IP/ 09/842
Brussel, 28 mei 2009
Voedingsmiddelen en dranken: Commissie stelt voor afzet- en
kwaliteitsregelingen optimaal te benutten
Er moeten maatregelen worden genomen om de communicatie over de
kwaliteiten van landbouwproducten te verbeteren en tegelijkertijd de
relatie tussen landbouwers en consumenten te herstellen. De regelingen
inzake kwaliteitsetikettering moeten door iedereen gemakkelijker
kunnen worden toegepast en begrepen en het EU-beleid ter zake moet
coherenter worden. In de vandaag goedgekeurde Mededeling van de
Europese Commissie over het kwaliteitsbeleid ten aanzien van
landbouwproducten worden enkele belangrijke aanbevelingen gedaan. Voor
landbouwers in de EU geldt een van de meest stringente eisenpakketten
op het gebied van landbouw die er in de wereld bestaan; het betreft
hierbij vooral regels op het gebied van milieubescherming,
dierenwelzijn en het gebruik van pesticiden en diergeneesmiddelen.
Bovendien wenden de landbouwers hun deskundigheid en vakmanschap aan
om hun producten een aantal specifieke eigenschappen en dus ook een
toegevoegde waarde te geven. Maar worden de landbouwers voor al die
inspanningen ook voldoende beloond? En krijgt de consument nauwkeurige
informatie over de productkenmerken en de landbouweigenschappen?
"De agrovoedingssector in de EU heeft de reputatie topkwaliteit te
leveren, dankzij tientallen, of zelfs honderden jaren aandacht voor
kwaliteit," aldus Mariann Fischer Boel, commissaris voor Landbouw en
plattelandsontwikkeling. "Deze reputatie moet voor onze boeren de
hoeksteen zijn om hun concurrentiekracht op peil te houden. Zij moeten
beter met de consumenten communiceren over de kwaliteiten van hun
producten. De EU wil hen daarbij helpen. Dit is het geschikte moment
om de verschillende etiketterings- en certificeringsregelingen
coherenter te maken en te vereenvoudigen."
In haar mededeling stelt de Commissie met name voor:
* in de etikettering vaker melding te maken van de ligging van het
landbouwbedrijf;
* de mogelijkheden te onderzoeken om facultatieve gereserveerde
vermeldingen vast te stellen voor "producten uit de bergen" en
"traditionele producten" en om de huidige regeling inzake
"gegarandeerde traditionele specialiteiten" eventueel te vervangen
door een regeling inzake "traditionele producten";
* één enkel register in te voeren voor alle geografische
aanduidingen (voor wijnen, gedistilleerde dranken,
landbouwproducten en levensmiddelen) met behoud van de specifieke
elementen van elk stelsel afzonderlijk;
* de interne markt voor producten waarvoor een etiketteringsregeling
geldt, vooral voor biologische producten, te versterken;
* de internationale bescherming van geografische aanduidingen te
verbeteren en bij te dragen tot de ontwikkeling van internationale
normen op het gebied van handelsnormen en biologische producten;
* richtsnoeren voor "goede praktijken" op te stellen voor
particuliere certificeringsregelingen, ten einde de consument
minder in verwarring te brengen en de administratieve rompslomp
voor boeren te beperken.
Achtergrond
Deze mededeling is opgesteld op basis van de 560 reacties op het
"Groenboek van de Commissie over een kwaliteitsbeleid voor
landbouwproducten" van oktober 2008 en van de resultaten van de
conferentie op hoog niveau die in maart 2009 door het Tsjechische
voorzitterschap is georganiseerd.
De handelsnormen en richtsnoeren in de landbouw zijn essentieel voor
een billijke handel en zorgen ervoor dat de consument niet ontgoocheld
hoeft te zijn over de kwaliteit van de producten. Zij vormen voorts
ook de basis voor de identiteit van de basisproducten (wanneer mag een
product "boter" worden genoemd?), voor de indeling van producten in
klassen (wat is het minimumvetgehalte van "halfvolle melk"?), voor de
definities van gereserveerde vermeldingen die een meerwaarde geven aan
het product (welke olijfolie is "koud geperst"?) en voor de
vaststelling van etiketteringsvoorschriften betreffende de oorsprong
en de ligging van het landbouwbedrijf.
De regelingen inzake geografische aanduidingen stimuleren de productie
van landbouwproducten van topkwaliteit, beschermen waardevolle
productnamen tegen misbruik en imitatie, en verschaffen de consument
informatie over het specifieke karakter van de producten. In totaal
zijn ongeveer 3000 namen van wijnen, gedistilleerde dranken,
landbouwproducten en levensmiddelen geregistreerd.
GTS (gegarandeerde traditionele specialiteiten) belichten vooral het
traditionele karakter met betrekking tot de samenstelling van het
product of tot de productiemiddelen. In het kader van de huidige
regeling zijn tot nu toe slechts 20 namen geregistreerd.
Biologische landbouw: De Commissie wil ervoor zorgen dat uiteenlopende
nationale normen niet langer een belemmering vormen voor het
handelsverkeer op de interne markt. Met het oog daarop wordt momenteel
een nieuw biologisch EU-logo ontwikkeld (zie IP/09/640 ) dat vanaf 1
juli 2010 verplicht moet worden gebruikt in de EU.
Certificeringsregelingen: Particuliere en nationale
certificeringsregelingen garanderen dat bepaalde, in een specificatie
vastgelegde, aspecten van het product of de productiemethoden in acht
zijn genomen. Hoewel zich toch bepaalde problemen voordoen (bijv.
bedreiging voor de interne markt, mogelijke verwarring bij de
consument, overlappende regelingen) trachten de belanghebbenden die
zelf op te lossen; de Commissie is derhalve van mening dat momenteel
geen regelgevende initiatieven nodig zijn.
http://ec.europa.eu/agriculture/quality/policy/communication_en.htm
European Union