Partij voor de Vrijheid (PVV)
Debat Fiscaal stimuleringspakket en overige fiscale maatregelen -
Inbreng
donderdag 28 mei 2009
Hieronder de inbreng van Teun van Dijck tijdens het plenaire debat
Fiscaal stimuleringspakket en overige fiscale maatregelen d.d. 27 mei
2009.
Fiscaal stimuleringspakket: Kabinet wedt op verkeerde paard!
Eerste Termijn
We bespreken vandaag een lappendeken. Enerzijds wordt het
depotstelsel geïntroduceerd, en anderzijds worden er enkele
technische onvolkomenheden ingefietst. Daarnaast wordt de wetgeving
uitgebreid met enkele fiscale en ad -hoc maatregelen. Uiteindelijk
is het een ratjetoe geworden van onsamenhangende maatregelen en
correcties. Dit soort wetgeving verdient geen schoonheidsprijs en
ik ben het dan ook helemaal met de Raad van State eens dat dit
soort broddelwerk eigenlijk in de shredder thuishoort. Na drie
naamswijzigingen en 6 nota's van wijzigingen zullen we het vandaag
met het oog op de voortgang en urgentie toch maar bespreken, zij
het met tegenzin.
Vliegtaks
Ik hoor het de staatssecretaris nog zeggen. De vliegtaks is goed
voor de schatkist en goed voor het milieu, daarmee alle kritiek en
waarschuwingen van tafel vegend. Niets bleek minder waar. Sterker
nog de fiscale maatregel heeft bijna onze hele luchtvaartsector
inclusief onze nationale luchthaven om zeep geholpen. De PVV is
daarom blij met het voortslepend inzicht van het kabinet om deze
abjecte belastingmaatregel terug te draaien. Dit is daarom geen
stimuleringsmaatregel, maar het ordinair terugdraaien van een fout
besluit. Foutje, bedankt is dus meer op zijn plaats. Wanneer ziet
de Staatssecretaris met de verpakkingsbelasting het licht. Wellicht
ook een foutje, bedankt maatregel. Wat mij wel bevreemd is dat er
voorwaarden aan het herstellen van deze fout zijn verbonden, en wel
dat Schiphol dit jaar 44 miljoen moet bezuinigen en 10 tot 25% van
zijn personeel moet afvloeien. En dat in deze tijd van
massawerkeloosheid. Moet de voorwaarde niet zijn: behoud van
werkgelegenheid?!
Speur - en ontwikkelingswerk (S&O)
In het kader van de economische crisis zet het kabinet in op het
stimuleren van speur en ontwikkelingswerk door de
afdrachtvermindering van loonbelasting en premie voor de
volksverzekeringen (Wva) te verruimen. Dit betekent in de praktijk
een lastenverlichting en dus een liquiditeitsverruiming voor
ondernemers. Van deze maatregel profiteren alleen bedrijven die
reeds S&O medewerkers in dienst hebben en reeds voor een deel van
de IB en premies worden gecompenseerd. Waarom is gekozen voor deze
intensivering? Zijn er signalen dat de Wet Bevordering Speur &
Ontwikkelingswerk (WBSO) in zijn huidige vorm niet ruimhartig
genoeg was. Zijn bedrijven met S&O personeel extra in de problemen
als gevolg van de economische crisis? Als het doel
liquiditeitsverruiming is, waarom wordt dit dan niet gegund aan
alle bedrijven i.p.v. die bedrijven die reeds gecompenseerd worden
voor S&O? Kan de Staatssecretaris concreet aangeven welk economisch
effect hij denkt te bereiken met deze maatregel die de
belastingbetaler toch EUR 300 mln kost? Hoeveel kost de WBSO de
schatkist jaarlijks en wat is het effect van deze regeling?
Wordt een project of een functie beoordeelt als S&O. Hoe wordt
misbruik en fraude van deze regeling voorkomen? Waarom worden
ZZP-ers en IB-ondernemers (zonder personeel) buitengesloten? Nu
worden alleen grote winstgevende bedrijven gefaciliteerd, terwijl
het vaak de éénpitters zijn die innoveren op hun zolderkamer.
De PVV gelooft niet in het stimuleren van innovatie met een grote
zak met geld. Subsidies werken eerder averechts. Innovatie ontstaat
vanuit een bepaalde noodzaak tot veranderen en subsidies
ondermijnen deze noodzaak eerder dan dat ze hem versterken. Kan de
Staatssecretaris mij van het tegendeel overtuigen het liefst met
harde cijfers? Energie-investeringsaftrek huurwoningen. Deze
regeling is bedoeld om enerzijds het woningbestand energiezuiniger
te maken en anderzijds om extra werkgelegenheid te creëren.
