Top van corporate communicatiewereld op 'reputatie- driedaagse'
Op 28 tot 30 mei 2009 organiseert het Reputation Institute (RI) het
congres 'Ensuring Business Continuity through Impactful Reputation
Management'. De huidige financiële crisis heeft zeer veel schade
toegebracht aan reputaties van bedrijven, instellingen en
personen.Tijdens het congres vertellen topmanagers van Akzo Nobel,
Eneco, Océ en Philips wat zij anders gaan doen op het gebied van
reputatiemanagement. Het congres is een gezamenlijk initiatief van
prof. Charles Fombrun (Stern Business School) en prof.dr. Cees van
Riel (Rotterdam School of Management, Erasmus University) en vindt
plaats in Amsterdam.
Wat kan er worden gedaan om de schade aan corporate reputaties te
beperken? Welke lessen kunnen er worden getrokken uit academisch
onderzoek? Wat is de visie van vertegenwoordigers van toonaangevende
multinationals over de opbouw van een goede reputatie en hoe hou je
die in stand?
Duurzaamheid, 'terug naar de kern' (wie zijn we?), bescheidenheid en
'klip en klaar' communiceren zijn onderwerpen die hierbij terugkomen.
Ook de communicatiedirecteuren van buitenlandse ondernemingen als
FedEx (VS), SAP (Duitsland) en Telefonica (Spanje) zijn op het
congres aanwezig.
Wetenschappers met specialisaties op het gebied van identiteit en
reputatie leveren daarnaast hun wetenschappelijke bijdragen. Zij gaan
onder meer in op het omgaan met schijnbaar onoplosbare interne
conflicten in professionele organisaties en geven antwoord op de
vragen: 'Moet de nadruk liggen op actief promoten van het corporate
verhaal of moeten we luisteren naar wat eigen medewerkers individueel
belangrijk vinden?' en 'Is het beter om gezamenlijk binnen een
industrie aan de reputatie te werken of afzonderlijk?'
Tijdens het congres maakt het RI bekend welk bedrijf in de wereld de
beste reputatie score heeft behaald in 2009. Een andere prijs gaat
naar de beste onderzoeker.
Erasmus Universiteit Rotterdam