentenkaart is een wijziging van de Wet op de studiefinanciering
nodig, waar de reisrechten van studenten zijn geregeld. Deze wijziging wordt door
het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voorbereid.
Ik heb er vertrouwen in dat de SRA haar reizigers met raad en daad goed zal
begeleiden voor, op en na 27 augustus 2009.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 4
Bijlage 1
Datum
28 mei 2009
Toetsing aan voorwaarden opheffen verplichting accepteren NVB Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/4505
1. Het OV-chipkaartsysteem is operationeel en stabiel.
De beschikbaarheid van het chipkaartsysteem in de metro is hoog. Deze ligt
momenteel (voor poortjes en saldolezers) tussen de 97% en 99,2%. De
oplaadautomaten kennen gemiddeld een beschikbaarheid van 95%. Voor
verkoopautomaten ligt de beschikbaarheid op 98%.
Het aantal incomplete transacties in de metro is sinds 2007 bijna gehalveerd en
ligt momenteel op 3,06% van het aantal ritten. De verwachting is - op basis van
de ervaringen bij de Rotterdamse metro - dat het definitief sluiten van alle de
poortjes en de gestarte communicatiecampagne, die gericht is op correct in- en
uitchecken, tot een sterke daling van het aantal incomplete transacties zal leiden.
Het percentage klachten over de OV-chipkaart ligt in Amsterdam op 0,049%. Op
basis van deze gegevens kan worden gesteld dat het systeem voor de metro
operationeel en stabiel is.
2. Distributie in de regio is op peil en conform de distributie strategie
Op elk metrostation zijn apparaten aanwezig waar OV-chipkaarten kunnen
worden gekocht en waarmee deze kunnen wordt opgeladen met saldo en/of
producten. Daarnaast zijn er zes bemande OV-chipkaartloketten voor
dienstverlening rond de OV-chipkaart. Hiermee wordt voldaan aan dit criterium.
Daarnaast is in de stadsregio vanaf eind juni 2009 een derdennetwerk van
wederverkopers met voldoende dekking grotendeels operationeel.
3. Aantoonbaar soepele overgang van NVB naar OV-chipkaart voor reizigers
De Stadsregio Amsterdam heeft compensatieregelingen ontwikkeld waarmee
reizigers die gebruik moeten maken van zowel de strippenkaart als van de OV-
chipkaart worden gecompenseerd voor de dubbel betaalde basisstrip. De
Stadsregio Amsterdam heeft besloten reizigers schadeloos te stellen door het
uitreiken van een wegwerpchipkaart geldig voor twee reizen van een uur.
De regeling voor het overstappen van en naar de trein is min of meer gelijk aan
de compensatieregeling die in Rotterdam is getroffen.
Voor de abonnementhouders is geen compensatieregeling nodig, omdat deze
reizigers hun reisrechten van het papieren abonnement op de OV-chipkaart
kunnen laden en daarmee zonder extra kosten kunnen reizen.
4. Studenten kunnen beschikken over een OV-chipkaart
Studenten die in Amsterdam wonen en/of studeren beschikken reeds over een
OV-chipkaart. Nieuwe studenten worden, zodra ze een OV-studentenkaart
ontvangen, ook van een OV-chipkaart voorzien.
Volgens planning ontvangen alle overige studenten vóór 19 juni a.s. een OV-
chipkaart. Studenten die hun kaart onverhoopt toch niet op tijd in bezit hebben,
kunnen bij een loket van GVB een "tijdelijke" sleutelkaart krijgen, die toegang
geeft tot het metrosysteem.
5. (Jaar)abonnementhouders zijn over op een vervangende propositie of hun
bestaande abonnement wordt op de OV-chipkaart geplaatst
De reisrechten van alle abonnementen worden op de OV-chipkaart geladen.
Jaarabonnementhouders van GVB, NS en Connexxion (deels) hebben al een OV-
chipkaart. Voor de andere abonnementhouders kan dit tijdig voor het in werking
treden van deze regeling worden geregeld.
Pagina 3 van 4
Datum
6. `Het uitzetten' van het NVB 28 mei 2009
Er is de afgelopen maanden voordurend overleg geweest met de omliggende Ons kenmerk
overheden en de betrokken vervoerbedrijven over het afschaffen van de nationale VENW/DGMO-2009/4505
vervoerbewijzen in de metro, ook het "uitzetten"van het NVB genoemd. De
afspraken tussen de Stadsregio Amsterdam en de omliggende overheden hierover
zijn schriftelijk vastgelegd.
Het regionale consumentenoverleg, de RAR, heeft een negatief advies gegeven
om per 25 juni 2009 het NVB uit te zetten in de Amsterdamse metro. Naar
aanleiding daarvan is de stadsregio in overleg getreden met de RAR. Beide
partijen hebben op verschillende onderwerpen concrete afspraken gemaakt.
7. Voor de begeleiderskaart voor gehandicapten, de opsporingsambtenaren en
alle andere speciale vervoerbewijzen zijn er oplossingen om met het openbaar
vervoer te kunnen reizen.
De reisrechten van deze groepen zijn verkrijgbaar op de OV-chipkaart, waarmee
aan dit criterium is voldaan.
8. Beveiliging moet op orde zijn
GVB en Trans Link Systems (TLS) hebben een regionaal fraudebeheersingsplan
opgesteld voor de Amsterdamse metro. Dit plan is beoordeeld door Royal
Holloway University of London (RHUL). De aanbevelingen op grond van deze toets
zijn geaccepteerd door de Stadsregio Amsterdam en worden geïmplementeerd.
9. Opbrengstneutraliteit
De Stadsregio Amsterdam heeft aangetoond dat de overgang naar het nieuwe
systeem opbrengstneutraal plaatsvindt. Dat betekent dat bij de door de
Stadsregio vastgestelde tarieven de opbrengsten bij gelijkblijvende
reizigersvolumes ook gelijk blijven.
10. EGI-status
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft laten weten dat TLS geen vergunningplicht
heeft voor het uitoefenen van het bedrijf van een elektronische geld instelling
voor zover de OV-chipkaart binnen het openbaar vervoer wordt gebruikt. Hiermee
wordt geanticipeerd op nieuwe (Europese) regelgeving. De minister van Financiën
heeft de Tweede Kamer schriftelijk hierover geïnformeerd (12 mei 2009,
(Kamerstukken II, vergaderjaar 2008-2009, nr. AH 2609 2009Z05531). Het
afschaffen van de NVB-plicht in de Amsterdamse metro is daarmee niet meer
afhankelijk van het verkrijgen van een EGI-vergunning door TLS.
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat