Sociaal-Economische Raad

28 mei 2009
Het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe richtlijn consumentenrechten draagt bij aan de vereenvoudiging van Europese regelgeving en aan een betere werking van de interne markt. De CCA kan op veel punten met het voorstel instemmen, waarbij zij soms wel aandringt op nadere verduidelijkingen. Op enkele onderdelen evenwel acht de CCA, bezien vanuit de Nederlandse wetgeving op consumententerrein, het voorstel op het gebied van consumentenbescherming onvoldoende. Dat constateert de Commissie voor Consumentenaangelegenheden (CCA) van de SER in het unanieme ontwerpadvies Consumentenrechten in de interne markt.

Volledige harmonisatie
Het voorstel vervangt vier bestaande Europese richtlijnen op consumententerrein. Nieuw in het voorstel is dat in de richtlijn volledige harmonisatie wordt toegepast. De Europese Commissie verwacht dat hierdoor het vertrouwen van consument en ondernemer in de interne markt kan toenemen en grensoverschrijdende handel wordt bevorderd. Tot nu toe is minimumharmonisatie bij richtlijnen voor consumentencontracten de regel; lidstaten kunnen dan in hun nationale wetgeving verdergaande eisen stellen.

De CCA kan instemmen met volledige harmonisatie maar stelt als voorwaarden dat het voorstel een hoog niveau van consumentenbescherming oplevert en dat er geen extra administratieve lasten voor het bedrijfsleven uit voortvloeien. Volledige harmonisatie kan op die manier bijdragen aan meer grensoverschrijdende handel, maar de CCA koestert hierover geen overdreven verwachting. Bij volledige harmonisatie houden lidstaten overigens wel ruimte voor eigen, nationaal beleid over de zaken die de richtlijn niet regelt.

Non-conformiteit
Het ontwerpadvies stelt een ander regime voor non-conformiteit voor dan in het richtlijnvoorstel is geregeld. Non-conformiteit wil zeggen dat het product niet voldoet aan de overeenkomst. De CCA wil voor die situaties een evenwichtiger verdeling van de rechten en plichten van ondernemer en consument. Het voorstel in het ontwerpadvies bestaat uit de volgende onlosmakelijke onderdelen: termijnen en bewijslast, sancties, klachtplicht en garanties.
Voor een vaste periode van twee jaar is de ondernemer wettelijk aansprakelijk voor een gebrek; hij moet aannemelijk maken dat het gebrek aan overeenstemming bij de verkoop van het product nog niet bestond. Het is vervolgens aan de consument om, indien noodzakelijk, een (volledig) bewijs van het tegendeel te leveren. Om te voorkomen dat een product meerdere keren wordt teruggebracht voor een reparatie, moet het aantal reparaties worden beperkt. Ook zou op het gerepareerde deel garantie moeten worden verleend.

Ondernemers zullen door de vaste termijn van twee jaar meer geprikkeld worden om zich op de markt te onderscheiden door commerciële garanties te bieden. Door de nieuwe informatieverplichtingen worden handelaren ook gedwongen de consument hier duidelijker over in te lichten. Nu komt het regelmatig voor dat een consument een commerciële garantie bijkoopt terwijl hij niet weet dat hij in feite al beschikt over wettelijke rechten.

Algemene Voorwaarden
Het richtlijnvoorstel voldoet volgens de CCA op enkele onderdelen niet aan een hoog niveau van consumentenbescherming. Dat geldt bijvoorbeeld bij de Algemene Voorwaarden. Nederland kent een uitgebreid stelsel van tweezijdige Algemene Voorwaarden en daarbij behorende geschillencommissies. De CCA is in beginsel voorstander van een Europese regeling voor Algemene Voorwaarden, maar het huidige richtlijnvoorstel zal daarvoor wel moeten worden aangepast in vergelijking met bestaande Nederlandse wetgeving. De CCA sluit niet uit dat als de Algemene Voorwaarden onvoldoende worden geregeld in de nieuwe richtlijn, dat er dan op dat punt een behoefte blijft bestaan aan een verdergaande nationale regeling.

Ook dienstenovereenkomsten
De nieuwe richtlijn geldt voor zowel verkoop van goederen als levering van diensten. De CCA waardeert het dat in de richtlijn de informatieverplichtingen ook op de dienstenovereenkomsten van toepassing zijn. Dit kan een impuls betekenen voor nadere normering van de kwaliteit van diensten en de zelfregulering daarvan. Uitzondering maakt de CCA voor de gezondheidszorg. Deze zou van de richtlijn moeten worden uitgesloten vanwege het belang van de gezondheidszorg en de verschillen in definities en maatschappelijke organisatie daarvan in de lidstaten.

Minder informatievoorschriften
Het ontwerpadvies onderschrijft de stelling dat de consument informatie nodig heeft om tot een geïnformeerd besluit te komen over een overeenkomst. Toch zou de CCA minder informatievoorschriften willen, omdat niet alle voorgestelde informatie relevant is voor de consument bij zijn dagelijkse, niet-duurzame aankopen. De CCA pleit wel voor een toevoeging in de richtlijn van regels die aangeven hoe consument en ondernemer moeten handelen als er iets mis gaat met de informatieverstrekking.

Bedenktermijn
Voor zowel koop op afstand (via internet bijvoorbeeld) als voor buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten (colportage) gaat een termijn van veertien kalenderdagen gelden. Dat betekent een uitbreiding van het huidige aantal bedenkdagen volgens de bestaande richtlijnen. Voor de consument is dat een voordeel: hij heeft een langere periode om de producten te controleren. De CCA vindt het een goede zaak dat de herroepingstermijn bij koop op afstand en colportage gelijk worden getrokken. Dat is duidelijk voor zowel de ondernemer als de consument. De CCA vindt verder dat de consument bij de uitoefening van het herroepingsrecht het product sneller moet terugsturen en de ondernemer vervolgens sneller moet terugbetalen.

Het ontwerpadvies is voorbereid door de CCA onder voorzitterschap van kroonlid Yvonne van Rooy. De CCA bestaat uit vertegenwoordigers van de ondernemersorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland en van de Consumentenbond en uit onafhankelijke leden. Het ontwerpadvies is een reactie op de adviesaanvraag van het kabinet van 10 december 2008. De tekst wordt op dit moment besproken in de achterbannen van de organisaties en kan dus nog wijziging ondergaan. Het advies dient als ondersteuning van de bewindslieden bij de nog lopende onderhandelingen over het richtlijnvoorstel in Brussel. De CCA zal het advies 17 juni vaststellen. De Europese Commissie streeft met het richtlijnvoorstel een eenvoudig(er) rechtskader na en met de informatieverplichtingen wil zij de kennispositie van de consument verbeteren. De richtlijn regelt naast de informatieverplichtingen onder meer ook de non-conformiteit, het herroepingsrecht en de Algemene Voorwaarden. Met het hanteren van dezelfde definities die van toepassing zijn op verschillende contracten wordt volgens het ontwerpadvies verwarring bij de ondernemer en consument voorkomen.