27 05 09 - Vloekmonitor 2008: Commerciele zenders tweemaal grover dan
publieke
Vloekmonitor 2008: BNN helft minder grove taal
Commerciële zenders tweemaal grover dan publieke
In tegenstelling tot de voorgaande vijf jaren, is het totaal aantal
grove taaluitingen op tv in 2008 niet toegenomen maar vrijwel constant
gebleven. De trend van afname van ruwe taal bij de publieke omroepen
en toename bij de commerciële zenders is duidelijk waarneembaar.
Opvallend is dat BNN het aantal grove taaluitingen heeft gehalveerd.
Dit blijkt uit de resultaten van de Vloekmonitor 2008, die TNS NIPO
uitvoerde in opdracht van de Bond tegen het vloeken.
Met het onderzoeksrapport geeft de Bond tegen het vloeken de omroepen
jaarlijks een representatief beeld van grove taal in de programmas.
Driekwart van de kijkers (74%) wil dat grove taal op tv wordt
teruggedrongen (TNS NIPO, 2007). Met deze steun in de rug vraagt de
Bond omroepen pal te staan voor respectvolle taal op de buis.
Totaalbeeld
Gemiddeld was er in 2008 1,6 keer per uur een grof woord te horen op
tv. Er trad een bescheiden verandering op in de verdeling van soorten
grove taal: het vloeken* nam iets af (19% naar 17%) en het schelden
nam iets toe (38% naar 42%). De meeste vloeken werden geregistreerd
tijdens series (24%).
Commerciëlen zenden tweemaal zoveel grove taal uit als publieken
In 2008 werden op de commerciële zenders gemiddeld tweemaal zoveel
grove woorden per uur worden uitgezonden als op de publieke (1,8
tegenover 0,9). Opvallend is dat BNN, steevaste koploper onder de
publieken, de score halveerde (7,4 naar 3,6). Toch staat de
jongerenzender zowel als het gaat om grove taal in het algemeen als
vloeken in het bijzonder nog steeds met afstand bovenaan in de lijst
met publieke omroepen.
South Park (Comedy Central) en Reaction (TMF) en Deal Or No Deal (RTL
5) in top-5
De komediezender Comedy Central zendt gemiddeld veruit de meeste grove
woorden per uur uit. Afgerond negen (8,6), waaronder twee (1,6)
vloeken*. Dan volgen Veronica (4,9) en BNN (3,6). MTV (2,3) en VARA
(2,1) sluiten de top-5. In de programmas South Park (Comedy Central)
en Reaction (TMF) is relatief de meeste grove taal te beluisteren.
Focus op vloeken
Een apart hoofdstuk geeft de scores als het gaat om vloeken*. De top-5
bestaat dan resp. uit Comedy Central (1,6), BNN (1,0), Veronica (0,8),
VARA (0,5) en MTV (0,5). Bij de kinderzenders Jetix en Nickelodeon
zijn, evenals in 2007, geen vloeken geregistreerd in de drie
meetweken. Negen van de tien programmas waarin het meest gevloekt
werd, zijn commercieel. Deal Or No Deal (RTL 5) en South Park (Comedy
Central) staan bovenaan in de lijst met programmas die hoog scoren op
vloeken.
*N.B.: In het rapport wordt een onderverdeling gemaakt in diverse
categorieën grove taal. Het rapport legt een focus op het vloeken,
gedefinieerd als het misbruik van de naam van God of Jezus.
---
---