Duurzame economie, groene energie
28-05-2009 11:02
De omschakeling naar een duurzame economie is noodzakelijk. Alleen zo
halen we onze klimaatdoelstellingen. Ook creëren we hiermee veel werk.
Hoewel de grootse investeringen van het bedrijfsleven moeten komen, is
er een belangrijke rol voor de EU. Dat schrijven kamerlid Diederik
Samsom, wethouder Hans Gerson en lijstrekker Thijs Berman.
Barack Obama laat de Amerikaanse autofabrikanten flink investeren in
zuinige autos. Zelfs de directies van General Motors, Ford en Chrysler
applaudisseren voor de strenge normen die Obama hen oplegt. Ze kunnen
ook niet anders, want met hun benzineslurpende modellen staan ze aan
de rand van het faillissement. Wat hij doet, kunnen wij in Europa ook.
Sterker nog, wij kunnen het veel beter. De VS wil autos in 2016
gemiddeld één op vijftien laten rijden, Europa doet dat al in 2011.
Maar bij de switch naar een echt duurzame economie komt meer kijken.
Die omschakeling is nodig want alleen op die manier halen we onze
klimaatdoelstellingen en bovendien creëren we veel werkgelegenheid in
een groene economie. De veel bepleite slogan New Green Deal is ons dan
ook op het lijf geschreven, maar hij mag niet blijven hangen in het
politieke luchtledige. We kunnen alleen van vies en eindig naar schoon
en duurzaam door een gezamenlijke inspanning van overheid,
bedrijfsleven en burgers, u en wij dus!
Het Nederlandse regeringsbeleid, aangevuld met het crisisplan, doet
alvast een stap in de goede richting. Door groene projecten te
stimuleren realiseren we direct een ombuiging richting een duurzame
samenleving. Maar steun van de overheid moet vooral dienen als
aanjager. De eerste taak van de overheid is een gunstig en
voorspelbaar klimaat voor lange termijn investeringen. Het echte werk
en de grootste investeringen in infrastructuur en technologie moeten
uiteindelijk vanuit het bedrijfsleven komen.
De invoering van de elektrische auto illustreert de kansen van een
omschakeling naar schoon en duurzaam, maar laat ook zien hoe complex
die uitdaging is. Initiatieven schieten op dit moment als
paddenstoelen uit de grond, maar zonder concrete stappen blijven we
verstrikt in kip-ei discussies. Zo heeft Nedcar in Born de potentie om
Europas elektrische autobouwer te worden, maar welke investeerder
steekt zijn geld er in, zolang de interesse lauw is? Zonder netwerk
van oplaadpunten waagt niemand de overstap, maar wie legt zon netwerk
aan zolang niemand elektrisch rijdt? Bovendien, als ons toekomstige
elektrische wagenpark op stroom uit kolencentrales rijdt of erger, van
bruinkoolcentrales in Duitsland schiet het klimaat daar niets mee op.
De sleutel ligt erin de verbinding te leggen. Windmolens moeten we
daar bouwen waar het het hardst waait: op de Noordzee, in Litouwen en
in Portugal. De investering in de verbindingskabels naar de kust wordt
rendabel als de ontbrekende schakels in het Europese hoogspanningsnet
verdwijnen, zodat we groene stroom kunnen transporteren van winderige
en zonnige regios naar stedelijke gebieden. Een intelligent stroomnet
met tweerichtingsverkeer wordt de moeite waard als we grootschalig
zonnepanelen op het dak leggen en vice versa. Met de slimme meters die
voor zulke decentrale energieopwekking nodig is, kunnen elektrische
autos thuis worden opgeladen op de momenten dat de stroom goedkoop en
voorradig is.
Elektrische autos kunnen sinds vorig jaar in heel Europa een
type-goedkeuring krijgen. Producenten kunnen zo de hele Europese markt
bereiken. Het uitrollen van een netwerk van oplaadpunten zou evenzeer
gebaat zijn bij een gezamenlijke Europese standaard. Anders zitten we
over vijf jaar met een lappendeken van verschillende systemen. In
Amsterdam is de roodgroene coalitie vastbesloten het voortouw te nemen
en fors te investeren in oplaadpunten en elektrisch vervoer om zo de
impasse te doorbreken en de marktpartijen te stimuleren. Maar dan
moeten gemeenten wel weten in welke techniek ze veilig kunnen
investeren. Europa moet deze ontwikkeling stroomlijnen, door hierover
zo snel mogelijk afspraken te maken. Juist op dit terrein kan de
Europese Unie haar meerwaarde laten zien!
Europa kan ook een enorme impuls geven aan de onderzoeksinspanningen
die nog nodig zijn voor zon duurzame economie. Uit onderzoek van
Copenhagen Economics blijkt dat gezamenlijke onderzoeksuitgaven
verreweg de meest effectieve manier is om de Europese fondsen in te
zetten. Op dit moment gaat zeven procent van de EU-bestedingen naar
onderzoek, terwijl nog altijd 35 procent naar landbouwsubsidies gaat.
Wat de PvdA betreft draaien we dat cijfer in de toekomst om. We kunnen
de Europese en Nederlandse economie nauwelijks een betere dienst
bewijzen.
Diederik Samsom Lid Tweede Kamer PvdA
Thijs Berman PvdA lijsttrekker Europees Parlement
Hans Gerson PvdA wethouder Amsterdam
Partij van de Arbeid