Slimme energie-inkoop
27 mei 2009 | Plaats, meestal Amsterdam Nuon becijfert: bedrijfsleven kan
fors besparen door slimme energie-inkoop
Uit onderzoek van Nuon blijkt dat veel Nederlandse organisaties de
huidige energiemarkt te complex vinden. Hierdoor laten bedrijven
mogelijkheden liggen om zelf het verloop van de energiekosten te
beïnvloeden. Te weinig tijd en gebrek aan kennis over energie-inkoop
zijn ook belangrijke oorzaken voor het niet-optimaal inkopen. Door
hierover advies in te winnen kunnen bedrijven strategisch en
financieel voordeel behalen.
Het schort bij de organisaties vaak aan tijd en kennis bij het inkopen
van energie. Meer dan een kwart van de organisaties geeft aan te
weinig tijd te hebben om met de inkoop van energie bezig te zijn.
Bijna twintig procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat er
binnen de organisatie te weinig kennis is om zelf goed de
energie-inkoop te doen, terwijl 46 procent hier geen uitspraak over
kan doen.
Dat meer kennis over het inkopen van energie nodig is, blijkt uit dat
49 procent van de bedrijven vindt dat de huidige energiemarkt (zeer)
complex is. Ook weet ruim dertig procent niet wat de looptijd van het
contract voor de levering van gas is. Voor de levering van
elektriciteit is dat in iets minder dan een kwart van de organisaties
het geval.
Tactisch inkopen
Het optimaliseren van de energie-inkoop kan plaatsvinden door naast
het beschikbare budget ook een analyse te maken van het risico wat een
organisatie wil lopen, de tijd die zij beschikbaar hebben, hun visie
op de energiemarkt en ontwikkelingen van het bedrijf. Zal uit de ene
analyse blijken dat gespreid inkopen de beste optie is voor een
organisatie, voor een ander bedrijf kan juist het betalen van een
vaste prijs de meest optimale contractvorm zijn.
"Strategisch energie inkopen is vrij gecompliceerd", bevestigt de heer
Reijniers, hoogleraar inkoopmanagement van de Nyenrode Business
Universiteit. "Als binnen de organisatie niet voldoende kennis en
capaciteit in huis is, dan kan een adviseur uitkomst bieden. Juist in
deze sterk schommelende markt loop je met een doordachte
inkoopstrategie minder risico's en kun je je concurrentiepositie
versterken."
Onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Nuon met medewerking van de Nyenrode
Business Universiteit uitgevoerd door marktonderzoekbureau Forum
Marketing Research in april 2009 onder 354 directeuren en eigenaren.
Over Nuon
Nuon is een ambitieuze energieonderneming die met ruim 10.000
medewerkers meer dan 3 miljoen consumenten en organisaties bedient in
Nederland, België en Duitsland. Nuon produceert, transporteert en
levert elektriciteit, gas, warmte en koude, en handelt in energie op
de belangrijke internationale markten. Ook biedt Nuon aanvullende
diensten en technische innovaties aan bedrijven en consumenten. Nuon
streeft daarbij naar een betrouwbare, duurzame en betaalbare
energievoorziening.
Met een omzet van 6,1 miljard euro in 2008 heeft Nuon een
vooraanstaande positie in de Nederlandse energiemarkt. De aandelen
zijn in handen van lokale en regionale overheden.
Nuon heeft met ingang van 1 juli 2008 het bedrijf organisatorisch
gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie- en leveringsbedrijf.
Sinds die datum functioneren beide ondernemingen operationeel
zelfstandig onder een financiële holding en onder een gezamenlijke
Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen.
Meer informatie
Nuon Mediarelaties
Inge Betzema, woordvoerder
Telefoon: 020 597 42 00
E-mail: mediarelaties@nuon.com
Nuon