Officiële oprichting van de rijksrederij
Toespraak | 18-05-2009 | Madurodam | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
De totstandkoming van de Rijksrederij was een hele puzzel. Geen
gemakkelijke, met zoveel verschillende partijen. Dit was het serieuze
werk, een puzzel van `minstens duizend stukjes'. Gelukkig houden we
bij de rijksoverheid van een pittig vraagstuk. We zijn er dan ook
uitgekomen met elkaar. De rollen, de verantwoordelijkheden en de
euro's zijn verdeeld. Daar mogen we trots op zijn.
Je zou kunnen zeggen dat we vandaag het laatste puzzelstukje leggen
met deze ondertekening. Laten we - in vogelvlucht - nog eens stilstaan
bij het begin.
De Kustwacht Nieuwe Stijl, opgericht in 2007, is een wezenlijk
onderdeel van de `Andere Overheid'. Het is een kustwacht met meer
verantwoordelijkheid, minder bureaucratie en betere samenwerking van
de betrokken ministeries.
De Kustwacht Nieuwe Stijl leidde tot vraag op of deze nieuwe en betere
aanpak ook niet zou moeten gelden voor het beheer van de schepen. Het
leek logisch om de schepen van de kustwacht en die van andere
onderdelen van de overheid onder te brengen op één locatie en met één
beheerder.
Vandaag is het zover, het feestelijke moment van de officiële
oprichting van de Rijksrederij. In die organisatie brengen we de
schepen onder van de kustwacht en van drie ministeries; die van
Financiën, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Verkeer en
Waterstaat. Een mooi staaltje van samenwerking.
Met de Rijksrederij staat er één professionele vlootbeheerder klaar
voor de rijksoverheid. Het gezamenlijk vlootbeheer maakt het mogelijk
om te besparen op de kosten, zowel van aanschaf als van onderhoud van
de schepen.
We kunnen doelmatiger organiseren. De inzet van schepen en personeel
kan flexibeler. Er kan bijvoorbeeld een pool worden gevormd van
nautische bemanningsleden, met bijbehorend uniform personeelsbeleid.
Centrale inkoop maakt het bovendien mogelijk om een evenwichtige vloot
in te richten van de juiste omvang. Een vloot die in balans is met de
behoefte. Er zal sprake zijn van standaardisering. Daardoor worden de
schepen - tot op zekere hoogte - uitwisselbaar.
Kortom, door de centrale aanpak beperken we de bureaucratie en
besteden we overheidsgeld zo zorgvuldig mogelijk.
Daarnaast zie ik, als ik kijk naar de vakmatige kant, grote voordelen
zowel voor de departementen als voor de mensen die bij de Rijksrederij
werken. In de gebundelde rederij komt veel kennis en expertise op het
gebied van scheepsbouw en scheepsuitrustingen bijeen. Deze nieuwe
organisatie leent zich er bij uitstek voor nationaal en internationaal
voorop te lopen.
Zoals gezegd, de oprichting van de rijksrederij was een hele puzzel.
Om zover te komen hebben we stevige discussies moeten voeren.
Bijvoorbeeld op personeelsgebied, ik wil daar geen doekjes om winden.
Per departement gold een verschillende interpretatie van de
arbeidsvoorwaarden. Ik begrijp dat mensen in zo'n situatie de neiging
hebben om vast te houden aan wat ze hebben. Het siert de betrokkenen
dat ze bereid waren om de blik op de toekomst te richten. Er ligt nu
een uniform pakket met arbeidsvoorwaarden, waarmee we verder kunnen.
Dames en heren,
Het is mooi dat we gezamenlijk zover zijn gekomen. De oprichting van
de Rijksrederij was een puzzel, maar met het resultaat hebben we goud
in handen. Er zullen zich vast en zeker nog wel meer
overheidsorganisaties aansluiten. De Rijksrederij is een instelling
waar vakmanschap en doelmatigheid hand in hand gaan. Een geoliede
instelling waarop we trots mogen zijn. Wie wil daar nou niet
bijhoren?
Laten we daar, na de ondertekening, met elkaar het glas op heffen!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat