Nieuwe leverancier Wmo-hulpmiddelen Den Helder
2009-05-27
De gemeente Den Helder heeft een nieuwe leverancier van
Wmo-hulpmiddelen. Het contract met Hulpmiddelen Centrum Friesland werd
dinsdagmiddag 26 mei getekend door verantwoordelijk wethouder Paul
Kragt. De overeenkomst gaat per 1 juli 2009 in en heeft de goedkeuring
van een adviesgroep van gebruikers.
Wmo-hulpmiddelen moeten bijdragen aan het langer zelfstandig kunnen
functioneren in en om de woning. Ook het tegengaan van vereenzaming,
het in stand houden van sociale contacten hoort daarbij. Denk hierbij
bijvoorbeeld aan een scootmobiel, een rolstoel, het aanpassen van een
woning of het verstrekken van een vervoersbudget.
Huidig contract
De gemeente Den Helder heeft sinds 1997 een contract met de
Thuiszorgwinkel. Hoewel de gemeente tevreden was over deze
leverancier, moest de gemeente door Europese wetgeving een nieuwe
aanbesteding starten.
Overleg met gebruikersgroep
In september 2008 is de procedure voor een Europese aanbesteding
gestart. Ondersteund door een extern bureau beschreef de gemeente wat
zij verlangt van een nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld op het gebied
van kwaliteit, service en onderhoud en levertijden. Deze
uitgangspunten zijn besproken met gebruikers van Wmo-hulpmiddelen.
Gediscussieerd is bijvoorbeeld over de vraag waar het meeste op gelet
wordt bij een keuze van een hulpmiddel. De prijs? Of het beste middel?
Besloten is, eerst te kijken naar de kwaliteit en de efficiëntie van
het hulpmiddel en daarna naar de prijs (verhouding 55% - 45%). Ook is
de inhoud van het assortiment besproken. De cliënt kan kiezen uit
maximaal twee producten per soort hulpmiddel. Bijvoorbeeld twee typen
scootmobiel.
Nieuwe leverancier
Op de aanbesteding schreven drie bedrijven in. Hulpmiddelen Centrum
Friesland (HCF) voldeed het meest aan de gestelde eisen. Het contract
met de Thuiszorgwinkel is per 1 juli 2009 opgezegd. De nieuwe
leverancier werkt nauw samen met de firma Revatech. Geen onbekende
voor Den Helder. De Thuiszorgwinkel levert zijn hulpmiddelen namelijk
ook via Revatech. De gemeente Den Helder stuurt de huidige cliënten
samen met HCF een brief over de wijziging.
Uitgangspunten nieuw contract
Enkele uitgangspunten in het nieuwe contract:
· Cliënten kunnen voor reparatie en onderhoud rechtstreeks contact
opnemen met Revatech;
· Standaard hulpmiddelen moeten binnen max. 10 werkdagen na opdracht
geleverd worden. Bij aanpassingen dan binnen 15 of 25 werkdagen;
· Hergebruik van hulpmiddelen gaat voor het verstrekken van nieuwe
(behalve bij eenvoudige toiletvoorzieningen). Cliënten moeten dus een
al gebruikt hulpmiddel accepteren;
· De cliënt kan kiezen uit twee gelijkwaardige middelen, tenzij deze
niet geschikt zijn voor de cliënt;
· 24-uurs bereikbaarheid voor reparatie en onderhoud is er een;
· Jaarlijks doet de leverancier een klanttevredenheidsonderzoek
· Passing en selectie vinden in principe plaats bij de cliënt thuis;
· Rijvaardigheidtoets voor bijvoorbeeld scootmobiel. Aanvullende
rijlessen worden gegeven.
Eigen bijdrage
Net als bij de verstrekking van hulp bij het huishouden is de cliënt
verplicht een eigen bijdrage te betalen voor een hulpmiddel. Dit geldt
niet voor rolstoelen en/of elektrische rolstoelen. De hoogte van deze
eigen bijdrag hangt af van inkomen van de cliënt.