Gemeente Den Helder

Nieuwe leverancier Wmo-hulpmiddelen Den Helder

2009-05-27

De gemeente Den Helder heeft een nieuwe leverancier van Wmo-hulpmiddelen. Het contract met Hulpmiddelen Centrum Friesland werd dinsdagmiddag 26 mei getekend door verantwoordelijk wethouder Paul Kragt. De overeenkomst gaat per 1 juli 2009 in en heeft de goedkeuring van een adviesgroep van gebruikers.

Wmo-hulpmiddelen moeten bijdragen aan het langer zelfstandig kunnen functioneren in en om de woning. Ook het tegengaan van vereenzaming, het in stand houden van sociale contacten hoort daarbij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een scootmobiel, een rolstoel, het aanpassen van een woning of het verstrekken van een vervoersbudget.

Huidig contract
De gemeente Den Helder heeft sinds 1997 een contract met de Thuiszorgwinkel. Hoewel de gemeente tevreden was over deze leverancier, moest de gemeente door Europese wetgeving een nieuwe aanbesteding starten.

Overleg met gebruikersgroep
In september 2008 is de procedure voor een Europese aanbesteding gestart. Ondersteund door een extern bureau beschreef de gemeente wat zij verlangt van een nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, service en onderhoud en levertijden. Deze uitgangspunten zijn besproken met gebruikers van Wmo-hulpmiddelen. Gediscussieerd is bijvoorbeeld over de vraag waar het meeste op gelet wordt bij een keuze van een hulpmiddel. De prijs? Of het beste middel? Besloten is, eerst te kijken naar de kwaliteit en de efficiëntie van het hulpmiddel en daarna naar de prijs (verhouding 55% - 45%). Ook is de inhoud van het assortiment besproken. De cliënt kan kiezen uit maximaal twee producten per soort hulpmiddel. Bijvoorbeeld twee typen scootmobiel.

Nieuwe leverancier
Op de aanbesteding schreven drie bedrijven in. Hulpmiddelen Centrum Friesland (HCF) voldeed het meest aan de gestelde eisen. Het contract met de Thuiszorgwinkel is per 1 juli 2009 opgezegd. De nieuwe leverancier werkt nauw samen met de firma Revatech. Geen onbekende voor Den Helder. De Thuiszorgwinkel levert zijn hulpmiddelen namelijk ook via Revatech. De gemeente Den Helder stuurt de huidige cliënten samen met HCF een brief over de wijziging.

Uitgangspunten nieuw contract
Enkele uitgangspunten in het nieuwe contract:
· Cliënten kunnen voor reparatie en onderhoud rechtstreeks contact opnemen met Revatech;
· Standaard hulpmiddelen moeten binnen max. 10 werkdagen na opdracht geleverd worden. Bij aanpassingen dan binnen 15 of 25 werkdagen; · Hergebruik van hulpmiddelen gaat voor het verstrekken van nieuwe (behalve bij eenvoudige toiletvoorzieningen). Cliënten moeten dus een al gebruikt hulpmiddel accepteren;
· De cliënt kan kiezen uit twee gelijkwaardige middelen, tenzij deze niet geschikt zijn voor de cliënt;
· 24-uurs bereikbaarheid voor reparatie en onderhoud is er een; · Jaarlijks doet de leverancier een klanttevredenheidsonderzoek · Passing en selectie vinden in principe plaats bij de cliënt thuis; · Rijvaardigheidtoets voor bijvoorbeeld scootmobiel. Aanvullende rijlessen worden gegeven.

Eigen bijdrage
Net als bij de verstrekking van hulp bij het huishouden is de cliënt verplicht een eigen bijdrage te betalen voor een hulpmiddel. Dit geldt niet voor rolstoelen en/of elektrische rolstoelen. De hoogte van deze eigen bijdrag hangt af van inkomen van de cliënt.