Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Lelystad, 25 mei2009

Aan : Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Mevr. J.C. Huizinga-Heringa
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Onderwerp : UitrolOV-chipkaart
Geachte mevrouw Huizinga,
Het is mij een genoegen als Voorzitter van de Bestuurlijke lmplementatiegroep en de Stuurgroep OV-chipkaart u te inÍormeren over de voortgang van het project, zoals geconcludeerd in de Bestuurlijke lmplementatiegroep van 9 maart en bevestigd in de Stuurgroep van 2 april jl. In de lmplementatiegroep zitten de overheden en vervoerders van die gebieden die op korte termijn starten met het mogelijk maken van reizen op de OV-chipkaart en de overheden en vervoerders van gebieden waar dat al mogelijk is. Via korte lijnen worden ervaringen en kennis gedeeld en vindt zonodig bijsturing plaats. Er is toegewerkt naar een reÍerentiemodel voor het implementeren van de OV-chipkaart. Op basis van uit het reÍerentiemodel beschikbaar gekomen inzicht in stappen, beslismomenten en beheersmaatregelen is het voor de overheden in overleg met hun gelieerde vervoerders mogelijk om aan te geven wanneer zij kunnen starten met het mogelijk maken van reizen op saldo met de OV-chipkaart voor een eerste deelgroep van de reizigers. Deze deelgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit een groep medewerkers van een bedrijÍ. Geleidelijk kunnen dan vervolgstappen worden gezet, waarbij als eerste al bestaande gebruikers van de OV-chipkaart ook in dit betreÍÍende gebied kunnen gaan reizen. Een ander belangrijk beslismoment is het moment van het uitzetten van het NVB. Bij de geleidelijke uitrol gebaseerd op gezamenlijke kennis en ervaring in de lmplementatiegroep worden zowel de belangen voor de reiziger, de vervoerbedrijven als de overheden voor ogen gehouden. Uitgangspunt blijÍt het belang van de reiziger dat het meest gediend is met een zorgvuldig geïmplementeerd en betrouwbaar OV-chipkaart systeem. Zo wordt bijvoorbeeld zoveel mogelijk een uitrol gerealiseerd, die aansluit bij de reizigerstromen. De uitrol heeÍt dan oox de werking van een zogenaamde olievlek.
In de planning zijn belangrijke beslismomenten opgenomen. Voor die beslissingen wordt gebruik gemaakt van de opgedane kennis en ervaring in de voorgaande Íase en vanuit de andere implementatiegebieden. Met een dergelijke lerende uitrol kan recht gedaan worden aan (gespreid) risicomanagement. Zo kunnen bijvoorbeeld binnen een bedrijÍ geleidelijk stappen worden genomen zonder dat dit direct risico's op landelijke schaal heeft. Dit betekent ook dat, indien noodzakelijk, er in overleg bewust voor gekozen kan worden om andere planningen te hanteren. Op basis van de inzichten die thans bestaan bij de betrefÍende decentrale overheden en de aan hen gelieerde vervoerders heeÍt een achttal gebieden besloten op korte termijn de Íase in te gaan om het reizen met de OV-chipkaart op saldo mogelijk te maken. Deze gebieden maken thans deel uit van de implementatiegroep. Dit betreÍt: Start reizen op saldo met OV - chipkaart voor deelgroep in 2" kwartaal 2009: Haaglanden (streek), Zuid-Holland, Noord-Holland Start reizen op saldo met OV - chipkaart voor deelgroep in 3" kwartaal 2009: Deel Flevoland (Almere), Utrecht, BRU, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Friesland Eerder werd al uitgesproken dat tussen het moment van uitzetten van het NVB in de eerste stadsregio('s) en het operationeel hebben van het OV-chipkaartsysteem in de provincies maximaal één laar zit.




Ten slotte wijs ik u er wellicht ten overvloede nog op dat het onder mijn leiding staande proces van de lmplementatiegroep niet de intentie heeÍt om in te breken op bestaande contractuele verhoudingen tussen decentrale overheid en haar vervoerder(s). Hoogachtend,

L. Verbeek.
Voorzitter bestuurlijke Stuurgroep en bestuurlijke lmplementatiegroep OV chipkaart.