Hiervoor wordt 320 miljoen aan belastinggeld uitgetrokken. De PVV
vraagt zich echter wel af waarom alleen bedrijfsmatige verhuurders
in aanmerking komen? Waarom worden woningcorporaties, met al hun
miljarden, niet gewoon aangesproken op hun verantwoordelijkheid om
woningen in voldoende mate te isoleren. Is het nu echt nodig om
juist deze groep te gaan subsidiëren. De PVV had liever gezien dat
de eigen woningbezitters zouden zijn betrokken in deze maatregel.
Ook is onduidelijk wat het verwachte effect is van deze maatregel.
Hoeveel banen worden hiermee veiliggesteld, hoeveel bedrijven
worden hiermee gered? Waarom is niet gekozen voor een tijdelijke
BTW verlaging van 6% op onderhoud en isolatie van woningen. Was
deze maatregel niet veel effectiever geweest t.a.v.
werkgelegenheid?
De PVV vindt het een gemiste kans dat dit kabinet gekozen heeft
voor symbool maatregelen die eigenlijk geen zoden aan de dijk
zetten. De grootste problemen die we thans ondervinden zijn in het
kort:
- kredietverlening stagneert
- grote vraaguitval bij bedrijven
- woningverkopen zijn op slot
Het kabinet laat deze echte problemen links liggen en focust op
innovatie en duurzaamheid, maar daar zit het probleem niet. Ook
probeert het kabinet investeringen aan te wakkeren, maar vergeet
dat het laatste waar bedrijven nu aan denken is investeren.
Bedrijven proberen hun hoofd boven water te houden en smeken om
omzet en kredieten, hoe aantrekkelijk je investeren ook maakt.
Ik heb het zo vaak gezegd; dit kabinet wedt op het verkeerde paard.
Wat we nu nodig hebben is koopkracht. Door te snijden in de linkse
hobby's van dit kabinet kunnen de belastingen rigoureus worden
verlaagd. Dit geeft koopkracht, vertrouwen in de toekomst,
economische groei en werkgelegenheid. Ook moet het kabinet ervoor
zorgen dat de kredietverlening en de woningmarkt weer wordt vlot
getrokken.
Dit kabinet negeert de echte problemen en ik ben bang dat de
economische crisis wel eens heel lang zou kunnen duren.............
Tweede termijn
De Staatssecretaris stelt dat Schiphol zijn luchthaventarief
verlaagt met 10,3% als gevolg van een kostenreductie van 44
miljoen, maar hoeveel mensen verliezen hierdoor hun baan en wat
kost dit de Staat wek niet?
De PVV is blij met de toezegging van de Staatssecretaris om de BTW
voor onderhoud en isolatie op woonhuizen te verlagen, maar is de
crisis niet te erg om hiermee te wachten tot 2010. Kan de
Staatssecretaris deze maatregel bespoedigen? Ook stelt de
Staatssecretaris dat 9 maatregelen zijn genomen om de woningmarkt
vlot te trekken, maar hij doet niets aan de stimulering van de
woningverkopen. Wat kunnen we nog verwachten? Zelfs de verhoging
van de Nationale Hypotheek Garantie is een probleem!
Is de Staatssecretaris het met mij eens dat ook eens kritisch
gekeken moet worden naar de verpakkingsbelasting. Ook hier geldt
dat het milieueffect nihil is en het jaagt enkel de bedrijven op
kosten en extra administratieve lasten.
De PVV gelooft niet in de WBSO. Als mensen hun baan dreigen te
verliezen doordat de loonbelasting te hoog is, dan moeten we de
loonbelasting verlagen voor iedereen en niet alleen voor een
selecte groep kenniswerkers. De Staatssecretaris pompt 300 miljoen
extra subsidie in deze groep, maar heeft geen idee wat het effect
is van deze maatregel.
De PVV vindt woningisolatie prima, daar het lastenverlichting
betekent voor huishoudens, maar als dit betekent dat de
energiebelasting omhoog moet, kunnen we dit niet tolereren. Ook
vraagt de PVV zich af of woningcorporaties met 320 miljoen moeten
worden gestimuleerd om woningen te isoleren. Dit kunnen ze
makkelijk zelf betalen.