Noordwijk/Amsterdam
2009 is het jaar van Moed
Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld
roept met campagne op tot moed in tijden van recessie
Noordwijk, 22 mei 2009 - De Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld (LSTZG) vraagt met haar campagne Moed aandacht voor het tonen van moed. De geschiedenis laat zien dat een kredietcrisis mede bijdraagt aan een stijging van onveiligheidsgevoelens, agressie en geweld. Maar iedereen kan bijdragen aan een veiliger leefomgeving, zo luidt de boodschap van de Stichting. Ter gelegenheid van de campagne Moed opent de stichting op woensdag 27 mei a.s. de handelsdag op de Amsterdamse beurs van NYSE Euronext.
Initiatiefnemer Bart Wisbrun: "De filosofie is simpel: Geef mensen het gevoel dat je altijd iets kan doen om op een positieve wijze je eigen leefomgeving te verbeteren. Laat zien waar wij als samenleving voor staan. Thuis, op het werk of op het sportveld. Maak op een positieve en herkenbare wijze duidelijk dat iedereen een bijdrage kan leveren aan het mede tot stand brengen van een veiligere leefomgeving". Een invulling geven aan projecten en activiteiten om pesten tegen te gaan op school of het initiatief nemen om agressievormen in het verkeer en op straat te voorkomen zijn enkele voorbeelden; zie
De LSTZG streeft naar meer bewustwording bij jongeren met betrekking tot de onderwerpen pesten, agressie en geweld. De LSTZG ontwikkelt daartoe projecten en campagnes die jongeren bewust moeten maken van de oorzaken van zinloos geweld en geeft hen handreikingen om hun eigen leefomgeving te verbeteren. Het lieveheersbeestje wordt daarbij gezien als het symbool tegen pesten, agressie en 'zinloos' geweld.
De LSTZG wordt tijdens de openingsceremonie vergezeld door de jongens van D1 (11-13 jaar) van de Noordwijkse Hockey Club, als een voorbeeld van hoe je door sportief gedrag succes kan behalen. Jongens D1 is het seizoen 2008-2009 gestart in de 2e klasse en na een voorcompetitie eerst gepromoveerd naar de eerste klasse en later geëindigd in de subtop van de hockeycompetitie. Noordwijk D1 is dit seizoen zaalhockeykampioen geworden en niet onverdienstelijk het seizoen afgesloten in de middenmoot van de competitie. Als team hebben zij met trots het lieveheersbeestje als positief signaal op het tenue gedragen. D1 heeft een succesvol en sportief seizoen achter de rug en heeft laten zien dat er veel mogelijkheden zijn als je in elkaar gelooft, elkaar aanmoedigt en ondersteunt.
Het kunnen geven van dit signaal wordt mede mogelijk gemaakt door NYSE Euronext en Bureau aan Zee als 'sponsoren' van het team.